Gå til innhold

3 åring som driver meg til vannnnvidd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

orker snart ikke mer.. har tenkt mange rart ting i det siste. er bare hyling, grining, trass og rampestreker fra 7 om morgenen til 20 om kvelden. ødelegger alt. lørdager og søndager er ett h*******. ødelegger forholdet mellom meg og mannen og. vi er hel utslitte av å ha det slik. har spurt etter råd på helsestasjon så mange ganger,men ingenting fungerer. HJELP!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

går barnet i barnehage? Snakk med pedagogen på avdelingen, han/hun tar deg på alvor fordi hun/han kjenner barnet - har mye erfaring med barn:)

Skrevet

i barnehagen er han snill og rolig sammenlignet med resten av guttene på hans alder. tror særlig det er en der med meget dårlig innflytelse på gutten min. jeg kjenner igjen oppførsel fra han. oppfører seg som en baby, legger seg på gulvet og vrir seg og lager sutre lyder. den gutten er 5. syns det er merkelig at ikke mamman og b.hagen har prøvd å få han til å slutte med det,å nå har gutten min og to andre 3 åringer begynt på samme måte. stygt å si det da,men beste måten å beskrive det på er at de leker mongo. vi har sagt det så mange ganger at det er uakseptabelt men det bare fortsetter:-(

Skrevet

Akkurat det med å legge seg på gulvet og vri seg og sutre (leke mongo) ville jeg bare oversett. Ikke la han få oppmerksomhet eller noen goder av det. Bare la han holde på og gjør dine ting..

Når det gjelder rampestreker og trass kan det være nyttig å velge sine kamper, og være superkonsekvent. Lag f.eks et klistremerkeskjema sammen med gutten der dere blir enige om hva slags oppførsel som gir belønning (klistremerker) Forklar han at når han har fått f.eks fem klistremerker kan han få noe han ønsker seg. Bli enige om hva det skal være (helst noe han vil være villig til å jobbe for da)...

Dette vil kunne føre dere inn i en god spiral der gutten ser at det kan lønne seg å være grei og hjelpsom istedetfor bøllete og trassig. Handlingene som gir klistremerker kan være rydde av bordet etter seg, greie å ikke mase etter godteri når dere er i butikken, eller hva som helst som dere har problemer med egentlig. Målene bør i første omgang være enkle og konkrete, og så kan dere gå videre etterhvert.

En annen ting jeg synes er viktig er at at barn alltid skal gis mulighet til å gjøre det riktige. Dette kan gjøres ved å minne dem om avtalen hvis de gjør noe de ikke skal (altså, gi den en sjanse til) Barn glemmer jo som kjent lett, og det kan kjennes fortvilende og urettferdig at de ikke får belønning fordi de rett og slett glemte seg. Du kan f.eks si: hvis du slutter å mase etter godteri nå og er grei resten av handleturen så får du klistremerke når vi kommer hjem..

Du og mannen bør sette dere ned og diskutere dette, velge ut noen små konkrete mål og jobbe sammen om det, slik at det blir et felles prosjekt. Det kan sikkert skape konflikter og diskusjoner dette også, men det gjør likevel at dere jobber sammen istedetfor mot hverandre - hvis dere greier å bli enige om grunnkriteriene, og lover hverandre å være positivt innstilt, legge godviljen til i forhold til den andre, og innse at det er lov å gjøre feil som forelder... OG, at det er lov å ta opp ting man er uenig om uten at det nødvendigvis må tolkes osm kritikk...

Her i huset har vi gått litt gjennom det samme, og en slik avtale oss i mellom har faktisk gjort underverker! :-)

Masse lykke til

Skrevet

Tusen takk for gode råd og moralsk støtte;-) skal prøve belønnings systemet.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...