Gå til innhold

Små barn og godteri.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det greit at småttisene får godteri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke en spesiell alder. Vår eldste fikk nok ikke noe annet enn is, kaker og litt sjokolade hos oldemor før han var 3 år, men det var fordi vi ikke spiser noe av det selv eller spiser det sent om kvelden. Nr2 fikk lenge før fordi storebror hadde oppdaget snop. Så lenge det ikke er snakk om store mengder er det vel bare å gi barna det?

Skrevet

Jeg tenkte i utgangspunktet at de ikke trenger få før de er gamle nok til å spørre etter det selv, så eldstemann var sikkert nærmere 3 år før han fikk godteri. Men han fikk selvfølgelig bolle, vaffel, kake i selskap osv da, jeg har aldri nektet han å ta imot ting har har fått tilbudt av andre..

Men da vi fikke flere og flere barn ble ting litt anderledes gitt ;)

Går jo ikke ann å nekte lillesøster lørdagsgodt når storebror sitter å koser seg. Minstejenta er nå 15 mnd og i går fikk hun smake både sjokolade og potetgull av storebror, tror jammen hun suttet litt på en kjærlighet på pinne også, hehe.

Skrevet

Vi har ikke vært så strenge på hvor ofte, men at det skal være som dessert til et måltid og i beskjeden mengde. Hun kan få f.eks. en rute eller to med sjokolade som dessert til middag innimellom. Når vi har vært i bursdager blir det alltid mye godteri igjen i pose, så vi har et helt lite lager av diverse sukkerkliss i skapet allerede. Hun er drøyt 2 år. Hun smakte vel første gang ved ca 10 mnd. Da en liten fjert av en sjokoladebit i en bursdag.

Skrevet

glemte å si at det med måltidsreglene er mye med tanke på tennene. Det samme gjelder jo for drikke som ikke er vann mellom måltidene.

Skrevet

Jenta mi fikk lov å smake på is, kake osv fra hun var cirka året. Men godteri styrte vi unna til hun var nesten 2 år. Da var vi på ferie i Hellas og alle ville gi henne kjærlighet på pinne. Da fikk hun selvsagt lov å ta imot. Og da vi kom hjem begynte vi å gi henne litt lørdagsgodt. Da hun var mindre fikk hun noen bokstavkjeks og noen bringebær i skåla si på lørdagene. Nå får hun f.eks en kjærlighet på pinne, et kinderegg og en Pez figur med 1-2 remser til å sette inni. Setter dessuten litt oppskåret frukt på bordet. Vi holder bestemt på at godteri er til lørdag/bursdag.

Skrevet

Eldste fikk ikke noe før han var 3,5år (påskeegg av farmoren da)

Og minsten på 1,5¨år har allerede fått smakt bittelitt, men ikke slik at han får lørdagsgod osv...Han får en pakke med rosiner i stedenfor

Skrevet

Bare vær klar over at snå barn ikke skal spise mye rosiner. Se info under fra Mattilsynet:

Barn bør spise rosiner i små porsjoner, og ikke hver dag. Rosiner kan ha et høyt innhold av muggsoppgiften ochratoksin A (OTA), som ikke gir noen akutt forgiftning, men som har uheldige langtidsvirkninger.

Små barn (under 3 år) bør ikke spise mer enn ca. 50 gram rosiner i uken, mens større barn kan spise mer avhengig av kroppsvekten. Da det er snakk om langtidseffekter så betyr det ikke noe at et barn spiser mange rosiner en dag og ingen neste dag. Det er det totale inntaket over en lengre periode som skal begrenses.

Hvis et barn på 10 kg spiser 20 gram rosiner om dagen med et innhold av OTA på 2,5 mikrogram pr. kg, vil det tolerable daglige inntak av OTA bli fylt opp bare fra rosinene uten at en vurderer inntak fra andre kilder. OTA finnes i små mengder i en rekke matvarer uten at det har noen helsemessig betydning. Det er først ved et høyt inntak over tid at helseeffekter kan oppstå. OTA kan virke nedsettende på immunforsvaret, være skadelig for nyrene og være kreftfremkallende ved vedvarende høyt inntak.

Muggsoppgifter fjernes ikke ved varmebehandling av maten.

I Mattilsynets overvåknings og kontrollprogram for Ochratoksin A i 2005 ble det påvist OTA i 11 av 12 prøver av rosiner, men ingen av prøvene var over tillatt grenseverdi.

Det er ikke gjort særskilte undersøkelser på OTA i økologiske rosiner. Derfor skiller ikke kostholdsrådet mellom økologiske og ikke-økologiske rosiner.

Skrevet

Jentene mine fikk is fra de var 6mnd, sommer, varmt og saftis var nedkjølende. For meg blir det feil å spise is og andre ting når jeg ikke kan dele med barna. Så når jeg ville ha is, spiste jeg is og ungene fikk smake.

Vi har igrunn alltid hatt godt stående tilgjengelig, men ungene har ikke vært interesert. Mi eldste ville heller ha kokte kalde grønnsaker enn godt. Oldemor syns det var krise at oldebarnet ikke ville ha sjokolade av hun, men istede gikk i kjøleskapet og fant en gulerot. Og slik er igrunn ungene enda, vi har godt lett tilgjengelig og når vi har hatt lørdagsgodt så står bolllen fremme til det er tomt og ofte står den der til vi kaster den. Så vil si vi har lyktes med det vi ville. Jeg er også oppvokst med å ha godt stående på bordet hele tiden, jeg er ikke vant med å ha lørdagsgodt.

Så ungene har kunne spise det de vil fra de har vært store nok til å ta ting de vil i munnen. Nå har det ikke vært noe jeg har tenkt så mye over siden ungene ikke har hengt over godteskålen, de har raidet kjølekspaet siden de skjønte det kunne åpnes. Og jeg syns det er topp at jeg slipper å lage noen restreksjoner. Ungene elsker frukt og grønnsaker, og merker stor forskjell fra vennene til ungene, ser de godt på bordet her så hiver de seg over mens mine unger ikke legger merke til det engang. Mine går heller i kjøleskapet og finner frukt, eller ber meg fylle ett fat med oppkuttet frukt. (tror jeg har blitt kjent i nabolaget for det nå, for naboungene har begynt å spørre om det også........)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...