Gå til innhold

Fordeler dere ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår rutinene hos dere på de små? Er det kveldstell annen hver dag,eller er det mor som vanligvis tar det?

Hjemme hos oss har vi funnet en god løsning på det :) Endelig!

Vi tar kveldstell annen hver dag, og bading annen hver gang. Og det fungerer utmerket! Da har man litt tid på kvelden selv,til å gjøre litt annet syns jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Her i huset varierer det litt hvor mye av kveldsstellet far tar, pga jobben hans. Han er journalist, og kan derfor ha så mye som syv dager på rad hvor han jobber til klokken 2230. Og da har vi ikke så mye valg.

Men han er flink til å bidra hjemme når han kan, og når frøkna var yngre og slet med kolikk, tok han ansvar på natten også. Men må vel være ærlig å si at mesteparten av jobben er det fortsatt jeg som tar, men slik er det vel når det er jeg som går hjemme...

Skrevet

Begge er med på kveldsstellet; bade, ta på pysj, pusse tenner o.l. Selve leggingen er det jeg som står for. Pappaen jobber ofte kvelder og er borte på reise ifb med jobb så da er det jo bare meg her ;)

Når pappaen er hjemme på kvelden så tar han avogtil leggingen, men snuppa er ikke helt enig da. Vil helst ha mammaen sin siden det er det hun er vant til.

Skrevet

Han tar alltid kveldsstellet (bader annenhver dag) og jeg legger. At det bare er jeg som legger, kan kanskje straffe seg senere, men til nå har det ikke vært noe problem. ;)

Han tar gutten som oftest når han kommer hjem fra jobb, så lager jeg middag. Slik er det som regel, fordi jeg synes nesten det er litt godt å få gjøre noe annet enn å passe barn akkurat da, om det så er å lage middag.

I helga fordeler vi så godt vi kan. Har ingen dårlig samvittighet for å ta meg litt mer fri i helgene...

Skrevet

Han tar kveldsstellet og legging, samt evt nattevåk på toåringen. Det har han gjort siden vi sluttet med nattammingen.

Han tar også alle badene på henne.

Han skifter ca halvparten av bleiene på den nyfødte.

Jeg tar 100% amming og graviditet.

Jeg bader den nyfødte.

Jeg klipper negler, renser navler og gjør all slik "pirking" på ungene (fjerner flis, renser katteklor osv)

Jeg er den som vasker, tørker, bretter og legger fram klær, samt sørger for at de blir kjøpt/kommer i hus.

Han har dagjobb 8-16, jeg jobber D/A-turnus, men har ikke så mange kveldsvakter.

Skrevet

Vi har ikke noe mønster på det, og kommer helt sikkert ikke til å få det heller (har sterke anelser om at det hadde sklidd ut rimelig kjapt ;-) ). Er stort sett jeg som tar det meste av stell/bleieskift, klipping av negler, rensing av ører og slike ting. Pappaen tar selvfølgelig noen bleieskift når han kommer hjem om ettermiddagen, og kan gjerne ta kveldsstellet/kle på pysjen. I helgene er det nok litt mer jevnt fordelt med bleieskifting/stelling. Leggingen bytter vi litt på, prøver å være litt obs på at det ikke bare er meg som skal gjøre det, så det ikke utvikler seg til et "problem".. Badingen gjør vi sammen, så fremt vi begge er hjemme.

Skrevet

Jeg tar all amminga, men ellers deler vi på alt annet stell av barn og husarbeid. Vi deler ikke oppgavene på noen spesiell måte, den som har ledig tid gjør noe av det som må gjøres.

Skrevet

Her tar mannen som regel kveldstellet. Jeg er fremdeles i permisjon og han synes det er kjekt å få den tiden sammen med knerten når han kommer hjem fra jobb. I helgene tar han mest skift og mating, men deler litt. Jeg tar jo alt på dagene i ukedagene.

Når vi begge er i jobb igjen tipper jeg vi kommer til å dele nokså likt. Begge har rett og slett lyst å gjøre det. Spesielt badingen er jo kjempekos.

Husarbeid tar jeg det meste av så lenge jeg er i permisjon. Ellers deler vi ganske likt på det. Jeg tar mest matlaging da, mest fordi jeg liker å lage mat, og mannen er ikke så veldig glad i det.

Skrevet

Hehe, her hos oss er det ikke mye likestilling, gitt...

Jeg tar 100% av:

- Amming (selvsagt)

- Morgenstell

- Kveldsstell

- Bading

- Nattevåk

- Bæsjebleier (gubben brekker seg av lukta :-B)

- Klipping av negler, ørepuss, smøring osv.

- Legging (ammer på senga vår, så greit nok)

- Trilleturer

- Det meste annet som jeg ikke kommer på nå...

Jeg tar ca. 95% av:

- Tissebleier

- Mating av grøt

- Lek og trening

MEN, har nettopp oppdaget at det fungerer utmerket å putte knerten i traktoren sammen med pappa'n (ligger i bilstolen sin, med seler på. Sover som en stein, hehe), så det gjør plutselig at jeg kan få et par timer til å gjøre andre ting, helt for meg selv :-D

Skrevet

Vi fordeler ansvaret, men med 4 relativt små barn så slipper ingen av oss unna ;-) Vanligvis steller 7 åringen og 5 åringen seg selv (vi pusser tenner), en steller 2,5 åringen og en steller babyen på 8,5 mnd. Så går de to store ned siden de får være opp litt lenger, og en legger babyen og den andre leser og synger for 2 åringen. Jeg har lagt alle 4 noen få ganger alene, men det er ganske pes synes jeg, så er heldigvis ikke så ofte mannen er bortreist. Blir nok noen år til en av oss kan slappe av for seg selv om kvelden mens den andre legger de minste.

Skrevet

her fordeler vi ganske så likt, uten egentlig å ha tenkt noe særlig over det, har bare vært naturlig siden gullet kom til verden.

vi tar som regel kveldstellet sammen på badet, det er så koselig. gullet får bare flaske, og da får gullet flaske alt etter hvem det passer best for. i helgene står vi opp sammen, synes det og er koselig med kaffe og god frokost, kommer sikkert den tid hvor vi krangler om å sove lenge he he.

innkjøp av diverse ting tar jeg meg av, orker ikke ha mannen med på shopping da han alltid er så sykt utolmodig, mens jeg kan gå på butikken på dagtid og kose meg med innkjøpene.

så er det bare meg som vasker og koker flasker da, er så sinnsykt nøye på det, at jeg blir bare stående å si at han ikke må gjøre sånn og sånn, men heller sånn oig sånn...

den som skifter bleie, er som regel den av oss som trener, leker, koser osv med gullet.

Skrevet

Her er det ikke likestilling i det hele tatt ): jeg gjør absolutt alt.... Pappan koser kanskje med jenta vår 10 min hver dag.. thats it.. tror jeg skal vurdere å finne meg en annen sev om jeg elsker den ubrukelige mannen min... Men elsker jo å være med jenta mi, så klager ikke egentlig. Men det hadde jo vert fint og kunne tatt en kopp kaffi med noen venninder en gang da...

Skrevet

Vi fordeler IKKE noe av arbeidet, her er det mor som må trø til. han har skiftet 3 bleier på minste jenta på 3,5mnd thats it å med tvang badet henne 1 gang.

Så er sender vi mannen på jobb så styrer vi jenter skuta :)

han står til nøds opp med henne en lørdagsmorgen slik at jeg kan sove litt lengre, selv om hun sover fra 7-7 så er det deilig å slappe av i senga en time alene :)

Skrevet

Helt tilfeldig hvem som gjør hva, det fordeler seg likt helt naturlig. Det eneste som er fast er kveldsstell og legging, det har mannen alltid gjort. Det er fast pappa og sønn-stund. Gutten vår er nå 17 mnd og jeg har vel lagt ham kanskje 4-5 ganger, og da bare fordi mannen min var borte.

Ellers har vi ikke noe behov for å fordele ting på den måten for vi gjør begge like mye med sønnen vår. Hadde det vært skjevt, f.eks. slik at jeg endte opp med å gjøre mest, hadde jeg nok krevd en viss form for fast fordeling, men det har altså ikke vært nødvendig.

Skrevet

Føler vi deler ting ganske likt, kveldsstell er vi begge med på stort sett siden vi har to barn, tar en hver. Ellers gjør jeg mesteparten av husarb nå når jeg er hjemme, men han tar de mannetinga av huset da:) Har en veldig flink mann så kan absolutt ikke klage :)

Skrevet

Vi fordeler kveldsstellet ganske likt, mannen min tar på en måte litt mer siden han alltid tar badingen, på den annen side legger jeg oftere begge to hvis han er ute på noe med jobben e.l (ikke så ofte riktignok).

Da vi hadde ett barn, tok vi annenhver kveld, og den andre slappet av nede i 1. etasje..

Nå da vi har to, bytter vi på hvem som tar stellet på den eldste og på den yngste. Vi vil kunne legge babyen begge to så har bevisst hatt denne rutienen. Vi tar ett barn hver, og den som er ferdig først går ned og rydder opp alt rotet etter middagen, og alle lekene... som regel blir vi da ferdig med alt samtidig, og kan sette oss ned og nyte kvelden :-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...