Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Del Skrevet 9. mai 2010 Ser det er fler som lurer på det samme her men spør likevel. de har allerede nevnt et bytte av medisin pga muligheten for å amme. Fontex var ok under graviditet sier de men ikke førstevalg når amming. Men hvordan foregår et sånt bytte? Bytter man i det barnet er født, eller noen uker før fødsel? Har så fryktelig lyst til å amme, vet jo det overhodet ikke har noe med å være god mor å gjøre, man er jo en god mamma helt uanhengig av hva barnet spiser men likevel... Ammet mitt første barn og har et brennende ønske om å gjøre det denne gangen også, tross depresjon. Ville være et nederlag å ikke få lov:-( Ser at det er fler som har hatt vellykkede amminger med ssri, til og med tatt blodprøve av barnet og sett det ikke gikk over i melka. Godt å lese her inne, takknemlig for at andre i samme situasjon deler sine erfaringer. Har gått tre uker på Fontex nå og syns muligens livet er litt lysere. Har orker litt mer! Ps angående vektoppgang, ser noen har slitt med det pga ssri. Er det et stort problem? Jeg har slitt med det motsatt før behandlingen, og siden jeg er gravid skal jeg legge på meg en del, er litt for tynn nå men babyen har vokst fint heldigvis. Er det fordi man får økt matlyst fordi man har det bedre? Eller påvirker det stoffskifte på noe vis? Syns jo det er litt rart, for det virker som medisinen får meg opp fra sofaen og mitt tomme liv med timeslang tv-titting og til og med gått litt tur. Orker ikke all verdens aktivitet pga bekkenløsning men fy så godt å få sol i fjeset!!! Lenge siden det nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141830897-fontex-i-svangerskapet-hva-skjer-ved-f%C3%B8dsel-og-etterp%C3%A5-mht-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #2 Del Skrevet 9. mai 2010 Jeg gikk selv på Fontex i 1 år. Slet ikke med vektoppgang, og det var et problem - for jeg var bare 58kg og 172cm når jeg begynte (har veldig kraftig beinbygning) så legene håpte at jeg skulle legge på meg. Men jeg spiste litt mer etterhvert og ved hjelp av Tolvon i noen uker la jeg godt på meg og ble "normal" igjen. For meg var vekta et stressmoment, og når det forsvant økte livskvaliteten mye! Samtidig hjalp Fontexen meg til å tenke litt mer rasjonelt om meg selv og omgivelsene mine og nå klarer jeg meg helt fint uten medisiner og har det veldig bra! Tror ikke vektoppgang er en bivirkning av Fontex så det tror jeg du skal ta helt med ro. Trenger du å legge på deg vil legen etterhvert gripe fatt i det tror jeg. Ellers så er den postitive effekten av ssri at en får lyst til å gjøre ting igjen, f.eks gå tur, besøke venner, glede seg over småting og få litt tiltak. Kanskje du får matlysten tilbake ved bruk av ssri, men mener å huske at legen sa at Fontex ikke skulle gi økt matlyst utover den matlysten jeg hadde før jeg ble depressiv. Lykke til! Og med tanke på amming så tror jeg du skal ta det opp med behandlende lege og muligens på det sykehuset du skal føde. De har god erfaring og sammen finner dere svaret på hvrodan du skal behandles. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141830897-fontex-i-svangerskapet-hva-skjer-ved-f%C3%B8dsel-og-etterp%C3%A5-mht-amming/#findComment-141831405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå