Bippe77 Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Hei! Klarer ikke helt å huske hvem grøt jeg startet med sist... hva er anbefalt... hvem funker... tips... Brukte Nestle sine sist... så blir nok disse denne gangen også.... men hvem av dem... ris... mais... hvete... med morsmelk... uten morsmelk... når starter man? Jeg ventet til ca 6 mnd sist... men er det seint? Er ikke grøtene fra ca 4 mnd? Hvor handler dere grøt? Er det forskjell på pris? Vet vi handlet mye grøt i sverige sist... der var det nemlig større pakker... holdt litt lenger liksom...
mammas skatter <3 Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 ammer du å d ikke trengs at barnet skal legge på seg meire så treng du ikke/bør du ikke begynne med grøt før 6 mnd. begynte med nestle sin maisgrøt blandet me morsmelk 4 mnd pakken e.
Elina Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 Ammer du er det anbefalt å vente til 6mnd med å introdusere fast føde. Dette er pga forskning som viser at det er mest gunstig på mange plan. Det forebygger alergi,astma,krybbedød,jærnmangel osv osv.. Egentlig tar helsestasjonen dette som mer eller mindre en selvfølge nå til dags. Du vil få informasjon om dette på helsestasjonen ved 5mnd kontroll. Her er er link til helsedirektoratet: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/ Her kan du laste ned et hefte som heter mat til spedbarn: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn__brosjyre__15566
Elina Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 Glemte å si at jeg fullammet til 6mnd før jeg gå fast føde. Det er ikke seint i det hele tatt, det er jo det som er anbefalt Det er heller sånn at de som starter før starter tidlig:)
Bippe77 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2010 jeg bor i utlandet, så vil derfor ikke være i kontakt med helsestasjonene hjemme på samme måte som jeg var sist jeg gikk hjemme... da fikk jo bra info underveis og alt kom liksom naturlig... nå er jeg mer usikker.. husker ikke så godt fra sist... også er gutten bare 2 mnd nå, men vi må begynne å hamstre litt grøt fra norge... for grøten her er heller dårlig! Så det kommer nok litt mer av seg selv når alderen er der... men kjekt med litt tips og oppfriskning fra sist! Tror jeg husker noe om at nestle hadde en grøt man kunne blande ut med vann... altså ikke morsmelk... er så pes å pumpe ut her nemlig... også synes jeg og huske fra sist at det var en som var lett å få i gutten vår og en som ikke falt i smak... og samtidig også en som var best sånn allergimessig... var det ris eller mais grøten? Får vel bare få familien som kommer å kjøpe noen av hver kanskje... Hørte noe om den man kunne tilsette vann at det kun var noen butikker som hadde denne.. noen som vet hvem i så fall? Tusen takk for tips og råd!
Romeren Skrevet 9. mai 2010 #6 Skrevet 9. mai 2010 Når jeg var på 5-månederskontroll for ei uke siden, snakket vi om introduksjon av fast føde. Alle ammer på min gruppe, men helsesøster anbefalte å begynne med smaksprøver. Så jeg tror ikke det er like "selvfølgelig" hos alle helsesøstre og man får mange ulike beskjeder... Vi har begynt (5,5 måneder), selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt å vente 6 måneder. Han får én til to t-skjer med grøt eller annen mat som frukt/grønnsak hver dag i elleve-tiden, bare for å gjøre han "venn" med skjeen og de ulike smakene. Når det er sagt, tror jeg ikke det gjør noenting å vente til barnet er blitt 6 måneder før man begynner å introdusere mat overhodet.
Gjest Skrevet 9. mai 2010 #7 Skrevet 9. mai 2010 Jeg fikk anbefalt å begynne med maisgrøt i og med at det ikke er gluten i den, men har sett på Hipp sin risgrøt at det heller ikke er gluten i den. Jenta mi har fått smaksprøver på begge disse, men hun ble veldig urolig og gulpet endel etterpå. Nå har jeg prøvd Hipp risgrøt med grønnsaker (som er på glass) og den ser det ut som hun tåler veldig bra Gaper som bare det og den har holdt seg i magen. Den er fra 4 mndr! Blir så vi starter med den først og går heller over på vanlig grøt senere Det ser ut som en vanlig grønnsakspuré, men det står risgrøt på etiketten. Håper dere finner en grøttype som passer for dere, det er jo bare å prøve seg fram litt forsiktig! Lykke til
Elina Skrevet 9. mai 2010 #8 Skrevet 9. mai 2010 Tror ikke 2 uker fra eller til er problemer Problemet er vel heller noen mnd fra eller til. HS sa til meg av vi godt kunne begynne med smaksprøver når hun var ca 5,5mnd. Men det jeg mente var at HS ikke tar dette opp FØR 5mnd kontrollen pga. de tar det som en selfølge at du ikke starter før den tid uansett:)
Elina Skrevet 9. mai 2010 #9 Skrevet 9. mai 2010 Hipp sin risgrøt med banan og fersken er mild og god på smak, en god startgrøt. Om de ikke har god grøt i butikkene der du er så prøv helsekostbutikkene. Her finnes det et merke som heter Holle (økologisk og veldig bra). Den risgrøten kan du etterhvert blande med fruktpure for litt mer smak. Så sjekk din helsekost, kanskje de har det der Ellers så anbefaler Holle at man starter med ting som gullerotmos eller avokadomos, som er lett fordøyelig. Kommer sikkert av de anbefalingene som det er i det landet Holle blir produsert. De har også masse mat på glass.
Bippe77 Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. mai 2010 lurer på en ting til da... hvor mye grøt tror dere at jeg trenger av hver? Altså hvor mange pakker 4 mnd grøt før jeg går over på 6 mnd grøt... osv... Går det en pakke i uka eller mer eller mindre? Husker vel egentlig at det ikke gikk så mye i starten... men sitter her å prøver å beregne hvor mye grøt familie og venner skal ta med ned hit til oss nemlig... hihi, skal ikke være lett!
jaaada Skrevet 11. mai 2010 #11 Skrevet 11. mai 2010 jeg fikk beskjed om å begynne med grøt når junior var fire mnd rett og slett fordi han vokser mye og trengte mer mat enn mm. I løpet av to uker gjorde grøten underverker på nattesøvnen.. begynte med noen få skjeer om formiddagen og økte gradvis.Nå er han 6 mnd og elsker mat, oppe i tre måltider om dagen. noen barn tar spisingen kjapt mens andre bruker lang tid på å få ned tre skjeer.. går ca ei pakke i uka hos oss nå som han spiser grøt to gng om dagen. Vi bruker grøt som blandes i vann. så en test for ett par mnd siden hvor nesle sin kom best ut grunnet jerninnhold men finner seff ikke denne igjen nå lykke til! ps, om du får for mye 4mnd grøt gjør det ingenting for barnet å spise denne selv om han/hun er over 6 mnd. Den er veldig mild og god for magen men 6 mnd grøten metter mer og finnes i flere alternativer.
lillegutt09<3 Skrevet 11. mai 2010 #12 Skrevet 11. mai 2010 Vi begynte med grøt da gullet var 5mnd gammel, helsestasjon mente jeg burde det for han var veldig lang og tynn. Begynte med nestle sin mais og ris grøt som man blander ut med mme. funka supert på han men etter tre uker ville han ikke ha den grøten mere, så da bytta jeg til havregrøten fra nestle.. Går ned som bare det og ikke noe mageproblem Bruker også malt i grøten såklart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå