Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 etter maaange år som hjelpepleier i forskjellige jobber så har jeg nå søkt splstudiet deltid. Hvor tøft blir det med 4 barn og 70% stilling???(og en passe engasjert mann... Ungene er 2, 4, 15 m/diagnose og 18...Har bestemt meg om jeg kommer inn, men hvor vansklig vil det bli for meg? Gikk psykiatri vidrutd. i fjord og fikk A på eksamen....
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Sykepleiestudiet er veldig enkelt, selv for de som ikke er hjelpepleiere fra før. Men har du generell studiekompetanse, da?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 23:01, det stemmer ikke at det er så enkelt... HI, ville tatt det på deltid om jeg var deg. Siden du skal jobbe 70%..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Skal du ta fulltidsstudie og ha 70 % stilling i tillegg?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 står at jeg skal ta det på deltid da. Ja jeg har stk.....men tenker på hvordan det er lagt opp osv dere som går/har gått....4 år føles lang tid brått:)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 enkelt? Hvor i all verden har du dette fra? Da jeg gikk sykepleien, ville jeg ha slitt kraftig med å jobbe 70% stilling. Du jobber jo 100% stilling (ihvertfall hadde vi 35,5 timer) i 8 uker i strekk, forskjellige praksiser tid fordelt på ca 1,5 år. Itilegg til full arbeidsuke har du oppgaver og innleveringer. vi hadde ei innlevering i uka ca når vi var i praksis. Vi jobbet også 2 helger på 8 uker. - og 3 nattevakter i flere av praksisperiodene. Håper lederen din er fleksibel i forhold til vaktene dine i din 70% stilling. Da vi var i praksis, fikk vi utlverert en fixferdig turnus den dagen vi begynte og ingen mulighet til å forandre vakter i perioden. Hvis man skulle til tannlegen, i bryllup, begravelse osv var det bare å melde avbud. eller få fravær. Mulig din skole har et bedre opplegg enn det vi hadde. Ipraksisperioden kunne man være borte hele 2 dager, hvis man var mer borte måtte man ta praksisperioden opp igjen, pga at det var ikke rom for å jobbe inn noe pga kapasitet til oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Har du 4 barn vil jeg si deltidstudie er nok for å få dagene til å være levlige.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 er ikke 1,5 år i praksis på deltid da hvertfall. Vet også om noen som har fått godskrevet praksis som de har fra før hvis de har mye erfaring. Men ja, er praksisen som bekymrer mest pluss vansklighetsgraden, hvor mye tid må jeg regne med å sette av til å lese f.eks.... ellers tusen takk for svar.....
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 ingen av de hjelpepleierne jeg studerte sykepleien med fikk godskrevet noen praksisperioder ihvertfall. Det er et helt annet fokus på praksisen som sykepleierstudent enn som hjelpepleier. Hvor er det du skal studere? Hvilken praksis er det som utgår siden det ikke er like mye praksis som på fulltid?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 10 praksisuker x3 i løpet av 4 år har jeg fått opplyst......er jo ikke 1,5 år det....
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 vi hadde Sykehjem 8uker Psykiatri 8 uker medisinsk sengepost 8 uker Kirurgisk sengepost 8 uker Observasjonspraksis sykehus 8 uker Hjemmesykepleien 8 uker Fordelt på 1,5 år. (noe teori innimellom)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 Hvilken skole skal du gå på HI? Vi hadde: Sykehjem: 8 uker Medisinsk: 9 uker Kirurgisk: 6 uker Annen sykehuspraksis: 4 uker Hjemmesykepleie: 8 eller 9 uker Psykiatri: 8 eller 9 uker
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Dette er likt over hele landet- man får ikke god skrevet noe arbeidserfaring som praksis. Spl studiet er mye praksis og endel konkrete ting en skal igjennom. Hvorvidt du klarer dette i tillegg till en 70 prosent stilling er opp til deg, jeg tviler på at praksis 4 dager i uken + 70 prosent jobb + 4 barn+ oppgaveskriving+ lese til eksamen + gruppearbeid lar seg gjøre????
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Noen mener studiet er enkelt? tja- og ha, men døgnet har fortsatt bare 24 timer.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #15 Skrevet 9. mai 2010 Det kommer vel helt ann på hvilken høyskole man går på om hvor enkelt det er...Store forskjeller fra skole til skole... Men synes ikke det var veldig lett jeg nei,store krav til deg med eksamener,innleveringer,obligatoriske forelesninger og praksisperioder. Var selv hjelpepleier da jeg startet men fikk ikke godskrevet noe praksis av den grunn. Hvis du bestemmer deg, og dette er noe du virkelig ønsker tror jeg ikke det vil være noe problem for deg å klare det på 4 år nei! Masse lykke til!
Twintipp og himmelblå Skrevet 9. mai 2010 #16 Skrevet 9. mai 2010 Hei! Jeg går vernepleier deltid, skal starte på 4 året til høsten. Jeg skal være den første til å innrømme at det har ært tøffe år. Vi har 1 barn, og jeg jobber 58% nattestilling ved siden av. Mye forsakelser, og til tider intens jobbing, men virkelig ønsker du dette, så klarer du det. Vi er vel ca halvparten igjen nå, enn det vi startet med, så mange har ikke klart seg gjennom. Så det er mye bedre å forberede seg på hard jobbing. Du har fordelen ved at du har jobberfaring, der er den største forskjellen vil jeg si. Et stort fortrinn at du har noen knagger å henge kunnskapen på.. At du kan relatere teori opp mot praksis. Ønsker du det, så klarer du det!! Årene går unna i en fei, og selvsagt er det utrolig morsomt også! Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #17 Skrevet 9. mai 2010 Tusen takk for masse gode svar som inspirerer meg enda mer til å begynne:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå