Gå til innhold

Etternavn på barnet når man går fra hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

ungen vår har fars etternavn og vi er nå separert. Jeg skal ta tilbake mitt etternavn og jeg ønsker hun skal ha mitt....

Hvordan er denne prosedyren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge foreldrene må være enige i navneendringen (dersom dere har felles foreldreansvar, hvilket jeg antar).

Skrevet

DU ønsker, men hva ønsker far, har vel noe han skulle ha sagt han også, navneenddring foregår via folkeregisteret, og begge foreldrene må skrive under på skjema. Kan jo legge til ditt etternavn som mellomnavn..

Gjest ->>-
Skrevet

Dere må begge signere for å kunne forandre det (forutsatt at dere begge har del i foreldreansvar). Blir dere enige, er det bare å sende inn navneendringsskjema. Blir dere ikke enige, heter hun det hun heter.

Skrevet

Det er da ikke barnet som er bltt separert fra faren sin, så hvorfor skal hun skifte navn?

Skrevet

Du får snakke med faren da. Hvis han ikke er kjip med vilje kan jo barnet ha begges navn, for eksempel ditt etternavn som mellomnavn.

Skrevet

Rett og slett for jeg synes det er like trasig hver gang noen påpeker at vi har forskjellige etternavn........ men jeg tenker mest på sdette som et mellomnavn ja.....

Skrevet

Det burde du tenkt på før du ga barnet hans navn, noe som er helt urimelig når man tenker på at det er en soleklar overvekt av damer som sitter igjen med barna når det bli skilsmisse.

Skrevet

Men du sier jo at du skal ta tilbake ditt navn og du har da tydeligvis hans navn nå? Så siden dere nå har samme etternavn kan du da umulig ha slitt så voldsomt med dette problemet...?

Skrevet

ble jo en gang enige om hans etternavn. Tror det eneste du oppnår med å bytte er å gjøre far irritert, mens det for barnet vil ha liten betydning.

Har vært i samme situasjon, og skal jeg være helt enig hadde nok også jeg ønsket mitt etternavn på barnet. Men... Det hadde nok eksen min blitt veldig lite glad for.

Skrevet

Velg dine kamper med omhu, sier jeg bare...

Skrevet

Hmmm... tydeligvis ikke vært borti dette selv føler jeg....

Jeg har brukt mitt pikenavn de siste mnd og ja, det er ikke gøy.... at barnet får mitt etternavn som mellomnavn kan da umulig være noe problem? Og at jeg sitter igjen med barnet er vel naturlig når far i dette tilfellet kun er hjemme i helgene og vil ikke endre på det....

Skrevet

Du mener vel at hun skal ha begges etternavn? Hvorfor skulle han gått med på å endre det til bare ditt plutselig? blir for dumt

Skrevet

Begge ja:) mitt som mellomnavn

Skrevet

Jeg var skilsmissebarn, og ville blitt sur dersom min mor hadde krevd at jeg skulle bytte etternavn på grunn av HENNES følelser.

Det er ikke barnas oppgave å gjøre foreldrene lykkelige.

Hvis barnet skal bytte navn bør det være på grunn av barnets følelser.

Og det er mange mødre som aldri har tatt mannens etternavn, og de heter alltid noe annet enn barna sine. En god del familier har forskjellige etternavn.

Skrevet

Jeg, far i huset og lille bop har forskjellig etternavn alle tre. Hun har hans mellomnavn til etternavn. Det er kanskje litt snodig men ellers ganske uproblematisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...