Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i konfirmasjon i morgen. Ammer vanligvis hver 4-5. time, litt avhengig av når krapylet sover/våkner. Gudstjenesten begynner i kirken 11, og etter det går det slag i slag - skal til en gård og ta noe bilder og så videre og spise. Skal ha på meg bunad og alt som hører til av smykker og søljer, og da kom jeg til å tenke på at det må bli veldig tungvint å ta skjorten av og på såpass mange ganger i løpet av dagen.

Hun tar flaske fint allerede, og da er spørsmålet mitt om jeg burde pumpe og ha med melk på flasker? Tenkte litt på det under middagen også, for det blir vel rart om jeg "forsvinner" midt i taler og alt som er? Må jo uansett det for å gi flaske, ellers blir hun så urolig. Men sånn ellers er de veldig glade for at vi i det hele tatt kommer, så det er nok ikke noe problem. Alt en skal tenke på.

Dessuten, ville dere tatt med vognbag OG vippestol eller bare vognbag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når noen har liten baby er det få som syns det er rart at de forsvinner.

Jeg ammet ca annenhver time på dagtid, så jeg ville nok droppet bunaden, men hvis det går 4 timer mellom skulle jeg vel tro det gikk fint.

Ang vogn etc må jeg si at jeg husker ærlig talt ikke sånne ting - over 3 år siden sist baby ;)

Skrevet

Nei, går noen ganger 2 timer også, men ja. Kommer veldig an på.

Siden bunaden passet og slikt vil jeg absolutt bruke den. Er jo litt styr med søljer og sølv, men da får jeg bare krysse fingrene for at morgendagen ikke blir noen ha-pupp-annenhver-time-dag.

Skrevet

Ja, du får satse på at det ikke er en økedag ;)

Sett deg ytterst og gjerne nært døren. Tror neppe noen reagerer - ikke av de som selv har hatt barn i alle fall.

Skrevet

Jeg ville tatt på meg noe annet enn bunad og ammet når det var behov for det... Jeg har kjøpt meg en kjole til bruk i dåp og på 17.mai i år for å slippe å ta av hele bunaden når jeg skal amme.

Du rekker vel uansett ikke å pumpe nok melk for en hel dag i morgen, så amme må du vel sikkert uansett. Og hvis du gir melk på flaske må du sikkert pumpe i løpet av dagen og da er du jo like langt... Det med å forsvinne når man har små barn ville jeg ikke tenkt på i det hele tatt, alle skjønner at en baby må ha mat og skjønner de ikke det, så får de bare lure;-)

Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er, men hvis hun er vant til å bruke litt vippestol i løpet av dagen, så ville jeg tatt med den også. Jeg har måttet bruke bilstolen i stedet for vippestol noen ganger når jeg har glemt den (til eldste når han var yngre, yngste er bare 1mnd, så til han hadde jeg bare tatt med vognbagen).

Skrevet

Jeg hoppet over bunad som antrekk da jeg ammet...

Du skriver ikke noe om alderen til gullet. Er barnet i vippestolalder, så hadde jeg vurdert å ta den med.

Det er da ikke noe problem å ha med flaskefor, men husk at du på alle de timene kanskje har behov for å få tømt selv....

Husk å ta med tilstrekkelig med flasker osv.

Greit å ha en til å ha melk i og en til å drikke av, da kan du bare helle over og varme opp det barnet spiser fra måltid til måltid.

Ellers så varer jo ikke konfirmasjoner noe særlig lengre enn til 8 vil jeg tro, så det blir ikke såååå mange måltider da.

Og du! Det er ikke krise å bruke mme en gang heller. Det er sånne kjekke kartonger med ferdigblandet!

Skrevet

Ber litt i mitt stille sinn for at morgendagen ikke blir noen økedag, hun har ikke spist så mye i dag, hvor typisk er ikke det, men krysser fingrene lell.

Men jeg bare må ha på den bunaden. Mamma, lillesøster og jeg har alltid båret de flotte bunadene våre i slike anledninger, og i og med at den passet har jeg liksom bestemt meg for å bruke den. Har noen kjoler jeg sikkert også kunne brukt, men føler ikke det blir helt det samme. Nå ble jeg likevel usikker. Er jo tross alt "bare" en konfirmasjon, og ikke er det nærmeste familie heller. Hadde kanskje sett annerledes på det hele dersom det var snakk om krapylets dåp eller 17. mai, for da er uansett lettere å snike seg bort med tanke på amming også.

Får aldri pumpet alt på en gang, nei, men dersom jeg klarte å pumpe nok til en halv dag, så ville jo det hjulpet betraktelig.

Hun er syv uker gammel og veksler egentlig mye mellom å sitte i vippestol og å ligge i vognbag og vugge, men hun er nesten alltid på et fang eller i en arm uansett.

Skrevet

Hun er som nevnt syv uker gammel. Jeg burde vel egentlig droppe bunaden, men nå har jeg faktisk pusset sølvet OG strøket bunadskjorten, så da vil jo alt det arbeidet være bortkastet... :-p.

Skrevet

Jeg hadde bunad i dåpen til lille, men hadde flaske i kirken da:-) Hadde også en hvit topp under bunadsskjorten slik at jeg kunne dra bunadsskjorten opp, å slapp å ta av sølja i halsen:-)

Litt krøll er det jo, men går bra;-) Jeg hadde med vippestol og vogn:-)

Skrevet

Men vil du ikke måtte styre med den bunaden uansett da, for å få pumpet deg iløpet av dagen? Dersom lillemor er 7 uker kan du vel ikke gå hele dagen uten å få lettet på trykket?

Jeg ville valgt noe annet enn bunad, og hadde nok gått for å amme som normalt (det er det garantert ingen som reagerer på med mindre du gjør det ved middagsbordet ;-))

Jeg hadde nok bare tatt med bag, det er nok mer enn nok av fang å velge i om hun blir lei av å ligge i vogna!

Skrevet

Jeg har ammet i flere konfirmasjoner, jeg sa ifra på forhond slik at jeg ble plassert slik at det var lett å gå fra om jeg måtte. Vi var hjemme hos noen, så jeg okuperte ett rom i huset der ungene kunne sove om de sovnet. Full forståelse fra konfirmanten at jeg gikk under taler osv om jeg måtte. Jeg hadde med bilstolen som babyen lå i når vi spiste. Jeg tok ikke med vogn siden vi fløy dit.

Jeg hadde på meg bunad, det ble litt mindre søljer enn vanlig slik at det ble litt lettere. Mine barn har aldri tatt flaske, så jeg har måtte frem med puppen.

Skrevet

Har skrevet det tidligere her også, ja, må naturligvis uansett pumpe i løpet av dagen dersom jeg går inn for å pumpe. Men dersom jeg må pumpe én gang i løpet av tiden vi er i konfirmasjonen, vil jo det bare si at jeg må styre med sølvet og skjorten én gang og ikke opptil fem-seks ganger, da.

Jeg har så utrolig lyst til å ha på meg den bunaden... Blir rundt 40 stykker så sånn sett er det ikke så farlig å gå fra middagsbordet, men hun er vanligvis veldig rolig og skriker sjeldent, så får håpe hun ikke har en helt halvgal dag i morgen.

Tror bare det blir bag, ja, skal kjøre et stykke også. Og nok av fang blir det helt sikkert (selv om mammaen helst ser hun blir på hennes fang, hehe).

Skrevet

Hihi, da kjører du bunad!

Høres jo ut som at både du og ungen er har gode ammerutiner og at en dag med litt annet opplegg enn normalt ikke vil ha så mye å si :-)

Gå for flaske du, og skulle hun eller melkesprengen slå seg alldeles vrang får du heller bare styre litt ekstra med det sølvet noen ganger ekstra!

Kos deg i morgen :-)

Skrevet

Har kjørt bunad og amming flere ganger jeg, funket bra det :)

Skrevet

Jada, vi er så samkjørte i forhold til ammerutinen, så... :-p.

Men er litt redd for å drite meg ut da, vettu, og til tross for at jeg bare er 19 vil jeg jo liksom vise hele verden at jeg er en god mamma! :-p

Har hatt generalprøve på sølvet og skjorten nå nettopp, og det gikk bra. Kjæresten kikket bare teit på meg og himlet med øynene. Mannfolk skjønner seg jo ikke på sånt!

Skal prøve å senke skuldrene og nyte dagen, men blæh. Var litt enklere da jeg kunne sove til 10.00 og bare hadde meg selv og tenke på og da fint kunne rekke seremonien i kirken kl 11.00!

Skrevet

Nååå, du er søt da!

Tror ikke du skal bekymre deg for hva alle andre måtte mene. Hadde jeg vært gjest der hadde jeg blitt imponert over at du i det heletatt orket å komme (og enda mer imponert over at du fremdeles passer i finstasen ... jeg hadde ikke nubbsjans å få igjen livet på bunaden min 7 uker etterpå (og sliter fremdeles 1 1/2 år etter siste fødsel ;-))

Skrevet

Hehe, du er søt du og, tingeling.

Jeg har nettopp flyttet fra hjembyen min, og alt står egentlig på hodet her, men jeg lovet denne konfirmanten å komme til tross for at jeg hadde en forholdsvis nyfødt baby på det tidspunktet hun skulle konfirmeres. Har heldigvis en uvurderlig og fantastisk kjæreste som tar sin del av ansvaret til alle døgnets tider, i slike hektiske stunder som dette innser man hvor heldig man er som er to om det hele. Bunaden er et kapittel for seg selv, den, men jeg gikk raskt ned de 5-6 kiloene jeg gikk opp totalt, så sånn sett har jeg vært ulovlig heldig, derfor jeg mistenker at alt skjærer seg i morgen som en slags "straff" :-p

Kjenner jeg grugleder meg litt.. :-p Hehe men kjæresten er flink til å si at ting kommer til å gå helt fint og at jeg ikke behøver å være nervøs. Han har heldigvis en teknikk dersom hun slår seg HELT vrang, så da får jeg eventuelt overlate det til han.

Skrevet

Amming og bunad gikk helt fint synes jeg.

Jeg har en Gudbrandsdals variant og den har jo ikke belte og snøring m.m., så det var bare å åpne et par hekter og dra opp skjorta litt, og skjorta er jo såpass vid at den dekket det meste. Meget diskret amming!

Hvis du har beltestakk f.eks blir det jo straks litt mer styr... :-)

Høres ut som du har forberedt deg godt, så dette går nok helt strålende!

God mor, ville jeg tenkt om amming i konfirmasjon. Ha en fin dag :-)

Skrevet

I samme situasjon som deg fortsatt :)

Jeg velger bunad til kirke og antagelig middag. Så bytter jeg over til noe lettere.

Det er forsåvidt veldig vanlig her hos oss, så jeg blir ikke den eneste som bytter antrekk :)

Gjør det samme på barna mine også :)

Amminga håper jeg å få til så det klaffer før og etter kirke og middag.

I wish! Men på dagtid roter han fortsatt veldig mye, så det ender vell opp med at jeg må rømme ut og finne meg et stille rom for oss selv til nedroing, amming og kos. I verste fall får vi gå i bilen.

Jeg tar kun med vognen. Hele vognen slik at jeg kan trille han litt ut når han sovner, og har bedre anledning til byssing.

Ellers så ser jeg frem til å være ferdig med morgendagen :)

Tenker det blir en hektisk dag med en 5uker gammel baby, en 2åring og en trassig 10åring som ikke vil ha på seg bunad og aller helst hadde sett at vi hadde droppet hele den "kjedelige konfirmasjonen". *sukk* Så gøy vi skal få det i morgentidlig; er vell bare å ta natt med det samme.

Skrevet

Jeg ammet med bunad. Det kommer kanskje an på bunaden, men jeg husker ikke at det var så vanskelig. Jeg hadde anledningen både i dåpen til Snups og på 17. mai, og ikke tale om at jeg ville gå glipp av sjansen til å ha store nok pupper til å fylle ut livet på bunaden for første gang i mitt liv :)

Det er ikke rart om man forsvinner når man har baby.

Skal dere kjøre bil? Ta med alt.

Skrevet

Småbarnsmødre forsvinner, så ikke stress med det. Jeg hadde nok tatt med vippestol om det ikke er noe stress.

Skrevet

Vis jeg skulla ha brukt bunad hadde jeg tatt med pumpet melk på flasker i tilfelle det blir mye styr;)

Skrevet

Det jeg har gjort, er at jeg har pumpet med og tatt med flaske til å gi når det er mest styr (middag etc) - og heller amme når ting roer seg.

Det har funket både i då+p og konfirmasjoner hos oss.

Tok kun med vogna, men en ekstra pute så de kunne sitte halvt oppreist i vogna.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Bunad og amming: go for it! Ikke noe problem, det går helt fint.

Brukte selv bunad i navnefestene til mine barn, samt i dåp og konfirmasjon mens jeg ammet. Litt om og men med oppknepping, fjerning av storsølje osv, men det går greit.

Ingen kommer til å heve på øyebrynet om du forsvinner ut med jevne mellomrom, det er aldeles normalt:-)

Har aldri hatt med vippestol, ungene har enten sovet i vogna eller gått fra arm til arm når de våkne. Lykke til - dette går greiere enn du tror!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...