Sesilia Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Skikkelige forstyrrelser i spisingen her, ja! Veldig frustrerende at jeg som er så glad i mat ikke orker å spise - og at svangerskapene mine skal være tidene i livet mitt med aller verst kosthold!! :o/ For det første er jeg allergisk for veldig mye mat, for det andre er det en del mat som gir meg skikkelig sur mage og oppkast, for det tredje er det en rekke matvarer jeg rett og slett synes er motbydelige (fordi jeg er gravid - er ellers "altspisende"... Og jeg er så lei av mat og orker nesten ikke spise!!! Går litt i ENKLE middager uten grønnsaker, riskaker og risgryn... veldig lite næringsrikt... Men jordmor har sagt at det er bedre om jeg spiser NOE enn å ikke spise, så da prøver jeg å presse litt og håper at jeg ikke spyr opp igjen kosttilskuddet (noe jeg har en tendens til, som fører til enda mindre næring) What to do? *sukk* Beklager sytingen, men det er utrolig slitsomt og gjør at svangerskapet føles langt og nesten uoverkommelig...
Sesilia Skrevet 8. mai 2010 Forfatter #2 Skrevet 8. mai 2010 Jeg er forresten 21 uker på vei med nr 2, og er fremdeles kvalm... Spyr innimellom...
Ca sol Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 ar du prøvd å lage/drikke smoothies? Du kan bruke masse sunne ingredienser og det er ofte lettere å drikke enn å spise!! Prøv deg fram med forskjellig frukter, yoghurter, melketyper osv.
M*A*S*H* Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 Få legen din på sykehus (må være sykehuslege) til å søke ernærigstilskudd for deg! Da får man dem på blåresept. Det finnes flere typer, a la yoghurter, juser, puddinger og pulver til å berike vanlig mat med. Jeg har litt samme problem, og bruker sånne juicebaserte drinker når jeg hopper over måltider. De er overhodet ikke kvalme sånn som noen av de melkebaserte kan være og inneholder masse sporstoffer og proteiner. Hvis du har mulitallergier bør du egentlig også få raskt en time hos en ernæringsfysiolog som kan veilede deg til rett tilskudd. Heldigvis tar babyene våre det de trenger av kroppen vår selv om vi ikke spiser skikkelig, så det går bare utover oss når vi har et mangelfullt kosthold. Men kjenner meg sånn igjen. Man skulle jo gjerne gitt den lille et bedre grunnlag... Søk hjelp, vennen, og tenk positivt, ungene kaleer seg mye mye bedre enn mammaene sine!!! :-)
Sesilia Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2010 Jeg som vanligvis spiser mer frukt og grønt enn 5 om dagen, er nede på i beste fall 2... Frukt gir meg utrolig sur mage (og da spyr jeg, selv når jeg bruker tabletter), og er ikke så veldig fristende... Dessverre, for egentlig liker jeg smoothie utrolig godt! Men tusen takk for et kjempe fint råd...
Sesilia Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2010 M*A*S*H: Tusen takk for nydelig svar, jeg setter virkelig stor pris på det!! Ja, det er veldig trygt å vite at babyen tar fra mine reserver. Førstemann var hele 3,5 kg enda jeg nesten ikke la på meg, spydde mye og var veldig dårlig... Men gutten var frisk og fin som bare det, og det er en god trøst denne gange også! Selv om det er slitsomt at det går utover meg... Hvordan kommer jeg i kontakt med en sykehuslege/hva slags sykehuslege? Via fastlegen? Og ernæringsfysiolog - kan jeg bestille time selv der, eller må jeg via fastlegen? Igjen, tusen takk for svar, det er en kjempe god trøst...
M*A*S*H* Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Hei igjen:-) Få fastlegen din til å henvise deg til gynekolog på fødepoliklinikk på sykehuset ditt med bakgrunn i ernæringsproblematikk. Så får du gyn til å henvise deg videre til ernæringsfysiolog på sykehuset. Enten kan gyn søke om ernæringstilskudd for deg direkte, men kan hende de vil syns det er greit om du har vært hos en ernæringsfysiolog først for å vite hva de skal skrive i søknaden til Helfo. (de som dekker blåreseptutgifter) Så evt må du tilbake til gyn etter ernæringsfysiologen. Be dem skrive HASTER på alle henvisninger og søknader! Det er vanligvis lang ventetid og behandlingstid på sånne søknader. Lykke til:-) Ps jeg fikk også et stort og friskt barn som ikke var det minste preget av at mamma så ut som et utmagret spøkelse etter fødselen:-) De bør følge deg med ultralyder underveis for å berolige deg om at jr vokser som den skal, men det er virkelig sant at de tar hva de trenger:-) Små fornuftige babyer vi har:-)
Sesilia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. mai 2010 Hei igjen! Nå har jeg skyndta meg og fått time hos fastlegen, så nå blir det spennende å se hva som skjer... Han må jo tross alt mene det er fornuftig å sende meg videre, så jeg er spent på hva utfallet blir! TUSEN takk for alle dine gode tips, de er gull verdt! Skal huske det med HASTER!! Så godt at det er flere som har problemstillingen - og ikke minst at du får hjelp og oppfølging og at barnet ditt var så sunt og friskt! *klem til deg for kjempe god hjelp*
Sesilia Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. mai 2010 Nå har jeg vært hos legen, og han sa at jeg ikke kunne få tilskudd på blå resept pga det er svangerskap, en tilstand som går over, og at det dessuten vil ta så lang tid... Så han henviste meg til apoteket for å prøve om de har en næringsdrikk/jus, og komme tilbake igjen snart hvis det ikke virker, så henviser han meg videre til sykehuset. Prøvde en i dag, og det smakte skrekkelig.. Tror jeg må prøve flere alternativer Babyen vokser forresten kjempe fint, sparker masse og har fin hjerteaktivitet! Og ellers er alle prøver fine, så det ser bra ut tross alt... Heldigvis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå