Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Jeg får en 1.klassing om et år, og jeg lurer da på om jeg må beregne å følge henne til og fra skolen? Kan ikke huske at jeg ble fulgt til skolen da jeg begynte på skolen....men ser jo at det er svært mange som har med foreldrene sine i dag.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Begynn å øve på turen nå, da, så kan han gå den selv om et år?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 Ja, vi bor jo rett ved skolen, så blir en lett vei, men kan hende det blir ny skole etterhvert og da blir det mye lengre skolevei, ca 3km... Men å øve er lurt da:)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Huske at førsteklassingene er ett år yngre enn du var da du begynte på skolen!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Ja, men de følger jo 2.klassinger til skolen også... Hva gjør/gjorde dere da dere hadde 1.klassinger?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Sjekk ut selv, men hvis de har mer enn (tror det er) 2km hver vei til skolen har de krav på skyss første skoleåret. Sjekk på kommunens nettsider. Ellers må man følge en førsteklassing ja. Hvertfall hvis veien er lengre enn nabotomta, og man bor et sted hvor det finnes biler og/eller skumle mennesker;) Mange som organiserer foreldrefølging, slik at en forelder følger en dag i uka en gjeng førsteklassinger.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Vi fulgte første halvår sånn ca. Nå går han selv. Men det kommer jo helt ann på hvor lang vei de har, om veien er trygg, om barnet er modent i trafikken, om barnet kan tiden og ikke somler på skoleveien etc etc etc Førsteklassinger går vel gjerne på SFO også, og man har ikke rett til skoleskyss til/fra SFO, kun til/fra skolen. Og man må gå til nærmeste busstopp
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Det kommer veldig ann på hvor du bor i landet og hvordan skoleveien er.. Bor du langt nok unna til å få skoleskyss er det vanlig å følge til bussen også klarer de seg selv derfra. Vi bor på samme "byggefelt" som skolen, så ungene mine må krysse en vei (inne på feltet) for å komme til skolen som vi kan se fra trappa. Jeg fulgte sønnen min frem til høstferien i 1.klasse, da fikk jeg streng beskjed om å slutte med det, ingen andre i klassen hadde med mammaen sin til skoleporten lenger. Så etter høstferien tok han bare følge med nabogutten til skolen også henten jeg han på sfo etter jobb. Jeg begynner på jobb ni så han gikk hjemmefra en halvtime før meg. Til høsten begynner lillebror på skolen og jeg regner med å følge han bare første uka, etter det tar han følge med storebror. Etter skolen skal han være på sfo og der kommer jeg til å hente han. De som bor litt lenger unna skolen, men ikke langt nok unna til å få skoleskyss slipper av ungene på den lokale butikken som ligger ca 500 meter fra skolen også går de siste stykket selv. Dette er et ønske fra skolen siden det ble veldig mange farlige situasjoner på skolen med 100 foreldre i hver sine biler samtidig med skolebusser, syklende og gående barn utenfor skolen. De vil nå ha færrest mulig biler ved skolen og ber foreldrene pent om å sette de av på butikkens parkeringsplass og la ungene klare siste stykket selv.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 De klarer det vel selv. Jeg gikk alene til skolen, eller sammen med klasse kamerater fra dag 1. Ca. 2 km til skolen, men gang og sykkelfelt hele veien da.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Vi får da dekt bussen til og fra skolen, selv om gutten først må på sfo og sfo etter skolen. Rar kommune du bor i hvis ikke. Busssjåføren sitter ikke med klokkeslett på når skolen starter og slutter. ungen får busskort og det dekker da frem og tilbake
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 Alle følger 1.klassingene. Det er mye å holde styr på i garderobe/sfo etc.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 Nope - dette er nasjonale regler. Det finnes vel ingen skoler her i landet som har skole etter kl 14 om dagen. Skoleskyss gjelder kun til/fra skolen fordi skolen faktisk er obligatorisk. SFO er ikke obligatorisk, og man ahr derfor ikke krav på fri skoleskyss. Men det kan jo hende du bor i en kommune hvor de har gått inn fro å dekke dette utenom da:) Her har det faktisk vært et par saker hvor bussselskapet har krevd tilbakebetalign fra foreldre hvor ungene har brukt busskortet i fritiden (les; hjem fra SFO). Vi har elektroniske busskort, så det kan jo leses av når de brukes..... Vi bor grigrent og her er det ikke egne skoleruter. Ungene bruker vanlig rutebuss til/fra skolen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Jeg var 6 år når jeg begynte på skolen, og jeg gikk. Det var 3 km å gå, sånn ca. Det gikk veldig fint... jeg er usikker på hvordan det er her, men jeg tror de har noen større elever som er sånn "lys-vakt" der de krysser den traffikerte veien. Jeg kjører henne nok den første tida, men etterhvert får hun klare å gå selv.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Jeg fulgte datteren min første uka, men så fikk jeg ikke lov av henne til det lenger ;-) Vi bor såpass langt unna skolen at de har skolebuss, så hun ville heller ta den (og skolen ser helst at barna tar bussen fremfor å bli kjørt). Vi bor like ved busstoppet, så hun og den eldre nabojenta går sammen til bussen. To dager i uka tar hun bussen hjem etter skolen, de andre tre er hun i SFO og da henter jeg henne på skolen. Det er store forskjeller på både barn og foreldre, jeg vet om et par stykker i klassen hennes som blir fulgt hele veien inn (!) av foreldrene fremdeles hver dag. Vet ikke om det er barna eller foreldrene som ikke er klare for å slippe taket...?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Var et par foreldre som fortsatte å følge helt inn på skolen når det nærmet seg jul i 1.klasse og da sa læreren ifra at det var på tide å slippe taket og la barna ta litt ansvar selv. Så det er ikke alle skoler det er vanlig at ALLE foreldre følger inn i garderoben i 1 klasse som noen påsto før her... Da gutten min begynte på skolen ble alle fulgt første par dagene også ble det færre og færre foreldre for hver dag. Det er noen som kjører barna hver dag, men de setter de av utenfor skoleporten og følger de ikke inn, det er ikke normalt her. Barna som bruker skolebuss blir fulgt til bussholdeplassen, de andre begynte stor sett gå selv i 2. klasse, noen av de som bor nærmest skolen begynte gå alene til skolen andre halvdel av 1.klasse. Vi bor i utkanten av en mellomstor by, ganske stor skole med to klasser med ca 20 elever på hvert klassetrinn.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Det kommer vel an på skoleveien og 1.klassingen. Er han/hun vant med å være ute i trafikkerte strøk, kan litt trafikkregler og er litt fornuftig, så ville jeg latt han/hun gå selv. Lurt å øve på veien, evt. la de gå et stykke foran deg etterhvert, sjekke at de klarer å gå pent og følge med på trafikk osv.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Kommer vel an på hvor man bor, men i oslo-området er det nok vanlig å følge ungene hvertfall 1.klassen, men har også hørt følge-grupper i 2.klassen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #18 Skrevet 8. mai 2010 Dette står det forresten på oslo kommunes sider om skoleskyss: Skyss gis 190 dager i skoleåret, ikke dager med kun SFO. Ergo, ungen har skyss til/og fra SFO på dager hvor det er vanlig skole i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #19 Skrevet 8. mai 2010 Vel her vi bor, kan de bruke busskortet frem til skolen, uansett når på formiddagen og hjem etter Sfo om det så er kl. 17.00 Her bruker barna også vanlig rutebuss
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #20 Skrevet 8. mai 2010 Jeg fulgte ham dler av 2. klasse også. Men min sønn er av den vimsete typen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #21 Skrevet 8. mai 2010 Her har 1. klassingen gått selv siden etter påske. Går langs en 30 sone ca. 600m og krysser en vei. Faren har målt skoleveien til 750 m med nerdetelefonen sin. Går sammen med ei i klassen som har gått alene siden vinterferien. Hun blir henta på ettermiddagen, men det er mest for at vi skal ha styr på klær i garderoben. Hehe...Hun bryr seg katta i om klærne er skitne, våte, rotet bort eller kasta.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #22 Skrevet 8. mai 2010 Har en førsteklassing i år, jeg måtte følge og være med inn i klasserommet en lang stund. Hun er av den sjenerte typen, så hun trenger tid til å varme opp. Men når det gikk greit tok hun følge med nabounger, gikk sammen med min manns unger når de var her. Hun syns ikke det er noe gøy å gå alene til skolen enda, selv om hun fint klarer det. Ser hun den store nabogutten er på vei, så løper hun etter han, om ikke vil hun ha meg med. Hun hadde noen ubehagelig opplevelser når hun gikk hjem alene fra skolen noen dager, så kan skjønne hun ikke syns det er så gøy å gå alene. Godt min mann var hjemme, som gikk rett tilbake på skolen og fikk ordnet opp i situasjonen. Men hun syns det er gøy å gå hjem alene, selv etter disse episodene. Men nå skal lillesøster leveres i barnehagen som ligger rett ved skolen, så vi går ofte samtidig. Lillesøster syns det er så gøy å være på skolen og bli kjent.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #23 Skrevet 8. mai 2010 Kommer da helt an på veien! Hvor mye trafikk, hvor langt osv, og om barnet har venner å gå sammen med? Og husk at de faktisk er et år yngre nå..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #24 Skrevet 9. mai 2010 Jeg følger jenta mi til skolen ennå,vi tar rutebuss til skolen.Jeg ser de aller fleste foreldre følger barna til skolen og slipper barna av på parkeringssplassen. Nå er det flere biler på veien enn da jeg begynte på skolen,derfor følger jeg henne.Jenta mi er også såpass vimsete og redd for alt mulig,at hun ikke kan gå alene til skolen ennå. Med buss tar turen 5 minutter og hvis vi går tar det rundt en halvtime. Jeg synes at en bør følge barna til skolen,hvis ikke skolen ligger veldig nærme huset da.Vi kan heller la være å følge de inn i skolebygget.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #25 Skrevet 9. mai 2010 Min førsteklassing har gått til skolen siden uke 2, og får gå hjem selv. Det begynte vi med etter høstferien. Min førsteklassing er en selvstendig liten jente som er forsiktig i trafikken og ser seg godt for. Skoleveien er kort, ca 500 meter, og stort sett ikke på vei(gangvei ved siden av 30 sone) så hun kan fint gå selv. Når det gjelder kaoset i garderoben så har vi løst det ved å ikke ha for mye klær med. Skifteklær i en pose, kun et par votter og ei lue. Dermed mister de ikke så mye. Hun er flink til å ta med våte klær hjem, det hadde ikke fungert så bra hvis ikke. Det er fortsatt en god del unger som blir fulgt, både til skoleporten men også helt inn. Når ungene er 6-7 år er det stor forskjell i modenhet. For din del HI så må du finne ut hva ungen din har lyst til og takler. Så enkelt og så vanskelig Som flere skriver, så nekter jo ungene ofte å bli fulgt, imens andre krever å bli fulgt helt inn på plassen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå