Gå til innhold

når vi nå først er inne på aktivitet vs overvektige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjører dere barna rundt til aktiviteter/skole/kompiser ol?

Får barna sitte ubegrenset å se på tv/spille tv spill og data?

er de med på fritidsaktiviteter, type idrett?

Er ungene generellt aktiv? er de mye ute å "farter"?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Går/sykler til skole og venner innenfor rimelig avstand. Kjører når det er nødvendig (dvs over 4-5 km).

Tv/data/spill er ikke tema.

Diverse idrettsaktiviteter.

På farta eller i bevegelse støtt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjører de så i bhg, den store går selv til/fra skole.

De har "datatid", og jeg bestemmer når den begynner og slutter. Jeg bestemmer også når de ser tv og hvor mye. (Unntaket kan være hvis den eldste kommer hjem fra skolen før jeg er ferdig på jobb. Da hender det han ser dvd uten min godkjenning.)

Ingen av dem går på faste aktiviteter innen idrett - de minste er for små, den store går i kulturskolen. Men de er i svømmehall hver uke.

Alle er generelt veldig aktive. Har ikke masa med idrett fordi de spontane aktivitetene er så "sporty" - den store klatrer, bygger hytter i trærne, holder på med ballspill og mye utelek med ungene i gata osv. De små er som småunger flest, umulig å holde i ro både ute og inne.

Skrevet

Nå når sykkelen er kommet ut kjører jeg ikke eldste til noe, med mindre det er sterk vind og eller regner.

Nå er han også såpass stor at han klarer å sykle til kompisene som bor lengst borte og.

I vinter ble det noe kjøring, men også da oppfordret jeg han til å sparke om været tillot det. Bor så nært skolen at det aldri har vært et alternativ å kjøre dit.

Minste har vi stortsett gått/sparket/syklet med til barnehagen da det ikke er så langt dit.

Hun har også venninner som bor i gangavstand, og vi prøver å komme oss dit uten bil dersom været tillater det, og vi har tid til det.

Vi har også noen ganger gått/syklet ned til byen, og tatt buss hjem igjen.

Her er det ikke ubegrenset tv/data. De får gjerne se litt tv etter middag før vi finner på noe, men etter barne tv, så er det voksen tv, eller vi slår den av et par timer.

Data får de ikke spille på så ofte, kanskje bare 1-2 timer hver i uka.

Eldste er med på fotball, ski(vinterstid) og speider(endel fysisk aktivitet i sommerhavåret).

Minste går på ski på vinteren, er for liten til de fleste andre organiserte aktiviteter ennå. Skal begynne på svømmetrening til høsten.

Eldste er mye ute å farter, sykler med kompiser rundt omkring ol.

Vi pleier også å ta ungene med i basseng de fredagene det passer.

Minste er mye ute å sykler i gata på ettermiddagstid og i helger, i vinter gikk vi endel på ski.

Ser på oss som en forholdsvis aktiv familie.

Skrevet

Vi kjører litt og følger litt, f.eks sykler vi sammen med eldste (3.klasse) til fotballtrening, avtalen er at han skal begynne sykle alene fra høsten av, ca 2 km til fotballbanen. De går selv på bena til venner som bor i rimelig avstand, vi kjører når det er lenger unna.

De får ikke sette på TV uten å spørre først og ser ikke ubegrenset selv om det blir TV hver dag. Har spillefrie dager når det gjelder data, tv-spill og DS.

De er med på allidrett, fotball og turn. Vi har satt en stopp der, de er for små til å være med på ting hver dag. Eldste har også et ønske om å være med på friidrett og svømming, vi har sagt vi aldri vil nekte han idrett, men han må bli litt større først. Med fire barn har vi ikke mulighet til å følge opp tre-fire aktiviteter pr unge, de må bli gamle nok til å komme seg dit selv og samtidig vise at de har gode rutiner på skolearbeid og lekser. Vi oppdrar ungene til å bli selvstendige.

De er aktive fra seks om morgenen til de legger seg om kvelden, det går i sykling, fotball, basket (har mål og kurv på gårdsplassen), trampoline osv. Vi er også aktive foreldre som er mye på tur i skogen, sykkelturer, skiturer osv.

Har unger som spiser som hester, men er slanke som antiloper ;)

Vet ikke hvordan det blir når de blir tenåringer, men har tro på at unger som er vant til å være aktive og har et godt grunnlag innen morsom idrett vil fortsette å sette pris på aktivitet selv når de sløve tenårene setter inn.

Skrevet

Får gjørde som min mor- vi fikk ikke se på tv på dagtid, kun barnetv. Skulle vi noe sted fikk vi komme oss dit selv, (bodde 6,5km fra bygdesentrum (folk)

Satte oss i arbeid, med husarbeid, fjøs, hjelpe til meg hagearbeid. Samt posjonere middagen. Så vi var veldig både broren min og meg.

Skrevet

slanke datt ut

Skrevet

Nå er det forskjell på naturlig lubne barn og fete barn..Fete barn kan være ganske tynne og spinkle, men med lite/ingen muskler og slappe i fisken.....

Men synes fortsatt det er merkelgi at ALLE som har tykke barn sier at deres barn er mer aktive OG sunnere enn alle andre..Det slår aldri feil...Alle som får bekymrede spørsmål fra venner, naboer , lærere etc om tykke barn påstår at de er da så utrolig aktive og spiser UTROLIG sundt..Så det er nok bare helt tilfeldig...

Istedet for kun og fokusere på vekta til ungene bør man se på motoriske ferdigheter, evne til "fysiske oppgaver" som å hoppe på et ben, stupe kråke, etterhvert slå hjul, enkel ballteknikk osv osv....Det er elementæer ting som jeg ser noen barn i småbarnskolen IKKE kan..Da hjelper det ikke at de er tynne/slanke, da er det tydelig at disse ikke får rørt nok på seg. At de mangler fysisk aktivitet...

Også en annen ting, om du synes ungene din er så fryktelig mye i aktivitet og spiser så veldig sundt, er det i forhold til hva DU mener er mye og sundt? Tenk litt mer på det..Mine barn er ute, jeg synes de er mye ute og rører mye på seg, men når jeg begynner og legge sammen timer stille på skolen, foran TV/Data osv osv så er det LITE aktivitet mot hva VI hadde..Vi hadde 30 min barnetv da vi var små..Det var det..30 min 6 dager i uken var det vi tilbragte "passifisert" (lørdager hadde vi middag når barnetv var,- og dermed sjelden/aldri vi så på TV....);- med skam kan jeg si at mine barn bruker det dobbelte, eller mer...Men etter å prate med mange andre så ser mine barn LITE på TV/ddata...Det er få barn som bruker "bare 1 t" om dag med tv/data...... De spiser sundt, men mot hva VI spiste som små så er det ganske usundt..Men i forhold til andre, er vi sunne...

Jeg skryter ikke av hvor "flinke" vi er hjemme hos oss, men jeg var så fornøyd med alt til jeg begynte og tenke på hva jeg selv var med på, spiste osv som barn.. Og jeg blir skremt av hva slags "mal" vi har for mye aktiviet og sunn mat nå til dags......

Aktivitet var ikke noe man trengte og tenke på, for man hadde ikke annet valg enn å GJØRE noe da man var små/barn..Man var ikke i "bedre form" om man var med på håndball eller fotball, de som IKKE var med på dete, var da hjemme, UTE og lekte seg istedet..Og fikk rørt seg MINST like mye....Mat, -man spiste når maten var på bordet, og litt ekstra når det "passet seg" sånn (lørdager og bursdager og ettermiddagskaffe/kos nå og da),- uten at det ble "sukkerkrise"..

Selv om mange av oss foreldre hadde slitt voldsomt en stund, tror jeg at det skulle blitt innføt kun 30min "barne-TV" igjen....Og at data og spill skulle vært forbudt under 18 år (bortsett fra i skolesammenheng) osv osv......Barna hadde nok elsket det, men tror nok vi voksne hadde blitt slitne..MEn også VI hadde hatt godt av det....

Skrevet

Har slanke og aktive barn, men lar heller ikke barna spise snop og usunn mat til daglig, sånt hører kun til i helgene. I tillegg får de ikke sitte inne forran tv`n. Har lagt til rette uteområdet for de minste. Kjører eldste rundt på aktiviteter og til venner. Ser vennene også har foreldre som setter grenser og ikke lar dem sitte inne forran pc eller tv hele dagene.

Skrevet

Årsak til at jeg kjører er pga store avstander her, kun gåavstand til noen få, ellers er det minst en mil eller lengre til de andre. Bor på landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...