Gå til innhold

SHIT! Glasset på stekovnen eksploderte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat ferdige å spise pizza da det smalt. Herregud så vi skvatt!

Glassbiter over alt. Til alt hell hadde vesla på 19 mnd. akkurat rukket å komme seg forbi ovnen. Hun stod med glassbiter rundt seg, men fikk heldigvis ingenting på seg. 20 sekunder før stod hun med ansiktet vendt mot ovnen...

Rimelig skjelven etterpå. Noen som ha opplevd dette? Ovnen er ca. 4 år og av merket zanussi. Er det ytterste glasset som sprakk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å herregud! Aldri hørt om noen som har opplevd dette før, det kunne jo vært skikkelig farlig. Godt at ingen kom til skade!

Skrevet

Uff ja! Har hørt om dusjdører som eksploderer men... Får bare være glad det gikk bra.

Skrevet

Shit, så skummelt!! Husker glasset på stekovnen eksploderte hjemme hos oss en gang, men det var jo fordi pappa kjørte brannslukningsapparatet igjennom det i fylla. Huff, godt det gikk bra da.

Gjest sug lut
Skrevet

Det ville jeg tatt opp med importøren, det kan være en svakhet i et helt parti ovner om den eksploderer uten grunn.

Skrevet

Ja, er det første jeg skal gjøre på mandag...

Skrevet

Fy fader noe så skummelt!

Skrevet

Skummelt. Jeg har vært borti herdet glass som har knust tidligere, men ikke uten grunn etter flere år. Det skumleste med herdet glass er at når det først knuser (for det skal jo egentlig ikke knuse) så eksploderer det i så små biter. Vet om ovsdører som har knust under flyttingk, men da er det fordi de har fått et hardt slag mot seg. Har dere flyttet ovnen i det siste så den kan ha fått noen slag mot seg? Uansett så ville jeg ringt butikken der dere har kjøpt den eller leverandøren direkte, det bør jo ikke skje uansett så lenge det ikke har skjedd noe veldig spesielt.

Skrevet

Akkurat det der skjedde med ovnen til broren min også. En innbygningsovn fra Ikea( husker ikke merket) Ovnen var 1år gammel og han bare satt i stua en kveld da han hørte at det smalt. Mange tusen glassbiter over hele kjøkkenet. Han fikk ny fra Ikea dagen etter.

Er heldigvis ikke ofte det skjer, men ganske ekkelt når det skjer.

Skrevet

Nei, ovnen har stått i ro siden vi fikk den. Aldri hatt noe problem med den før.

Bare inderlig glad for at vesla ikke fikk eksplosjonen av glass i ansiktet...

Skrevet

Dette kan i prinsippet skje med alt glass, da glass er et "levende" materiale som beveger seg litt hele tiden. Har opplevd det et par ganger da jeg jobbet i bar for mange år siden. Glasset bare sprengte i hånda mi. Spurte om dette en gang jeg var på Hadeland Glassverk, og der fortale de at glasset er "levende", så man har ingen garantier for at det ikke knuser.

Skrevet

Det er mange grunner til at dette kan skje. Hvilket glass var det? Knuste det i tusen små biter? Herdet glass er 4-5 ganger sterkere enn vanlig glass, men det kan også knuse. Vanlige årsaker til spontangranulering er at glasset har stått i spenn over tid, Døra kan ha blitt slått hardt igjen så glasset har fått seg en kakk på kanten. Herdet glass tåler veldig lite på kantene. Du kan ha slått igjen døra så glasset har fått punktbelastning (slått det mot noe inni ovnen) Knuste glasset i store flak så er det sannsynligvis Robaxglass. Det tåler høye temperaturer bedre enn herdet glass, men koster flere tusen kr. pr. m2 så det var kanskje ikke Robax? Mulig du får igjen på garantien, men det kan godt hende du får beskjed om at dette kan skje også. Ønsker deg uansett lykke til :) Og forresten- de bitene som dannes når herdet glass knuses er ikke skarpe nok til å kutte opp hud hvis noen av ungene har stått under ovnen når glasset knuste. De historiene om at glass "eksploderer" er veldig overdrevne.

Skrevet

Ovnsdøra mi knuste en måned etter at jeg hadde fått den. Jeg mistet noe på håndtaket og glasset bare sprutet slik du forteller.

Skikkelig skummel opplevelse!

Til deg over her som mener man ikke kan skjære seg på dette glasset... litt feil. De fleste bitene er såpass store at det er greit, men noen blir til små tynne spyd-spisser som er lette å skjære seg på.

Det skjedde i allefall hos meg.

Reparatøren ville helst at jeg skulle betale det nye glasset selv, men etter en del krangling fikk jeg det på garantien.

Jeg har Gram ovn, og nytt glass her kostet 2800.

Skrevet

Knuste i tusen små biter ja. Men, var ikke bare store biter, så vesla hadde nok blitt skrapet opp tror jeg.

Tenker på kraften når glasset eksploderte. Hele kjøkkenet var dekket, i tillegg til at endel havnet i gangen. Alt det rett i ansiktet på vesla hadde absolutt ikke vert bra.

Tror ikke det blir noe problem å få dette på garantien. Uansett dårlig reklame...

Skrevet

Klippet fra glassportal.no:

"Dersom glasset blir utsatt for skarpe slag som er så kraftig at det blir hull i glassoverflaten vil det inntre brudd. Herdet glass er også utsatt for kantskader dersom de ikke er montert i ramme. Får glasset store nok skader i kanten kan det før til at det granulerer. Skulle så galt skje, vil spenningene i glasset utløses, og resultatet blir mange små glassbiter som kan forårsake helt ubetydelige skjærskader, særlig sammenlignet med vanlig glass som får lange sylskarpe spisser. Derfor er herdet glass klassifisert som sikkerhetsglass.

Herdet glass knuser ikke, det granulerer i små glassbiter. Et spørsmål vi får svært ofte er om herdet glass kan ”eksplodere” uten ytre påvirkning. Svaret er at det kan det ikke. I noen ytterst få tilfeller kan dette skje, men all erfaring viser at glasset ved bruk har blitt utsatt for skader. Dette kan for eksempel skje ved at det er montert uten tilstrekkelig kantklaring, slik at det har vært direkte kontakt mellom glasset og for eksempel en metallramme. Direkte kontakt mellom herdet glass og hardere materialer, som betong, stål eller murstein, kan føre til kantskader, og dermed at det herdede glasset granulerer."

---------------------------

Det kan hende du vil få beskjed om at dette er slitasjeskade. At du har påført små skader i glasset ved bruk. Eller at det har gnisset mot metallrammen i ovnen din. Blir spennende å høre. Og til deg over her: Jeg VET at disse bitene ikke er så skarpe at man kan skjære seg på dem. Jeg jobber med glass, og vi knuser mange herda glassplater (svinn- de tar mindre plass i avfallscontaineren når de knuses før kasting) Bare gir dem ett lite kakk på kanten med hammeren så knuses de. Har aldri sett små tynne spydspisser i haugene jeg asså. Men jeg har prøvd å ta dem i hånda og klemme skikkelig hardt fordi jeg har lest i avisa om folk som sier det samme som deg- at man skjærer seg på knust herdaglass. Det blir merker i huden ja, men de går ikke gjennom.

Skrevet

Tja, for all del det kan jo være slitasjeskade. Jeg aner fint lite om dette. Eneste jeg vet er at jeg ikke har vert "hardhendt" med døren. Normal bruk. Om den er montert slik den skal vet jeg ingenting om heller.

Er bare glad alt gikk bra. Skal holde dere oppdatert:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...