Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 Du er ikke mye nordlending, du kan jo ikke dialekta.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Ikke sikkert hun er nordlending, kanskje hun kommer fra Troms?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Jeg er ikke nordlending så kan vel ikke "avsløre" deg, men denne luktet det ikke "Fisk" av ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Hvem sier træng EIN sydentur som samtidig sier aleinAmor??? Skeptisk
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Hvordan du hadde fått nok av nav til å kunne reise til syden må du fortelle meg, jeg vil å til syden men som alenemor sliter jeg med å få det til å gå rundt.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Til annie 18:11 - de som kommer fra Troms er nordlendinger. Nordlendinger kommer fra Finnmark, Troms og Nordland.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 dummeste j har hørt... jeg har de stønadene og går i minus!! det er ikke mange kr man får desverre, såå en sydentur??? yeah...
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Jepp, men ingen av dem sier "trøgda"... Er vel bare en snørrhoven berte fra verste søplehaugen f eks på Oppegård eller Lørenskog som trenger noen å lange ut etter. Vask fordommene dine, Quasi-Babe, du er sikkert bleket i håret også, da kan du ta blekemiddelet og skylle munnen med det.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 Skattepengene kommer ca 25 juni Barnetrygden kommer som vanlig i slutten av hver mnd OS, aner ikke
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 Nei, nordlendinger kommer fra Nordland.. Også har du tromsværinger og finnmarkinger..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Nå er ikke jeg HI, men her i Tromsø sier mange i alle fall både "træng" og "aleina". Og mange andre steder i Nord-Norge, bl.a. Vesterålen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Nei og atter nei: Nordlendinger kommer fra Troms Nordland (tidligere Nordlands amt) og finnmarkinger kommer fra Finnmark ( tidligere Finnmarkens amt). Hilsen historiker.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Nå e det over 220 år siden Troms var en del av Nordland amt, så jeg tror vi er klare for å la dem løsrive seg..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Men "trøgda" og "ein" heter det verken i Troms eller Vesterålen du.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Det kandu alltids si, men det er derfra begreper nordlendinger for folk fra Nordland og Troms kommer. Vi som bor i Troms kaller oss nordleninger fremdeles vi, ingen her som sier "tromsinger" eller "tromsværinger".
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #18 Skrevet 8. mai 2010 Jeg er rimelig sikker på at de sier alt dette på Senja, i alle fall på yttersida.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #19 Skrevet 8. mai 2010 de som kommer fra finnmark er ikke nordlendinger men finnmarkinger...
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #20 Skrevet 8. mai 2010 alle plassan korr dæm sei "ein", sei dæm også "eg" eller "e". Ikkje "æ" Og dæm spør heiller ikkje "når", dæm spørr "ka ti". Og æ har aldri hørt om en tromsing eller en tromsværing, og æ har bodd her ilamme alle nordlæningan i heile mett liv!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #21 Skrevet 8. mai 2010 har absolutt ikke peiling på norlandsdialekt eller hva nå dette skulle være lol Men det er ikke riktig at alle som sier "ein" sier "eg" og "ka ti" osv... Jeg kommer fra et sted det vi ser "ein", men jeg sier også "når" og "jeg".... Men skal ikke uttale meg om HI skriver korrekt dialekt, hvilken det enn måtte være
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #22 Skrevet 9. mai 2010 av de 20 svarene Hi har faatt, var det bare 1 person som faktisk svarte paa det hun lurte paa..er det mulig sier jeg bare.. Naa har ikke jeg OS, men tror den kommer foer 17 mai, barnetrygden kommer som vanlig og skattepengene i slutten av juni. Naar det er sagt, saa var jeg alene mor i 7 aar og hadde det helt greit med penger. vi har reist til syden minst 1 gang i aaret, og naa er gutten min 11. ? Handler vel litt om aa spare det man maatte ha til overs da..Istedet for aa kjoepe ei bukse til 400 kr, legg de 400 kr paa spareboessa..Den fine veska du har lyst paa koster bare 200, men legger du de pengene paa boessa saa har du plutselig 600. Blusen du saa paa Vero Moda var paa salg, var nedsatt fra 400 til 150! Den maa du ha! Legg de paa spareboessa saa har du 750 kroner..Drikker du mye brus? Dropp brusen du kjoeper og spar disse pengene ogsaa..Royker du? Osv.... Det handler om prioritering da. Vil du virkelig paa sydentur, saa faar du det til! Har ei venninne som syter og klager over daarlig rad hele tiden, men hun royker 3-4 pakker i uka og svelger 1,5 l cola daglig, saa saa daarlig raad kan hun vel ikke ha.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #23 Skrevet 9. mai 2010 Æ sir både ein og når. Det e førrdi æ har bodd fleire plassa i Nord-Norge og har tatt med mæ litt dialækt hær å dær. Mange som mæ, f.eks. i Tromsø som e en innfløtterby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå