Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Familien min er invitert i bryllup nå til sommeren, pappa er fadder til bruda, som igjen er firmenningen min. Jeg har ALDRI møtt vedkommende, vi har ingen kontakt med henne og familien hennes,og blei altså mildt sagt overrasket da invitasjonen kom. Greit nok det, og hyggelig at vi blir invitert, men nå har pappa og mamma, samt søstra mi kommet frem til at vi skal gi 1000,- hver i gave, altså 4000 tilsammen. for meg som er både arbeidsledig og har utgifter på leilighet+ strøm og div,synes jeg det er mye at jeg skal legge ut en tusenlapp til et mer eller mindre vilt fremmed menneske. I tillegg må jeg betale opphold på hotell og reisen frem og tilbake til bryllupet. Synes foreldrene mine kunne spurt meg om jeg var enig i prisen FØR de svarte ja på invitasjonen.. er jeg gjerrig nå eller er noen enig med meg?
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Da er jeg og gjerrig, for det hadde jeg aldri gitt ei jeg ikke kjente.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 Takk Persille☠Kadalma! samboer også synes det va i drøyeste laget! HI
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Hallo.. skal PAPPA OG MAMMA bestemme hvor mye du skal gi??? Du er vel voksen og kan regne ut selv hvor mye du kan og vil avse....
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Foreldrene din bør skjønne at du ikke har råd til dette. Greit nok at foreldrene dine gir så pass for de kjenner vel både henne og familien hennes godt siden de er faddere til dama. Tror neppe at brudeparet heller forventer en så generøs presang siden du aldri har møtt dem og at dere i tillegg må betale reise og opphold. Finn ut hvor de har lagt ut gavelister og kjøp en ting som du føler at du har råd til og gi.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 er du bedt i middag eller kaffe? En regel er vel at du skal gi ca den verdien det koster de å ha deg som gjest... Men firmenning.... Tror en 500 lapp holder leeeenge, ihvertfall viss dere skal gi sammen.... viss alle gir 500 så blir det jo 2000 kr... er da en del det da
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Tror ikke jeg hadde reist engang jeg, til en jeg ikke har kontakt med... Får være måte på hvor mange nære og fjerne man skal invitere. Men 1000 er altfor mye!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 HI her! Jeg fikk aldri være med å bestemme summen,fordi de kom frem til dette sammen med en tante av meg som også er invitert og fadder. Og fikk bare vite det i en tilfeldig samtale med søsteren min. Ringte selfølgeliv mamma med det samme og forhørte meg om dette stemte. Ettersom det gjorde det begynte jeg å diskutere prisen med henne og kom frem til at jeg gir et vilt fremmed menneske 20% av mnd-inntekten min ettersom jeg får ca 5000 av NAV i dagpenger hver mnd.. ergo, jeg synes det ble en stor sum! Grunnen til at det ble bestemt at jeg også skulle betale denne summen var at alle skulle legge ut like mye...rettferdig sa mamma...jeg skal hilse deg rettferdig henne rettferdig når hun gir 20% av lønna si til en fremmed. og til deg som kommenterte hvor vidt jeg er voksen nok til å bestemme dette selv...er jo nettopp det jeg gjør nå, setter foten ned og sier at dette er urimelig!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Jeg ville gitt en gave verd 1000kr til min aller beste venninne. Om man kjøper en gave kan man få mye pent til lite penger.,så ville heller satset på det i din situasjon. Hadde jeg skulle gitt en gave til noen jeg ikke viste helt hvem var ville jeg antagelig kjøpt to sengesett på kid til tilbud eller no. Jeg hadde nok ikke reist heller, da jeg ville syntes det var flaut siden jeg ikke kjente brud eller brudgom.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 Jeg gir ikke 1000 kr engang til venninna mi som snart gifter seg, jeg er forlover (og har jobb). Så ja, jeg synes 1000 for en fjern slektning høres helt vilt ut.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 1000 kroner til noen du ikke kjenner?? Nei, ærlig talt det er jo altfor mye:( Jeg ga presang til 300 kroner til søskenbarnet mitt da han giftet seg og da var jeg ikke engang invitert på kaffe!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Faren din er fadder, så jeg mener at det korrekte er at han (+kona) kjøper en fin gave til brudeparet (event. en pengesum). Du kan gå å kjøpe gave i en butikk de har gaveliste, 2-400kr er nok for deg. (event. 4-600 kr dersom du skal ha med følge)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Dette er sykt. Spiller ingen rolle om det er rettferdig eller ikke, om du har lyst til å hekle et par grytekluter til brudeparet, har verken mora di eller tanta di noe med det. Si de kan spleise sjøl, du vil kjøpe den gaven du bestemmer deg for uten deres innblanding. Så kjøper du en pen liten duk eller noe, til deres nye hjem.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Jeg gav 600kr til en god veninne som giftet seg for ikke så lenge siden. De hadde kun familie til middag,så vi var bare til kaffi, så jeg syntest 600 var mer enn nok. Hadde aldri fitt 1000kr til noen jeg ikke kjente. Vet heller ikke om jeg hadde gått i bryllupet til noen jeg ikke kjente..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 1000 kr er flott gave. Men jeg synes dine foreldre burde stå for gave og evt opphold for dere 4.
bitthen Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Mener foreldrene seriøst at det er rettferdig at dere skal gi like mye som dem som er faddere?? Det er jo helt uhørt synes jeg- uansett økonomisk situasjon. Det er svært urimelig. Det rimelige er at foreldrene dine som er faddere kunne betalt 2000,- selv, og så kan dere barna betale max 500,- Det får da være måte på. Ta kontakt med foreldrene dine, si nøyaktig hva du mener både om summen og måten det ble bestemt på. Jeg hadde aldri tolerert noe slikt, men mine foreldre hadde heller aldri gjort noe slikt mot meg uansett. De hadde tatt meg med på råd som det sømmer seg, og hadde foreslått at de skulle betalt mer, så en mindre sum fra oss barna. Må bare si det: Fy fan!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #18 Skrevet 8. mai 2010 Dine foreldere har ingen rett til å bestemme hva eller hvor mye du gir i gave eller om du i det hele tatt skal dra i bryllupet. De som er nærmere i slekt og i tilegg fadder skal gi mer enn deg.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #19 Skrevet 8. mai 2010 Du er vel voksen og kan bestemme selv hva du ønsker å gi bort i gave???? 1000 kr høres altfor mye ut. Jeg ville tatt noe fra øsnkelisten til noen hundrelapper. Men det jeg skjønner mindre av er hvordan du kan la froeldrene dine diktere hva og hvor mye du skal gi i gave til en du ikke kjenner (personlig synes jeg det er merkelig å inviterer noen amn ikke kjenner til bryllupet sitt jeg da!)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #20 Skrevet 8. mai 2010 Hi her igjen! Takk for mange svar og mange støttende kommentarer! Jeg har snakket med foreldrene mine igjen,og har sagt ifra hva jeg mener om saken. Har også snakket med søstra mi og foreslo at vi kunne kjøpe noe ilag, men da svarte hun et noe frekt : "synes ikke det er så mye jeg da, men skjønner godt du ikke har råd til å betale så mye..vi får se hva jeg bestemmer meg for" Så om hun velger å betale 1000kr får hun bare gjør det, jeg gjør ikke det uansett! La meg bare ha det sagt..det har ALLTID vært henne som er gnien! Ikke snakk om at hun skal betale mer enn høyst nødvendig...så fatter ikke hva som har skjedd... Uansett har jeg revudert hele bryllupet,jeg var ikke så interressert fra begynnelsen av og dette har bare gjort meg mer skeptisk til det hele. Er forresten bedt til middag og kaffi,pluss lunsj dagen etter på det senteret brudeparet har leid for anledningen. Uten følge, så samboer blir hjemme.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #21 Skrevet 8. mai 2010 Om du ikke vil gi dem dyr gave fordi du ikke kjenner dem syns jeg det er rart at du i det hele tatt vil gå i bryllupet.
bitthen Skrevet 8. mai 2010 #22 Skrevet 8. mai 2010 Husk at dersom du kjøper en ting til dem, og ikke bare gir penger, kan du kjøpe en ting for 500,- som egentlig er verdt det dobbelte. Det er masse gode kjøp på de ulike glassmagasinene. Kjøper du en ting som er nedsatt, og de vil ha noe annet, kan de tom. bytte det i fullpris :-) Jeg støtter deg 100% i avgjørelsen din. Familien din har vært kjempeurimelige.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #23 Skrevet 8. mai 2010 Er du søstra til Hi eller, 22:03?? Det er det dummeste jeg har hørt.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #24 Skrevet 8. mai 2010 Du har samboer, men blir bedt i bryllup uten han og sammen med foreldrene dine som om du var en unge enda? Jeg ville droppet hele bryllupet og kjøpt en liten gave. Da sparer du reise og opphold.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #25 Skrevet 8. mai 2010 Er du invitert i bryllup uten samboer? Det er det merkeligste jeg har hørt! Hadde nok seriøst vurdert å takket nei til invitasjonen )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå