Gå til innhold

Har vært hos lege, men nå må jeg rådføre meg med dere. Anng utslett og feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen på 15 mnd har feber og er syk for ørtende gang i år. I går morges våknet han med feber, jeg oppdaget samtidig masse små rød-runde prikker rundt omkring på hele kroppen, og spesielt mye på føttene. Jeg tenkte først varmeutslett, men det har bare blitt verre siden i går og blir ikke bedre selv om vi kler av ham. Jeg klarer ikke dra kjendsel på hva dette kan være med tanke på event. barnesykdom.

Han er forøvrig atopisk, men da har utslett vært i knehasene og enkelte tørre flekker ellers på kroppen.

Vi var hos lege tidligere i dag, men poden hylte og gjorde kraftig motstand, så undersøkelsen ble deretter- ikke akkurat grundig, og med mesteparten av klærne på. Legen mente dette var en immunrespons og kalte utslettet for feberutslett.

Jeg er imidlertid skeptisk etter å ha sett nærmere på dette. Ved bleieskift i sta, oppdaget jeg det var ganske hissig på stumpen og at utslettet tydeligvis klødde. Gutten klødde seg til blods. Jeg oppdaget også en rød kviseliknende sak i rumpesprekken.

I går så det ut som om utslettet lå under huden, men nå kan jeg kjenne og se en mer ru overflate ( d stikker litt ut av huden).

På føttene er det ekstremt mye prikker, til og med på undersiden, men her ligger de under huden og kan ikke føles.

I ansiktet er det bittelitt prikker, ingen ting på hals el under hake. Mye prikker på rygg og enda mer på mage og bryst. Litt mindre prikker på armer og hender, men en hel del på baken, bein og som sagt masse på føttene.

Noen av dere som har sett noe liknende på deres barn og/eller har noen formening om hva det kan være??

Almentilstanden er grei, så bør jeg bare se ann litt før jeg kontakter lege på nytt? Huff, føler snart at lege/legevakt stempler oss som hypokondere. Eller det har de vel forresten gjort for lenge siden, he he.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være den 4. eller 5. barnesykdommen? Mener å huske kviselignende utslett og feber fra når min hadde det. Om det klødde husker jeg ikke. Jeg ville sett det an, og evt. oppsøkt lege igjen om det ikke blir bedre innen kort tid.

God bedring til gutten din!

Skrevet

Jeg tenkte også 4. eller 5. barnesykdom. Vi fikk diagnosen 5. barnesykdom da snuppa vår hadde masse røde prikker på kroppen. Disse var bare som nupper, og var ikke veldig fremtredende, men det var visst det likevel. Finnes ikke noe å gjøre mot det, så en må bare la det gå sin gang. Men, jeg ville nok kontaktet legen likevel jeg, bare for å være sikker:) Er bedre med engang for mye enn en gang for lite, det sier alltid legen min når jeg kommer ned med snuppa for en sjekk og sier at jeg føler meg så dum som kommer så ofte. (Ok, vi går ikke SÅ ofte, men ofte nok til å føle seg som en hypokonder som du så fint sier, hehe)

God bedring til gutten din iallefall!!:)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingene:) .

Ved 4. Og 5. Barnesykdom, så kommer visst utslettet noen dager etter feberen eller når feberen har gitt seg.

Her kom utslettet samtidig med feberen... :(

føler meg trygg på at vi kan vente til i morgen med et event nytt legebesøk. Prikkene "forsvinner" når vi klemmer på de.

Hva med røde hunder og meslinger tro? Må se om jeg finner noe bilder av dette på nett.

Skrevet

Har du tittet på tungen? Guttungen hadde smånuppete utslett på armer, bein og kroppen da han hadde det, ingenting i ansiktet. Fikk hissig utslett på stumpen og rødflammet i håndflater og fotsåler. Samt bringebærtunge. Feber, men grei almenntilstand. Måtte ha antibiotika behandling siden det kan oppstå skumlere ettersykdommer.

Skrevet

Han hadde skarlagensfeber forresten ;-)

Skrevet

Når bop hadde femte barnesykdom (det var ihvertfall det de sa på legevakta) hadde hun feber samtidig som utslettet, men ikke særlig høy feber.

Utslettet på 4. b.s kom etterpå og var lyserosa og ikke irriterende, men ved 5. måtte hun ha kløstillende medisin. Hun hadde ikke veldig utpreget rødme i kinnene selvom det står som et av symptomene.

Skrevet

Første jeg tenkte da jeg leste dette var skarlagensfeber! Jenta mi fikk det denne uken, og går nå på pencilin!

Så legen i halsen på gutten din? Hvis han gjør det, og sjekker om han har halsbetennelse og streptokokker av typen A, så kan han se det med en gang. Det er bare en titt det, trenger ikke blodprøve eller noe sånt. Feberen kom med utslettet her også, og hun var veldig slapp. Spiste ingenting! Det er jo vondt å svelge fast føde med halsbetennelsen. Så vi ga henne iskrem, det står at det anbefales pga at det lindrer og det er jo næring i det. Yoghurt og grøt fikk vi i henne etterhvert også.

Men jeg ville dratt tilbake og be de sjekke halsen jeg!

Her kan du lese om skarlagensfeber og se bilder (som er værre enn slik jenta mi så ut da, hun hadde slike nupper som du beskriver)!

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article342676.ece

Skrevet

Ja, tror dette kan høres ut som slarlagensfeber. Virker som det gjør vondt å svelge, også har han litt rar tunge.. Uff, da bør vi ringe legen igjen.

Tusen takk for respons

Skrevet

Ja, det høres sånn ut da ja!

Ring legen du og si at du mistenker det. Da skal dere få inn på legevakten og få starte kuren tvert!

God bedring!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...