Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

lurte på om det er noen som har erfaring med nyfødt barn og hund? Vi har en hund som har vært "barnet" vårt i snart tre år, hun har fått all oppmerksomheten vår:) Nå venter vi vårt første barn i slutten av august, og jeg er litt bekymret for at hunden skal bli sjalu. Noen som har tips for hvordan man venner en hund til en nyfødt baby og får den til å forstå at babyen er en del av "flokken"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurer på akkurat det samme.... så kan ikke svare på det, men holde spørsmålet oppe på siden :)

Skrevet

Hei. Vi har også en liten hund som har vært babyen vår noen år;) Men vi er absolutt ikke bekymret for hva som kan skje når babyen kommer i hus. Et godt tips som jeg har fått fra flere er at hunden -bør- være hjemme den dagen dere kommer hjem fra sykehuset med babyen. Sett babyen på gulvet og la hunden få snuse osv til den er ferdig. Må jo selvfølgelig passe på da!:) Og så er det jo bare å passe på å ikke glemme helt av firfotingen, den må jo få kos og kvalitetstid den også:))

Skrevet

Jeg er oppdretter gjennom mange år, og har per dags dato 5 hunder i hus....

Da min sønn kom til for snart 7 år siden hadde vi 2 hunder, disse var ikke vant til barn eller små babyer....

Alt kommer an på deg som hundeeier og leder, hunden skal ikke bestemme tempoet og det er ikke snakk om å ha samme tilnærming som å "introdusere" den nye babyen til et storesøsken.

Jeg ville anbefalt at dere legger babyen i en vugge/seng/ bag på høyere nivå enn bakken før hunden får komme inn i rommet...da har dere kontroll, dette vil dere ikke ha hvis babyen ligger i f.eks bilstolen o.l midt på gulvet!

Hunder er stort sett veldig begeistret for babyer og luktene deres, men de kan gjerne bli vel glad og en logrende hale over babyens ansikt kan fort skje....

La hunden få hilse på mor og far mens babyen ligger og (forhåpentligvis sover) i vuggen, overse babyen litt og la hunden få snuse på vuggen i eget tempo...

Tar dere babyen opp av vuggen og setter dere i sofaen skal hunden IKKE hoppe opp ved siden av, dette kan dere gjøre etterhvert...det er kjempekos at hunden kan ligge ved siden av mens du f.eks ammer, men når dere tillater det!

Jeg har utelukkende positiv erfaring med baby/barn og hund, men dette forutsetter at dere som foreldre/hundeeiere hele tiden er bevisste...hunder blir ikke sjalu, med mindre dere gir inntrykk overfor hunden at babyen er under hunden på rangen!

Nå, 7 år etter sønnen min ble født, har hundene blitt utrolig glade i barn (og spesielt i små babyer)...helt fra Simon kunne ligge på gulvet, har hundene søkt mot han og gjerne lagt ved siden av han mens han lå og leket med babygymen! Et utrolig flott syn....gleder meg til denne babyen skal få samme kontakt med hunder, den er unik!

Ble et utrolig rotete innlegg, men dersom dere lurer på noe konkret må dere gjerne spørre.... :D

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Vi har en lab/goldenblanding som skal trene til førerhund, så vi skal gi den fra oss... Men vi skal ha den ut over høsten når barnet kommer så vi må jo forholde oss til dette uansett.

Min erfaring med hunden vår og barn er at han er veldig glad i de i form av at han gjerne vil opp i ansiktene og slikke (de er jo der nede på hans nivå!). Men når barnet sier nei og er litt myndig (i den grad de klarer det) er han veldig flink til å respektere det. I julen da han var 6 måneder lå han på teppet og så på min niese på da 2,5 år som la puslespill! Veldig tålmodig type, førerhunder avles jo også på lynne og ikke på rasestandard:) Jeg tenker at så lenge vi setter klare grenser for ham og hvilken omgang han kan ha med babyen skal dette gå fint. Og opp i sofaen skal han uansett ikke, så det bør gå bra!

Jeg tror det skal gå fint å introdusere babyen og vi kommer definitivt til å følge dine råd!

Skrevet

Vi hadde også en liten hund på 3 år som var babyen vår før den nyfødte kom i hus.. Husker jeg grua meg til å se at hunden skulle bli tilside satt.. Men det gikk overraskende fint altså..

Jeg ammet jo mini hele tiden i førsten så jeg tror hunden lurte litt på hvorfor babyen alltid skulle ligge i armene mine, men jeg passet på å kose hunden ved siden av..

Nå som mini krabber rundt har de mye glede av hverandre, men hunden er flink til å holde god avstand fordi han er redd for å bli dratt i pelsen da det dessverre skjedde ved en anledning...

Lykke til med hund og baby det går nok over all forventning =)

Skrevet

Vi hadde også hund når vi kom hjem med vårt første barn.

Dette gjorde vi:

Mens jeg enda lå på sykehuset tok far med en klut som vi hadde brukt til babyen på sykehuset. Hunden fikk derfor kjenne på lukta og bli vant til kluten med nylukta før ungen kom hjem.

Når vi kom hjem hilste jeg først på hunden og fokuserte bare på den og ikke ungen, så den ikke skulle føle seg oversett når jeg endelig kom hjem etter å ha vært borte fra den.

Vi la barnet i vugga og kledde av ho klærne. Hunden fikk komme bort og snuse (først mens vi hadde bånd på han) og etterhvert tok vi av båndet når vi så at han roa seg.

Hunden var veldig nysgjerrig på den lille og det virket som han "passet" på babyen når hun sov i voggen sin etter dette.

Dessverre ble hunden vår agressiv når ungen begynte å nærme seg året, og vi ble nødt til å avlive, men frem til det hadde barn og hund det veldig bra sammen!!!!

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Jeg tror og håper det skal gå bra, vokste selv opp med hund og vil gi mitt barn den samme opplevelsen.

Skrevet

Vi har også en stor hund( 43 kg) som kom inn i familien før ungene. Merket med en gang at hun var veldig oppmerksom på babyen, faktisk begge gangene. Men i starten lot vi babyen ligge i vuggen så kunne hunden lukte på dem der.Etter en stund lot vi babyen ligge i vippestol og hunden fikk snuse, men da merket vi at hundne lett puffet i babyen med nesen sin. De første ukene var hun der med en gang babyen laget en lyd. Speiselt om natten.

Vi har hele tiden vært bestemt med hunden. Den få ikke lov å tigge når ungene har noe i hendene eller ta eks mat hvis det faller ned.

Når hunden blir veldig glad "glemmer" hun seg og da har det hendt at hun har dyttet ungene over ende med den store kroppen sin, ikke ved å hoppe men med halen og baken. Hun er nederst på rangstigen og datteren min på 4 år lyer hun hvis hun gir den kommando ord.Som sitt, dekk, gi labb osv.

Hunden har vært kjempe opptatt av bæsje bleiene dems, og en gang stjelte hun en og tok et jafs. ÆÆÆsj.

Det vi også har vært utrolig bestemt på er at ungene får ikke lov å følge etter henne når hun viser tegn til at hun vil være i fred. Det er min jobb som "sjef"/ eier å fange opp.

Sengen hun har er fristedet hennes og ungene får ikke lov å styre med henne oppi der. Hun ligger ofte midt i mellom alle lekene når ungene leker, og da kan det blir høyt tempo:) Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...