Gå til innhold

supraventrikulær takykardi - hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 24 og har fått påvist at min søte lille har upraventrikulær takykardi. Noen som kan forklare meg hva dette er og innebærer? Jeg vet at det er uregelmessig hjerterytme, skal derfor på kontroll hver uke for å måle hjerterytmen. Noen som kan berolige meg.. kjenner jeg er stresset og veldig bekymret!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke si noe om hvordan det utarter seg på fostere og småbarn, men på meg består det i at jeg noen ganger, kanskje én gang i året, får et plutselig rytmeskifte i hjerterytmen som varer i alt fra et par sekunder til kanskje 30 sekunder. Hjerteslagene føles tunge og harde, og det føles litt som at luft skyves opp i halsen. Det er ubehagelig idet det skjer, men det går over fort, så det går greit.

Den gangen det ble påvist, fikk jeg helt plutselig veldig høy puls, og den gangen varte det i kanskje nærmere en time. Da fikk de målt hjerterytmen på legevakten, og jeg ble lagt inn over natten, men skrevet ut raskt neste morgen. Er visst ganske vanlig, og jeg fikk høre at det ikke er farlig. Men som sagt, jeg vet ingenting om dette hos barn, og det varierer sikkert i alvorlighetsgrad og styrke hos forskjellige personer.

Håper det går fint med dere!

Skrevet

ta kontakt med ffhb. de har bredere kunnskap på dette enn her inne. du finner de på nettet. det ligger også ute noe som heter for "hjerteskolen" kan hende du finner litt info der. men som sagt. foreningen for hjertesyke barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...