Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Jeg skal snart begynne å jobbe igjen, og da blir vi avhengig av 2 biler for henting og bringing av barnet til dagmammen. Jeg jobber turnus, og vi bor på bygda. Mannen har valgt en bil som er stor (arbeidsbil) jeg sa han måtte se at vi fikk kjøpt en basestasjon til til bilstolen. jada sa han. så viste det seg at det bare er framseter, og der er det airbag, så det er ikke lov å ha bakovervendt bilstol. Så sa han, at det er bare å koble ut airbagen. Nå viser det seg at det koster nesten 5tusen å koble ut airbagen. Og mannen nekter å bruke så mye penger på dette- da han mener at det er bare å bruke en framovervendt stol. Har virkelig ikke lyst til at min 8mnd datter skal sitte i framsete og få en diger airbag smelt inni ansiktet. Hva gjør jeg?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 mannen har vært å sett på regelverket på biltilsynet og funnet ut at det er lovlig sikring. Første gang vi har kranglet, det er mange mange timer siden, og jeg er fortsatt fly forb.... Tror jeg legger ut mannen til høystbydende på finn.no
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Jeg hadde nektet til jeg ble blå! Vis han denne siden, helst med videoen. http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/ Bakovervendt barnestol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute der. Det er forbudt fordi barnet kan bli drept hvis kollisjonsputen utløses. Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp. Kan gi nakkeskader Airbagen utløses med en fart på minst 300 km/t. Den kan treffe barnets isse, med fare for sammenpressingsskader i nakken. Det er lite hjelp i å sette barnet høyere med barnesete eller pute. Dashbord med kollisjonspute er merket med "airbag" eller "SRS". Enkelte bilmodeller kan leveres uten kollisjonspute på passasjersiden foran. Andre modeller kan koble ut kollisjonsputen med en nøkkelbryter. Noen bilfabrikanter tillater også at merkeverkstedene kobler ut eller fjerner kollisjonsputen. Når merkeverkstedet gjør dette, sendes melding til Statens vegvesen, som utsteder nytt vognkort der endringen fremgår
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 takk- da har jeg loven på min side. mannen må gi seg hi
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 idioten gir seg ikke. enten blir det skillsmisse ellers må jeg si opp jobben
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 Nå får vel ikke datteren din airbagen smelt inni ansiktet med mindre dere krasjer? Enten må bilen, mannen eller kjøreferdighetene byttes ut. Og så bør mor slutte å lage tulleinnlegg, kanskje.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Anonym 16.09 er du helt idiot? Alle kan komme ut for en trafikkulykke. Hjelper ikke hvor god bilist du er når det finnes andre på viene, og hvem som hels kan hkomme ut for en ulykke uansett hvor god du selv syns du er til å kjøre. Du har ikke kontroll over alt.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 Jeg ville nok si det som det var, at dersom han ikke bryr seg om sin datters liv og helse, så får han ikke kjøre med henne i bilen. Enkelt og greit. Er da virkelig ikke nødvendig å ta slike sjanser med sin egen baby, synes jeg! Hun er vel verd mer enn 5000,-!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå