Gå til innhold

Hvor rolig skal man ta det?

M m/baby i magen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå kommet til 27+5, og ble 100% sykemeldt denne uken. Er veldig i tvil om hvor rolig jeg faktisk skal ta det. Vil jo ikke ta det så rolig at jeg risikerer blodpropp heller. Men vil jo unngå at de kommer for tidlig.

Livmorhalsen ble målt 25+2, og da var den 4,3 cm

Det er ikke det at jeg har så mye energi å gå på for tiden, og jeg begynner jo å bli stor.

Men hva kan man tillate seg på en måte????

Fortsetter under...

Ikke så enkelt det der. Jeg har også spurt når jeg har vært på ul på riksen og svaret var da - lev som vanlig, men ikke ta tunge løft, ikke driv med rengjøring, og unngå oppoverbakker ;)

Jeg prøver å ikke gjøre for mye per dag. Vet jeg at jeg skal ha folk til middag eller skal bort på ettermiddag/kveld tar jeg formiddagen med ro. Kan jeg ligge på sofaen hele ettermiddagen går jeg gjerne en rolig tur i en time til halvannen.

Har alltid en lang natt (23.30 til 09.00) og så hvilker jeg et par timer i sengen på dagtid. Ligger også ofte på sofaen fra dagsrevyen ;)

Jeg merker det fort hvis det blir for mye. Mest av alt fordi jeg får vann i bena (på tross av støttestrømer).

Livmorhalsen din er jo kjempebra, så det er jo ingen grunn til at du skal være sengeliggende.

Takk for svar hegeno :-)

Ikke lett det der, men da er jeg ikke helt på jordet med min aktivitet / lite aktivitet. Men jeg får prøve å komme meg enda litt mer ut på tur. Er godt for ryggen også, som har det litt tungt for tiden.

Har litt panikk for at livmorhalsen plutselig skulle bli kort. Siden det var fin i uke 25 så kom den ikke til å bli målt mer, hvis ikke noe spesielt skulle skje da.

Lykke til med ditt tvillingsvangerskap

• 4 uker senere...

Jeg er uke 31 med toeggede tvillinger og har begynt å ta det litt mer med ro nå enn tidligere. Særlig fordi vekten har steget endel de siste ukene. Men jeg har trent på Sats hele svangerskapet, ikke løping, men elipsemaskin, sykkel og styrke. Jeg sykler og går turer nå, men tempoet er litt roligere. Passer på å ikke ha puls over 70-75% av maks. I følge sykehus og lege er dette helt fint for min del, hadde også 4,3 cm på måling for to uker siden.

Tror det viktigste er å føle på/lytte til kroppen hva den orker. Jeg har hatt dager med mye kynnere og har da heller ligget på sofaen hele formiddagen enn å gå tur.

Men bevegelse er jo viktig så lenge man ikke har andre plager :)

Lykke til med svangerskapet!

• 4 uker senere...

Det eneste som teller er hva du selv føler. det minste trøtt eller sliten, lytt til kroppen! Viktig! Du skal ruge, ikke strekke strikken. Så lytt godt. jeg var i fin form, men sov mye. Så jeg gjorde egentlig ingen ting, var bare oppe litt, lagde middag, la meg tidlig kveld, oppe om natten og spiste litt, sov til ut på formiddagen, dusjet, lagde middag, og slik gikk dagene. bare kos på slutten og sove, jentene ble født uke 38, friske og fine. Tiden er så kort, ikke verdt å belaste deg unødig, gå turer hvis du er i form til det. Tren hvis du er i form til det. Men det er du som bestemmer, ikke alle andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...