Gå til innhold

Dere lærere hær .... og nasjonale prøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen skala for de hva som er bra og ikke bra resultat?

Skrevet

Takk .... fins det noe på de som var nå for 2. og 3. trinn

Skrevet

Det er ikke nasjonale prøver på småskoletrinnet, men kartleggingsprøver som er obligatoriske for alle.

Har ikke oversikt for 3. trinn. Jeg tror heller ikke det finnes på nett, men kontaktlærer skal jo gi dere tilbakemelding på prøven og gi en vurdering av resultatet til ditt barn.

Matematikk - 2. trinn - max poeng 74 - kritisk grense 43 poeng.

Norsk har jeg liggende på jobb og husker dessverre ikke det i hodet.

Skrevet

Blåveis;

Min mann rettet akkurat de nasjonale prøvene til 3.klasse......

?

Skrevet

Ja, det er full forrvirring ute å gå, og sant er det at det ikke heter nasjonale prøver (fra 1-3.trinn), men obligatoriske kartleggingsprøver, som er utviklet av utdanniningsdirektoratet (3. trinn frivillig). Forskjellen er i hovedsak at resultatene er for deg som lærer, og ikke blir meldt inn på samme måte som på nasjonale prøver.

Jeg er lærer på 2. trinn og synes prøvene har for mye fokus på tid. Den har for lite på hva elevene faktisk kan, men hva elevene kan prestere på tid. Jeg har valgt å la elevene sette kryss der de er når tiden er ute, og med mulighet for å løse resten av oppgavene. Dette synes det er svært viktig at foreldrene vet, og hvis barnet ditt kunne fått alt riktig, men ikke på den angitte tiden hadde jeg ikke vært bekymret. Tiden kan si noe om konsentrasjonsevnen til elven, men jeg synes disse to prøvene ble på kanten til overgrep mot barna: "Du får 1 minutt fra nå"! Dette er et press jeg synes så små barn bør få slippe...

Skrevet

Akkurat det samme sier mannen min, så han skal kjøre mattetesten en gang til UTEN tidspresset, sånn at han finner ut hva de EGENTLIG kan, men ikke rekker. Fint å vite det før konferansene =)

Skrevet

Er ganske sikker på at de ikke har nasjonale prøver i 3. klasse. Sikker på at det ikke var kartleggingsprøver?

Skrevet

Det er nasjonale prøver på barnetrinnet også. På småskoletrinnet (3. trinn) tror jeg det er opp til den enkelte kommune om de ønsker å ta de, men de (lesing, regning og engelsk) på 5. trinn er obligatorisk. 5.trinnsprøvene ble avholdt i høst. På udir.no finner du alt av opplysninger, statestikk osv for de ulike prøvene, men mulig du må ha brukernavn og passord for å få tilgang til egen skole, men landssnittet tror jeg alle har tilgang til.

Hilsen lærer på 5.trinn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...