Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har så fødsels-angst etter forgje fødsel at jeg vurderer abort om jeg ikke får det invilget, har hatt lyst på flere barn lenge, men har ikke turd pga ødselen. Men nå har det skjedd og jeg er livredd, går bare å tenker på det hele tiden. Får ikke sove, klarer ikke spise og om jeg tenker for lenge på det begynner jeg og hyperventilere og blir svimmel. Tenk om de ikke gir meg det. Noen som har erfaringer med dettè?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Jeg hadde det som deg (men hadde aldri født før), og fikk innvilget keisersnitt uten problem. Satte meg godt inn i fordeler og ulemper ved begge forløsningsmåtene, så jordmor hadde egentlig ingenting å tilføye. Jeg tok det opp med legen allerede når jeg var 10 uker på veg, og han sendte mitt ønske videre til fødestedet. Jeg fikk vite at jeg fikk KS når jeg var 20 uker på veg.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Okei, det er bra =) satser på at jeg får det da. Ville egentlig ha svar før eg er 12 uker, men om jeg får det invilget blir jeg lykkelig og kanskje klarer og glede meg over spiren min HI
Fraggelhysa! Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Hvis du ikke får KS ved det sykehuset du sokner til så er det fritt sykehusvalg her i landet. Dvs at du kan be fastlegen din henvise deg til et annet fødested som f.eks ullevål, der de er langt mer liberale med tanke på KS.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Fødte på fredrikstad sist og var faktisk generelt misfornøyd med alt.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 De varierer VELDIG fra sykehus til sykehus. Noen steder, som Haukeland og UNN, er de helt "nazi", mens andre steder (Voss?) er det mer avslappet. Pass i alle fall på å få snakke med en overlege, det er de som tar beslutningen -. IKKE jordmor!
Gjest ->>- Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 I Oslo; veldig lett. I Bergen; veldig vanskelig. Andre steder; varierende.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Takk jenter, bor i Østfold og da er det jo ikke så langt og dra til Oslo
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 1.barn normal fødsel.2.barn keisersnitt.Synes at vanlig fødsel var bedre.Keisersnitt såret gjør sinn sykt vondt etterpå.Jeg hadde godt for vanlig fødsel,jeg da.
Gjest ->>- Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Fødekapasiteten i Oslo er sprengt, så du bør i så fall søke fødeplass ganske kjapt. Er man for sent ute, havner folk som bor her gjerne på Bærum sykehus.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Hmm, ja, men under min fødsel klipte de helt feil og uten bedøvelse, utenfor riene. Hun ble så satt ut av skrikene mine at hun klipte feil enda engang og måtte ligge og sy i 1 time etterpå, og det såret var ikke godt etterpå det heller. HI
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Jeg fikk lovnad av jordmor om at ks kom til å bli innvilget allerede i uke 6...jeg gikk også til samtaler med jordmor hele svangerskapet for å prøve å dempe angsten nok til å gå gjennom vaginal fødsel, men det skar seg i uke 36/37, men med samtale med lege, sa legen nei til ks å tilbød meg angstdempende piller!!! jeg var helt fortvilet, og ringte jordmor på sykehuset som jeg hadde gått på angstsamtaler hos, og fikk henne til å snakke med overlegen, da fikk jeg en ny samtale med ny lege og etter å ha grått å stammet i en halvtime fikk jeg ks... har mye å si hvilken lege du snakker med! men du kan altså be om 2.vurdering om de sier nei. nå endte jeg med å få fødselen igangsatt, noe som endte med en veldig god opplevelse, men det er en annen sak:-)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #13 Skrevet 7. mai 2010 ville bare si at jeg har to planlagte keisersnitt, uten spesielt mye smerter i såret =) Reiste hjem etter to dager denne gangen, frisk som en fisk!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #14 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har bare positive opplevelser med KS, og det trenger ikke å gjøre SÅ vondt hvis du sier ja takk til det du blir tilbudt av smertestillende :-). Andre gangen sa jeg nei til mye smertestillende da det ikke hadde vært særlig vondt 1. gangen, og det fikk jeg angre litt på... Derfor; si ja til all smertelindring du blir tilbudt. Søsteren min har født vaginalt, og hun satt på den ene siden av rompa i ukesvis etter fødselen... Jeg hadde vondt i ett døgn etter ks...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #15 Skrevet 7. mai 2010 dere burded ikke føde på bærum sykehus!!!!!! jeg føder på gjøvik neste gang, hørt det er strålende der
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 Jeg fikk lovnad av jordmor om at ks kom til å bli innvilget allerede i uke 6...jeg gikk også til samtaler med jordmor hele svangerskapet for å prøve å dempe angsten nok til å gå gjennom vaginal fødsel, men det skar seg i uke 36/37, men med samtale med lege, sa legen nei til ks å tilbød meg angstdempende piller!!! jeg var helt fortvilet, og ringte jordmor på sykehuset som jeg hadde gått på angstsamtaler hos, og fikk henne til å snakke med overlegen, da fikk jeg en ny samtale med ny lege og etter å ha grått å stammet i en halvtime fikk jeg ks... har mye å si hvilken lege du snakker med! men du kan altså be om 2.vurdering om de sier nei. nå endte jeg med å få fødselen igangsatt, noe som endte med en veldig god opplevelse, men det er en annen sak:-)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 Trenger ikke vøre klippet feil for å måtte sy mye altså! Etter min vaginale fødsel ble jeg sydd i over 2 timer - i narkose. Vanskelig å sy igjen fordi jeg revnet innvendig. Og det hadde absolutt ingen ting med klipping å gjøre Helvetes vonndt i ettertid selvfølgelig, men kan lvoe deg at snittet etter KS 3 år tidligere var mye værre. Kom ikke ut av senga på 2 uker, og kunne ikke trille barnevogn de først 4 ukene etter fødsel. Infeksjon i såret fikk jeg på toppen av det hele:( Ingen kropp er lik. Noen takler KS helt fint, andre har masse ettervirkninger. Men generelt sett heler kroppen seg raskere ved vaginal fødsel enn ved KS. Syne du bør be om en samtale med jordmor/lege på sykehuset ang. din angst. Samtaler omkring dette kan ogte hjelpe mye. Selv gikk jeg til jormor på syjehuset som hadde etterutdanning i psykiatri og var spesialist på fødselsangst. Det hjalp utrolig mye for meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå