Gå til innhold

Rhesus negativ - problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk brev fra legen om at jeg er rhesus negativ - og ser det kan føre til diverse fæle ting :( er det noen som kan noe om dette??? vil IKKE ha synsesvar denne gangen... ! fikk info fra legen, men virker som et ark er borte :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er førstegangs er det svært liten sjanse for at det skal skje noe galt.

Det som kan skje er at du danner antistoff mot babyen om den er rhesus positiv. Derfor skal du ta to blodprøver mot slutten av svangerskapet for å sjekke om du er i ferd med å danne antistoff. I uke 32 og 36 mener jeg det var. Er babyen Rhesus positiv skal du etter fødselen(og hvis du spontanaborterer) ha en sprøyte som skal nøytralisere Rhesus positive blodceller fra babyen. Den bør tas innen 72 timer etter fødsel. Dette for å forhindre komplikasjoner i neste svangerskap, for det er gjerne da det kan oppstå komplikasjoner. F eks vanskelig å bli gravid, spontanabort.

Jeg er også Rh negativ, og fikk Rh negativ baby. Min mor er også h negativ, og fikk altså meg, og to barn til som er Rh positive, men ingen komplikasjoner for det.

Du har ingenting å frykte. Er du bekymret snakker du med lege/jordmor om det på neste kontroll.

Du kan lese om det her også: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rhesus-testing-i-svangerskapet-2668.html

Skrevet

tusen takk!!! merker jeg ble mye mer rolig nå. de vet vel hva de driver md disse sykehusfolka.

Skrevet

Hei, jeg er rhesus negativ og må inn til blodprøve nå i uke 28, og en i uke 36:) Sjansen for at det blir problemer er veldig veldig liten heldigvis!

Skrevet

Jeg er også rhesus negativ. Mannen min er rhesus positiv, og jeg har en sønn på 1,5 år som er rhesus positiv. Sist svangerskap ble jeg fulgt opp med 2 blodprøver, den siste i uke 32 + at jeg fikk en sprøyte rett etter fødsel slik at dette ikke skulle bli noe problem i senere svangerskap. Var ikke bekymret for dette i det hele tatt i det første svangerskapet, men kjenner at jeg er litt mer urolig denne gangen selv om det helt sikkert ikke er noe grunn til det... Vet at man må være litt obs på dette dersom man skulle være så uheldig å abortere, da skal man nemlig også ha denne sprøyta, og den skal vel helst tas innen 72 timer.

MEN kjenner flere som er rhesus negative og ingen av dem har hatt noen problemer knyttet til det. Heldigvis:)

Skrevet

ingen av dere rhesus negative som har hatt problemer med å bli gravid eller hatt SA pga det? Eg spontanaborterte i uke 6 og fikk ingen info om den sprøyta....var vel for tidlig til at det kan bli et problem kanskje?

Skrevet

Nei, jeg har i alle fall ikke hatt noen problemer med å bli gravid, og har heller ikke hatt noen SA (som jeg vet om i alle fall). Tror det er sånn at det først er noen "fare" når du og barnet begynner å dele blodomløp. husker ikke helt når det skjer, men uke 6 er vel kanskje for tidlig for det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...