Gå til innhold

Er det virkelig en sånn belastning for lommeboka...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..å kjøpe ting en skal bruke? Er det ingen som tenker på at de som lager ting også gjerne vil tjene penger?

Jeg tenker selvfølgelig på alle som laster ned ting fra det store Internettet uten å betale for seg. Så billig som det er med filmer og musikk så burde det jo ikke være noe problem!!!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kompetansen og alt jeg trenger for laste ned, men jeg gjør det ikke. Jeg kjøper de filmene og den musikken jeg vil ha. Vil jeg høre/se det kan jeg også la de som har laget det få betaling for det.

Det er faktisk ulovlig.

Skrevet

Jeg laster ikke ned noe ulovlig. Kunne ikke falt meg inn. På samme måte som jeg ikke stjeler i butikken heller. Synes det er umoralsk. Hvem skal gidde å lage musikk eller skrive bøker i fremtiden når folk holder på slik?

Kjøper stort sett all musikk på iTunes, og det meste av filmer på Platekompaniet, Video Nova, på play.com eller amazon.com

Gjest sug lut
Skrevet

Nettopp. Og det verste er når såkalte fans mener at idolene bør jobbe gratis for dem, ref Napster-saken.

Skrevet

Eneste grunnen til at jeg laster ned uten å betale for det er fordi det er enklest. Jeg har tenkt mange ganger at dersom musikkindustrien og filmindustrien hadde valgt å følge utviklingen den gangen nedlasting ble en realitet, så hadde ikke ulovlig nedlastning vært et problem. De valgte heller å kjempe imot og det slo tilbake på dem.

Nå er det heller blitt en vane, jeg kunne selvfølgelig lært meg med programmer der jeg laster ned og betaler for det, men hvorfor skal jeg gidde det når jeg allerede har lært meg med programmene for ulovlig nedlasting?

Nå skal det sies at av samvittighetsgrunner så kjøper jeg musikk av norske artister.. Dobbeltmoral ja, men heller det enn ingen moral.

Skrevet

Hvorfor du skal gidde det? For å slutte med kriminell aktivitet selvfølgelig :)

Skrevet

Mestrer du å sitte her, mestrer du ITunes

=)

Gjest sug lut
Skrevet

Feil. Dobbeltmoral av den typen er hakket verre enn ingen moral, for den klapper seg selvtilfreds på skulderen.

Skrevet

Det som er litt rart - i alle fall blant de jeg kjenner som er ivrige nedlastere - er at det som regel er mennesker som vil ha en mest mulig betalt jobb (altså, det vil vel sikkert de fleste - men disse jeg kjenner vil helst gjøre minst mulig for det). Men allikevel kan de ikke betale de menneskene som legger ned mye tid å penger på å lage ett produkt de på død å liv må ha - men ikke vil betale for å få. Helt på jordet..

Jeg har heldigvis råd til å betale for det jeg vil ha. Og har jeg ikke penger der og da så får det heller vente til en gang jeg har, da!

Skrevet

Herregud, det er det dummeste jeg noensinne har hørt, Flaggerhysa!!!

Du får meg ikke til å tro på en flekk at det er grunnen!! Alle vet at det er kjempeenkelt og mye bedre sikkerhet og kvalitet når man laster ned på ærlig vis.

Hvis du har problemer så kan jeg gjerne hjelpe deg med å komme i gang. Tar sånn ca. 3 min. Hvis du hadde hatt lyst til å være ærlig, så hadde du nok gjort det.

Den der var nesten dagens. Jesus.

Skrevet

Streaming er jo ikke ulovlig. Jeg samler og kjøper mye film og musikk, og kan til og med trekke fra det på skatten. Jeg kan laste ned noe i ny og ned, men det er stort sett ting jeg ikke får tak i når jeg trenger det eller bare for å sjekke ut om det er verdt å kjøpe. For meg er det litt som å gå på platesjappa for å høre gjennom en plate. En plate, til fullpris, kjøper jeg alltid på den lokale, uavhengige platesjappa - og støtter de med glede.

Skrevet

Nei, det er vel ingen som inkluderer lovlig streaming i denne diskusjonen. Det er noe annet. Her snakker vi vel mer av typen limewire osv.

Skrevet

Signerer den :-)

Jeg synes musikken høres bedre ut bedre når man hører den på original cd-platen også jeg. Musikken er ikke like tilgjengelig og jeg vil si at jeg faktisk verdsetter musikken mer.

Hadde forresten ikke turt eller hatt kompetanse til å gjøre noe slikt.

Skrevet

Oi! Hjelp! (vær så snill ikke sett meg i gapestokk ok?)

Jeg mener det, jeg har sider som jeg har lært og laste ned fra og laster derfra fordi det er blitt en vane og veldig enkelt. Hvis noen har lyst til å gi meg lynopplæring så kan dere jo gjøre meg til en lovlydig borger, noe som sikkert er på sin plass etter at hund, stasjonsvogn, hus, mann og barn gjorde sitt inntog i mitt liv.

Men jeg det bør være enklere enn bitsoup, altså. (type registrere konto og ikke mas om visanr, passord, epost, adresse og favorittfarge hver gang..)

Skrevet

Okay okay, unnskyld at jeg gikk litt hardt ut;-)

Gå til itunes.no ---> "last ned iTunes"

Det er veldig enkelt. Man oppretter på en måte en konto, der man legger inn kredittkortnummer 1. gangen. Deretter trenger du kun epost adr. + passord for å betale i fremtiden (trenger ikke logge inn hver gang du skal høre musikk, bare når du skal kjøpe, og bare på 1. sangen helt til du logger av igjen da).

Får du problemer, kan du bare si fra, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan:-)

Skrevet

Jeg laster ikke ned, MEN tror ulovlig nedlastning ikke nødvendigvis alltid er negativt for artistene. Nå tenker jeg først og frem på musikk.

Et eksempel:

En kamerat forteller meg at den og den gruppa er råbra, og at jeg bare MÅ høre den. Ettersom jeg ikke har hørt gruppa før, er jeg kanskje ikke interessert i å kjøpe et helt album i butikken. Jeg går derfor inn på internett og laster ned et par låter. Jeg liker det jeg hører, og kjøper derfor albumet deres, samt dvden fra den siste konserten deres. Litt senere kommer gruppa til Norge, og jeg kjøper billetter til konserten deres. På konserten kjøper jeg en genser og en caps med navnet deres på. Dagen etterpå forteller jeg venninna mi at jeg har vært på konsert med dem og at hun bare "må høre dem".. I årene som kommer kjøper jeg alle de nye albumene, går på alle konsertene de har i byen jeg bor i og kjøper enda mer merch. Jeg forteller også flere venner om dem.

Ergo, på grunn av at jeg lastet ned to sanger ulovlig, tjente gruppa ganske fett på det, og de fikk flere fans. Hadde jeg ikke kunnet laste ned disse sangene enkelt og gratis over nett, hadde det kanskje gått i glemmeboka, og jeg hadde aldri funnet ut at jeg likte dem. Dermed hadde gruppa også tapt penger på det.

Som sagt, dette er bare hypotetisk. Jeg har aldri helt satt meg inn i nedlastning, jeg er en av de som liker å ha ting på "ordentlig", både filmer og cd´er. :)

Skrevet

Det hørtes veldig enkelt ut, så dette skal jeg prøve. Vi hadde nettopp virus på pc (vel fortjent?) så det greieste er vel å kunne laste ned noe virusfritt OG enkelt.

Skrevet

Ja, iTunes er virusfritt og enkelt OG lovlig:-)

Skrevet

*signerer denne*

Gjest sug lut
Skrevet

Det er derfor du har streaming som Spotify, og youtube. Du laster ikke ned ulovlig og unnskylder deg med den der, og ikke bare fordi det er langtfra alt du vil like og legge igjen penger i.

Skrevet

Signerer sug lut, bare å bruke spotify og youtube.

Skrevet

Som sagt, jeg laster ikke ned, jeg enten kjøper eller bruker youtube. MEN at artistene taper veldig mye på ulovlig nedlastning er jeg ikke alltid så sikker på.. Det forsvarer selvfølgelig ikke kriminalitet, men det var heller ikke det jeg ville frem til. :)

Skrevet

Enig.

Og klarer jeg Itunes, klarer alle det. ;-)

Skrevet

Fikser man Dib, fikser man iTunes, det krever ikke de store ferdighetene:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...