Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Er i mammaperm, har litt dødtid innimellom. Noe du vil spørre om? Husk dette er uformelt. Hvis jeg ikke kan svare kan jeg kanskje hjelpe deg å finne riktig plass å spørre.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Hvilken avdeling jobber du på?? Hvor har du studert?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 hehe, joda har studert i Narvik, jobber på medisinsk avdeling.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Hva synes du var det vanskeligste med studie? Og hvilke fag besto første året av? Og veit du om studie er lagt opp til de som allerede har barn? Jeg tenker da på når en skal i praksis ol. For en må vel jobbe turnus gjennom praksis tiden? Jeg flytter nemmelig til en helt ny plass til høsten, og har da ikke noen til å ta vare på jenta mi, på kveldstid/helger.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Første året bestov mest av fag som anatomi, fysologi, grunnlegende behov, sykepleiehistorie, vi hadde også praksissal trening, lærte om skylleromsarbeid, hygiene, stell av pasient i seng, hårvask i seng, ol. Den første praksisen var 8 uker i sykehjem. De vansligste fagene syns jeg var vitenskapsfiolosofi, andre litt sån svende fag. Er er typen som liker konkrete ting som anatomi og sykdomslære. Noe som var mest irriterende med studie var praksisperiodene var opplagt i 8 uker, med ferdig turnus som vi ikke fikk før dagen vi begynte, var veldig vanskelig å få byttet vakter, og vanskelig å få reist i bryllup, konfirmasjon, begravelser osv.- oo ingen mulighet for å få planlagt dette i forkant. Du må nok regne med å bruke barnevakt evt kveldsbarnehage hvis skolen har et slikt tilbud. Vi var også pålagt noen nattevakter på 2-3 av praksistedene. Dette hørets kanskje negativt ut. jeg var barnløs da jeg studerte, men mange av de jeg studerte med var alenemødre og fikkk ting til å gå rundt.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har et spørsmål som ikke dereier seg om hvor du jobber, eller din utdannelse. Min lille gutt på snart 2 år, har fått infeksjon på/i penis. Legene trodde det var pga. trang forhud (var innlagt på sykehus fra mandag til tirsdag). I går tidlig våknet han med ansiktet fullt av utslett. Hele ansiktet er rødt, ruglete og litt hovent. Kan dette være en reaksjon fordi han har en infeksjon? (mener jeg har hørt om slike tilfeller, men er ikke sikker)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 Får gutten din antibiotika? Kan være en reaksjon på antibiotikaen han har fått - ville tatt kontakt med fastlege/legevakt og få en sjekk.. Obs om han får noe slags pusteproblemer(kan være tegn på trange luftveier pga allergisk reaksjon...) Hilsen enn annen sykepleier..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Nei, han får ikke antibiotika. Jeg skyller/vasker med Klorhexidin og smører med Kloramfenikol.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 kan du forklare meg hemoglobinets dissosiasjonskurve? Og fortelle meg når man regner ut aninon gap og når ikke? Tusen takk på forhånd:-)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 noen er også allergisk ovenfor stoffer i klohexidin, mulig en elveblest? Det kan også være varmeutslett i forhold til feber? eller noe som ikke har med det andre å gjøre. Har man en infeksjon er immunforsvaret svekket og man kan lettere få en til. Ta kontakt med legevakt hvis det blir verre eller ingen bedring. Hi
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Tusen takk for svar :-) Han har ikke hatt feber i forbindelse med infeksjonen. Jeg tar kontakt med lege i morgen, hvis det ikke blir bedre.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 hemoglobinets dissosiasjonskurve vil ikke begi meg ut på noen forklaring på den, føler meg ikke god nok på forklaring. Vil nok finne svar på dette i en biokjemibok, evt spørre en farmasøyt eller lege. stikkord som co2, arbeid og hvile.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #14 Skrevet 7. mai 2010 Gikk litt fort i svingene her, smører du han med kloranfenikol? Trodde dette bare fantes som øyedråper/salve? Men mulig det kan brukes til annet- uten at jeg kjenner til det. HI
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #15 Skrevet 7. mai 2010 Hva slags sykepleier er du, da? Mannen min er psykiatrisk sykepleier, men kan nada om barnasykdommer og slikt:)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 og hvilken % er det på oppløsningen med klorhexidin, kan være litt sterk til sånt bruk.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 Selvfølgelig! Det har jeg faktisk ikke tenkt på... Hilsen hun med gutten som blir smurt med Kloramfenikol.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 legevakt før, nå jobber jeg hovedsaklig med geriatri, hjerneslag, på en medisinsk sengepost
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #19 Skrevet 7. mai 2010 Klorhexidin 1 mg/ml som sprøytes under forhuden og smører Kloramfenikol øyesalve under forhuden, faktisk ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #20 Skrevet 7. mai 2010 Går sikkert bra, da- den finnes i sterkere oppløsning og den skal ikke brukes i slimhinner. kloranfenikol er bredspektret antibiotikum så det skulle ta knekken på evetuelle bakterier. Følg med på utslett i ansikt. God bedring. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå