Gå til innhold

Hva sier dere om å spise spekemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er veldig glad i spekemat, men tidligere sa de at gravide ikke skal spise det. Legen min mener at det er så mye salt at det burde gå greit...

Hva har dere hørt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege og to jordmødre sier at jeg kan spise det, så lenge den er norsk og et stykke unna best før datoen.

Skrevet

Jeg har sett ei her legge inn et svar fra Gilde ang dette. At spekepølse, i det minste var ok. (type; stabburpølse og salami) Uten at jeg er i stand til å finne dette innlegget nå. Noen som husker forklaringa?

Klart at det i de fleste tilfellene går helt fint, men man vet jo ikke på forhånd hvilke få som det ikke går så fint med. Du kan jo også legge den et par dager i fryseren først, det tar jo knekken på det meste.

Skrevet

Ja, kan fryse det for sikkerhet skyld. Får skeie ut på 17. mai da :)

Eller kanskje når den tid kommer eg ikke har lyst på likevel, det er ofte sånn for tiden. Stakkars familien min i dag når de ser at mamma har kjøpt hot dog igjen ;)

Skrevet

Jeg har hørt så mye rart, men velger å spise spekemat når jeg har lyst på det en gang i blandt. Jeg spiser bare spekemat hjemme (slik at jeg vet holdbarhetsdato, hvordan kjøttet er oppbevart og når pakningen ble åpnet) og i tillegg varmebehandler jeg ofte kjøttet før jeg spiser det (topping på pizza, tilsatt supper, stekt sammen med speilegg, osv). Jeg tenker som så, at alt med måte, så går det nok greit. Det er så mye hysteri ute og går om hva vi gravide bør og ikke bør gjøre, og akkurat dette velger jeg å tro ikke tar knekken på hverken meg eller lillevennen i magen. Jeg spiser vanligvis mye spekemat når jeg ikke er gravid og har aldri fått noe ubehag av det, så skulle være fryktelig uheldig om noe skulle skje nå som jeg tar ekstra forhåndsregler... :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra jordmor at jeg ikke skulle spise spekemat. Jeg gikk gravid rundt juletider å hva er vel rømmegrøt uten spekemat! Jeg elsker det! Har spist spekemat med begge mine sv.skap. Alt med måte tenker jeg :)

Skrevet

Jordmoren min sa at jeg ikke burde spise det. Jeg spurte mht 17 mai. Og spekemat er jo såååå godt da. *Sikle*.

Når hun fraråder meg det, så klarer jeg å la vær å spise det! Vil heller være litt mer forsiktig, enn å ta sjanser.

Er jo ikke verdens undergang å ikke få spise spekemat da. Er bare 11 uker til babyen er ute anyway. Kan vente! :-)

Skrevet

Jeg tar meg en liten beta i ny og ne! noen som har prøvd å sprøsteke spekeskinke og ha i salat med bl. annet parmesanost og andre godsaker? Veldig godt!

Skrevet

Her er anbefalingen fra Matportalen:

"Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. "

Jeg holder meg i hvert fall unna, for listeria er ikke hyggelig når man er gravid. Det er uansett snakk om så kort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...