Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Det står jo for sikkert 80% av alle tyveri. Hvor er moralen?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Fattigdom, oppvekst, kultur, moral, overlevelse (listen er lang)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Fordi noen av oss har sett virkeligheten som den ER, luten, ikke som vi skulle ønske at den var....
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Fordi Lut, jeg leste avisen og leser om et frekt og grovt tyveri. Jeg klikker inn for å se hva slags nasjonalitet. Og riktig. Øst-Europa. Det har vel vært tilfelle i alle saker jeg har lest i de siste par årene. Det er ikke å generalisere. Hard, kald fakta! http://mobil.bt.no/bta.mob?i=1080990&p=bt
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 Fordi de kan! Her i Norge sikrer vi ikke ting på samme måte som der. Vi har ikke gjerder rundt husene, i alle fall ikke gjerder som gjør det vanskelig å komme inn på eiendommen. Vi setter gjerne sykler fra oss der det skulle passe, det samme med leker. Det er lite kriminalitet her i forhold til der, samt at det sjeldent blir oppklart tyverisaker her. Og blir de tatt, vel, de får jo ikke lange straffa...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 Ja. Men nordmenn, svensker, pakistanere, thailendere, skotter og hobbiter kan og!! Men det gjør det ikke, i samme grad. Så de skiller seg ut. Basta! Se bare på faren til Lisbeth Salander.. Den skurken!!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Fordi vi har en haug med uduglige politikere som er livredd for å bli kalt rasister om vi ikke åpner grensene våre for alt og alle, uansett om de faktisk trenger eller ønsker å være her, integrere seg, få seg en jobb/utdannelse osv. Man er faktisk ikke en rasist selv om man ikke ønsker alle og enhver velkommen hit! Hadde vi hatt litt strengere innvandring (ikke absolutt fått inn all dritten p.g.a. bl.a. EU/EØS-reglene), så tror jeg mange hadde vært vennligere innstilt for våre nye landsmenn....... De hadde blitt lettere integrert, lettere fått seg en jobb osv. Nå leser vi så mye negativt om innvanderer i avisene (selv om ikke halvparten av kriminaliteten står der, bl.a. mye vinningskriminalitet), så det er søren meg ikke rart om mange er skeptiske, redde osv. Spesielt eldre mennesker. Jeg ser absolutt ingen grunn for f.eks. folk fra Romania kommer hit. Kun tiggere og tyver (av de som er her). Fra en del av de andre Øst-europeiske landene er det i det minste mange arbeidsfolk, men faktisk mye dritt der og. Hva er det egentlig med folk?? Sjelden du hører om nordmenn som driver med faenskap i utlandet sett i forhold til omvendt!!?? Vel, greit, nå er Norge et forholdsvis rikt land, men dog. Vi produsere ikke like mange kriminelle sett i forhold til folketallet, slik mange andre land gjør. Rike land eller ei. Man skulle jo tro at når man kom seg til et nytt land med nye muligheter, så ønsket man å gi et godt inntrykk, integrere seg, få seg en jobb/utdannelse, venner osv. osv. Men mange av de som kommer er allerede kriminelle og det er for dem den letteste måten å skaffe seg gryn på. Samme om de halvt slår ihjel en gammel dame for å få lommeboka hennes, eller ev. tapper kontoen til en småbarnsfamilie............. Myyyyyye tyverier av bankkort/ran av eldre osv. osv. Grrrrrrr! Vi har nok møkk her i landet om vi ikke skal overta andres også! Takk. Godt å tømme seg nok en gang!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 Ja Romania er verst! Ingen over, ingen ved siden av. Er de i slekt med sigøynere eller?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Min erfaring er ikke at Østeuropere stjeler generelt. Jeg har hatt polakker og littauere ansatt på gården vår i over 20 år. Ikke en gang har det forsvunnet noe (med unntak av to ganger der det begge ganger viste seg å være en nordmann). De har bestandig vært ekstremt lovlydige. Det jeg deromot tror er et problem er at det i Norge er enkelt å stjele og ikke strenge straffer om man blir tatt. Det gjør at det kommer en del profesjonelle tyvebander. Disse, relativt få individene, stjeler enorme mengder.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Du kan jo reise til Polen, ROmania, Hviterussland og se hvordan folk har det..Folk uten jobb, uten mulighet for skole, uten noe som helst form for håp om et liv med litt verdighet... Reis ut, og du skal finne... Etter et år, eller 1 mnd på rundreise til disse land tror jeg du kommer til å skjønne at å bli tyv IKKE er den verste skjebnen eller dummeste valg disse kan ta................
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #13 Skrevet 7. mai 2010 Nød er ingen unnskyldning. Man raserer ikke et hus, ødelegger og stikker av med arvegods fordi du er litt sulten. Mange land som har like mye fattigdom uten å utvikle slike tilbøyeligheter.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #14 Skrevet 7. mai 2010 Jeg sier igjen...Reis dit, prøve og lev der, som de må leve...I de aller, aller fleste land med nød så yngles det "kriminelle";- forde de har ingen andre muligheter.. Nevn andre land med stor fattigdom hvor det er lite kriminalitet.... Grunnen til at ikke like mange "kjeltringer" fra asia, sør-amerika og afrika IKKE kommer hit, er vel det faktum at det er litt lengre reisevei...EN rumener kan i verste fall GÅ til Vest-europa og slik etterhvert bevege seg rundt ganske fritt...... Nei ikke døm noen for deres gjerninger før dere vet hva som ligger bak....Når det gjelder et helt folkeslag, (for å generlaisere som HI og andre her inne) så må vi vel anta at det ligger noe ba Og de som i utgagnspunktet kommer hit med ærlige gjøremål i tankene,-om alle tror du stjeler uansett, hvrofor ikke gjøre det..Om DU ble anklaget for tyvere samme hvor du gikk, hvorfor ikke benyutte sjansen til å ta med deg noe siden du blir straffet uansett????
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #15 Skrevet 7. mai 2010 Jeg er en rumener som har bodd i Norge i 6 år.Har tatt lang utdanning dvs jeg kom hit som student... Vet dere at jeg ble utnyttet av normenn i 2 år før jeg kunne snakke norsk og før jeg kunne mine retigheter??????? Jeg har hatt en jobb hvor jeg ble faktisk betalt 60 kr i timen!!!!!!!!!!!!!!!!!Og tenk å betale skatt fra de pengene!!!!!!! Og jeg hørte mange ganger at det er ulovlig MEN kunne ikke gjøre noe siden jeg var student uten noe mulighet å få lån!!!!!!!!!!!!!! Jeg liker selvsagt ikke at rumenere kommer hit å stjele men AT NORDMENN STJELER MER SNAKKER DERE ALDRI OM!!!!!!!!!! utlendigene som blir utnyttet i Norge kan ikke snakke for seg selv..de kan ikke språket eller kjenner ikke til deres rettigheter!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 Jeg er rumener og kan svare på det! det som stjeler eller tigger er sigøynere...Se på denm neste gang.De er mørk brune i ansikten ..Rumenere er bare hvite!!! oG du ser ALDRI en rumener som tigger!de er sigøynere DVS ikke rumenere selv om de bor i Romania!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 Nordmenn stjeler ikke mer. Så få rumenere det er i Norge i forhold til nordmenn. Men likevel står de for flere tyveri enn nordmenn. Sier litt..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 14.44 ikke alle rumenere er lyse i huden. En rumener var gift i over ti år med min mor, han er mørk i huden, brune øyne, svart krøllete hår og han er ikke sigøyner.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #19 Skrevet 7. mai 2010 De stjeler ikke mer i din øyne ..fordi de stjeler ikke åpenlyst..Nei..det bare utnytter utledninger til det groveste..Eks..Jeg kjenner circa 50 rumenere som bor i Oslo..Vet du hvor mange av de har blitt utnyttet?????? NESTEN ALLEEEEEEEEEEE Det jeg sier nå er ren fakta..jeg kjenner dem og vet hva slags jobber har de hatt og lønna ble "stjålet" fra dem!!!!!!! For å ikke snakke om mine venner som er afrikanere eller polakker... INGEN AV DEM HAR GÅTT UT MED DEMS HISTORIE...så nordmenn stjeler men ikke åpenlyst.. Utlendniger som har klart å få et bra litt i Norge har også sett mye kinisme..og du anner ikke hav det betyr å bli lurt..og ikke han nok penger til mat mens arbeidsgiveren stjeler pengene dine...... Som utlending må du være veldig sterk i Norge ..for å kunne overleve de årene du blir utnyttet og lurt av nordmenn..Du venter bare på den dagen du klarer å skaffe den jobben hvor du får din fulle lønn... Neste gang du ser en øst europeer på tbane, tenk litt på hvor forferdelig vanskelig er å få sett så mye kinisme ,istedet for å tenke stygt om dem ...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #20 Skrevet 7. mai 2010 Mange av de nordmenn du snakker om er kanskje norske statsborgere, men mange av de vaskeselskapene o.l. som ansetter innvanderer o.l. er 2. eller 3. genrasjonsinnvandrer selv som driver disse firmaene, så ikke påstå at alle nordmenn utnytter Øst-Europeere e.l. Dessverre finnes det skurker i begge kurvene, men dessverre er nok flertallet blant Øst-Europeerne denne gangen og i denne sammenhengen. MEN det er synd og skam å utnytte andre mennsker når det kommer til å lure dem for lønn o.l. men tidene er anderledess nå, og de som kommer vet mer om rettighetene sine heldigvis, så det er heldigvis få som blir utnyttet. I så fall er de ansatt/innhentet f.eks. av andre polske, litauske e.l. firmaer som er mellomleddet. MEN jeg er enig i at det også er norske drittsekker, men ikke så altfor mange! Og anonym som påstår lenger oppi tråden at man selv må reise ut og leve som dem for å forstå?? Vel, hva vet du om meg som kan påstå noe sånt? Jeg har reist masse, bodd i flere u-land, men ingen av de menneskene så seg nødt til å gjøre seg kriminelle for å overleve!! Det er bare en idiotisk unskyldning.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #21 Skrevet 7. mai 2010 15.53 Hvordan vet du at de som kommer nå kjenner til sine rettigheter????Hvor tok du det fra?????? Nå med finanskrisa er mange land helt ødelagt økonomisk sett og folk kommer hit og aksepterer å bli utnyttet mer enn før..De vil gjøre alt for å kunne komme seg ut av landet og vil akseptere 30 kr i timen mens de venter på å lære språket eller bli ferdig med studiene...Nå er livet enda verre for øst-europpeer pga finanskrisa... Jeg kom med utdanning hjemmefra men jeg tok utdanning her og for p kunne bevise at jeg er like smart som nordmenn(ingen tok med på alvor med utdanning fra Ro). Som utledning blir du sett ned på hele livet hvis du ikke tar utdanning..Kanskje de ser ned på deg uansett??? Nå som jeg har en meget bra jobb bryr jeg meg ikke om hav folk synes om utledinger...Jeg føler meg ikk eutlending lenger siden jeg har en leder stilling med masse ansvar... Men det jeg ikke liker er holdingen en del nordmenn har VI ER BEST!!!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #22 Skrevet 7. mai 2010 Må si jeg er overrasket om du har bodd her i 6 år, har høy utdanning og har lederjobb. Jeg er ikke rasist. Men makan til generell frekkhet og tjuvfakter enn mange fra ditt land skal man leite lenge etter. Beklager. Du er nok et godt menneske. Men selv om du er ok så kan du ikke forsvare forbrytelsene dine landsmenn gjør med å si at de blir også utnyttet. Helt feil! Selv om jeg har ingenting til overs for utnyttelse av importert arbeidskraft. Det er to vidt forskjellige saker.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #23 Skrevet 7. mai 2010 Ok da...hvis dere vil så får dere mer detaljer.... Da jeg kom hit kom jeg på en bibelskole sammen med andre 20 rumenere..Vi skulle betale skolen og mat og leie..Vi fikk et meget gamelt hus å bo i og jobb fra en rengjøringsfirma drevet av NORDMENN ikke invandrere...De betalte oss dårlig mens de tok resten... Huset vi bodde i var ikke brannsikret..og en dag skjedde det...Huset brant...Vi mistet alt vi hadde...mens de ansvarlige på skolen har gått ti media og sagt at vi får dekket alt vi mistet!!!!!!!! JO VI FIKK 500 kr hver..Der stod vi 20 rumenere som ikke kunne norsk,med meget dårlige jobber som mistet alt vi hadde... Det er ikke mer å si om saken føler jeg men jeg håper at min historie hjelper dere å inse at de fleste utlendinger i Norge har jobbet hardt for det de har!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #24 Skrevet 7. mai 2010 Jeg mente ikke å forsvare mine landsmenn!NEVER!!! Det er forferdelig hav de gjør.. jEG VILLE bare poengtere at nordmenn stjeler de også ..jeg ville jo ikke retferdiggjøre hva rumenere gjør....
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #25 Skrevet 7. mai 2010 Det er jo tragisk. Ser jo den. Men hvorfor ringer det da på en stum fra Romania som tigger pga barnet har kreft. For så gå ned i veien, ta en røyk og snakke med han andre "stumme" som også har en "kreftsyk" datter som ringte på til naboen? Eller den rumenske mureren vi brukte til 150 kroner timen forsvant etter første utbetaling samtidig med min mann sin nye sykkel? Det har vært litt for mange episoder. Min mann har 700 i arbeid, til tariff!! Og han stoler fint lite på dine landsmenn etter mange års samarbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå