Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Det er ikke mer uhygienisk å sove med tampong enn bind. Men utrolig nok møter jeg på mange damer som tror det. Og jeg har mikrobiologi i utdanningen min.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Du har ikke fått med deg at noen mennesker dør hvert år av forgiftning fordi tampongen blir sittende i for lenge? Kanskje du bør begynne å være våken i timene.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 da har du sovet i timen vil jeg tro! Grunnen til at det er farlig å sove med tampong, er jo at det er et veldig bakteriellt miljø i skjeden under mensen, og når man har tampong der inne, så sørger man ihvertfall for en kraftig vekst! Og det gamle blodet kan gi forgiftning via rifter inne i skjeden. Det friske blodet som renner ut i bindet er ikke ille. Selvsagt får man en oppblomstring i bindet også, men siden alle nye bind har en meget absorberende kjerne, så får man en barriere mellom undelrivet og bindet gjennom det øverste laget i bindet. Og det er i tillegg avstand mellom skjeden og bindet, noe som gjør at bakteriene ikke så lett kan vandre oppover, når man bruke rtampong lukker man det hele inne i skjeden....
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Så det er mer bakterier i skjeden om natten enn om dagen da??? For på dagen er helt trygt med tampong,men ikke om natta???
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Poenget med at man ikke skal sove med tampong er antall timer mellom tampongskift. Det er ikke mer bakterier i skjeden om natta enn om dagen, men tampongen sitter inne lengre og sånn blomstrer bakteriene opp. Du må gjerne sove med tampong, men bør da stå opp og skifte etter 4-5 t.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 Går du hele dagen uten å skifte tampong? Æsj... For ikke å snakke om at det er farlig.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6663&Itemid=356
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 tipper alle som har svart her er over 35.. Overhodet ikke farlig å sove med tampong, står til og med i pakningsvedlegget. Hadde det vært utrygt hadde faktisk ikke produsentene tatt risikoen ved det. Mye mer behaglig, jeg har alltid sovet med tampong, uten problemer. TSS er uhyre sjelden sykdom, og det skal mer til enn 6-8 timer til.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 Såvidt jeg har forstått kan tamponger sitte i 6-8 timer. En voksen person sover vel rundt 7 timer pr natt så skal vel gå greit det.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Toksisk sjokksyndrom er også kjent under navnet ”tampongsyke”. Toksisk sjokksyndrom ble for første gang beskrevet i 1978. Sammenhengen mellom stafylokokkinfeksjon og tampongbruk i forbindelse med menstruasjon ble skildret to år senere i 1980. TSS er dermed også kjent som ”tampongsyke”. Hva er toksisk sjokksyndrom? Toksisk sjokksyndrom (TSS) er en sjelden, men alvorlig sykdom som forårsakes av en gift produsert av gule stafylokokker (Staphylococcus Aureus) eller gruppe A streptokokkbakterier (GAS). Disse bakteriene finnes naturlig på menneskekroppen, spesielt i nesen, armhulene, lysken eller skjeden. Hos enkelte personer kan bakteriene forårsake alvorlige infeksjoner. TSS kan angripe de fleste organer i kroppen. Uten snarlig behandling kan sykdommen raskt bli livstruende. TSS kan forkomme etter kirurgiske inngrep, fødsler, sårskader eller i forbindelse med menstruasjon. Rundt halvparten som rammes av TSS er jenter og kvinner som har brukt tampong i forbindelse med menstruasjon. Omtrent 70 prosent av alle menstruerende kvinner i USA og Vest-Europa bruker tamponger. I undersøkelser fra USA tidlig på 80-tallet framkom det at ti av 100 000 kvinner fikk TSS. Etter at høyabsorberende tamponger ble trukket fra markedet, og tampongpakker ble utstyrt med brukerveiledende vedlegg som advarte mot TSS, falt andelen drastisk. Mot slutten av 80-tallet forekom TSS kun hos én av 100 000 kvinner.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Hvordan kan jeg unngå å få TSS? Kvinner kan redusere faren for TSS ved å bruke tamponger med lavest mulig oppsugingsevne. Det er også lurt å bruke bind minst én gang i døgnet. Husk at tampongen må skiftes regelmessig – mellom hver fjerde og åttende time. Bruk aldri tampongen i mer enn åtte timer. Glem heller ikke å ta ut den siste tampongen når menstruasjonen er over. 8 TIMER ALTSÅ!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå