Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 3 mnd, og det er tydelig at han trenger 5 måltider om dagen (har vært litt sutrete de siste dagene). "Problemet" er at han legger seg i 21-22-tiden, og våkner i 7-8-tiden. På dagen må jeg vekke han hver 4 time for at han skal få mat. Er ikke noe glad i å vekke han når han sover, men jeg må jo bare. Men da blir det jo bare 4 måltider om dagen.

Kan jeg fordele det 5. måltidet på de fire andre, slik at mengden blir større på de 4 måltidene, eller må jeg rett og slett skvise inn måltid nr 5 (altså mate han hver 3. time på kvelden feks)? Jeg har ikke lyst til å vekke han på natta, da han sover så fint (og lenge).

Råd mottas med takk!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye drikker han pr. måltid nå? Du kan jo prøve å øke hvis han ikke drikker så mye pr. måltid. Er han mett vil jeg tro han ikke drikker mer.

Jeg skjønner godt du ikke vil vekke han på natta, de våkner vel av seg selv når de er sultne??

Skrevet

Han drikker 140-150 på tre av måltidene, også drikker han 180 før han legger seg for kvelden. I følge nan-pakningen er dette for lite (der står det 160-200- 5 ganger pr døgn). Helsesøster sa også at nan-pakningen er en god indikasjon på hva han trenger. Så jeg vet jeg ikke. Kanksje han får for lite alt i alt? Han drikker hipp, men regner med at de inneholder noen lunde det samme.

I går var han kjempegrinete, umulig å få roet, og sånn er han aldri. En veldig rolig gutt, gråter sjelden. Da ga jeg han en flaske på 150 (var kun 2 timer siden forrige måltid da), og den slukte han rått. Derfor tenker jeg at han trenger ett måltid til. Men tror du han må ha det 5. måltidet i ordets rette forstand, eller kan jeg bare øke de 4 andre?

Og for å være helt ærlig så tror jeg ikke gutten min våkner når han er sulten.. Alle sier jo at de gjør det, men jeg må jo faktisk vekke han for at han skal få mat.. Og han er ikke sur når han våkner, men merker jo at han er sulten når han kjefter når jeg tar vekk flaska for å tørke hehe:)

Skrevet

Har du prøvd å blande mer melk for å se om han drikker mer enn de 140-150 ml i hvert måltid? Kan jo gjøre et forsøk på å blande mer melk og se om han drikker mer.

Hvis ikke skulle det jo være mulig å få til 5 måltider dersom han er våken fra kl 8 til 21.

Tassen min våkner kl 6 og legger seg kl 19. Han får 5 måltider (er 10 mnd nå). Spiser ca hver tredje time, kommer litt an på hvordan han sover osv

Skrevet

Ja, kan selvfølgelig vekke han hver 3 time. Men føler da at soveøktene hans blir så korte. Han er våken ca 1-halvannen time mellom hvert måltid. Han sover kanskje mye til å være 3 mnd, men han blir så overtrøtt og sutrete ellers.

Jeg tror nok han drikker mer hvis jeg gir han mer, men om det er pga sult eller fordi han spiser bare for å spise vet jeg ikke..

Skrevet

Det er jo i grunn dumt å drive og vekke han også da :) Tassen min har også vært en som har sovet mye, men jeg ammet så her fikk han pupp akkurat når han ville. I perioder var det bare 2 timer mellom hvert måltid. Det er vel i grunn først nå etter at han begynte med fast føde at vi faktisk har litt rutine på faste tidspunkt på måltidene.

Kan du ikke i første omgang prøve å gi mer melk til hvert måltid, og om det ikke funker så får du heller gi et måltid mer

Skrevet

Jo, får bare prøve meg frem. Er ikke noe glad i å vekke han når han ligger der så rolig og fredelig, og smokken for lengst er spyttet ut.. men skal han ha mat så må jeg jo bare. Huff, er ikke bare bare med disse småttisene ;)

Skrevet

Det kan jo være at han trenger mer mat nå som han begynner å bli eldre. Jeg ammet jo og i perioder mellom 3 og 4 mnd alder ammet jeg av og til annenhver time nesten hele døgnet av den enkle grunn at han var sulten.

Du kan ikke f.eks gi han mat både rett etter at han har våknet og før han sovner igjen neste gang da selv om det kanskje blir litt kort tid mellom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...