Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 samboeren min og jeg venter barn i desember. jeg har en sønn fra før, og han to etternavn, først mitt, så bindestrek, og så faren sitt. fornavnet hans bestemte vel faren mer eller mindre, mens mellomnavnet ville jeg bestemme litt med. jeg har en appostroff i mitt fornavn, noe som jeg elsker, og vil derfor at mine barn skal ha en appostroff i sitt mellomnavn. sønnen min heter da Marcus Andrés <3 <3 MEEEEEN så krangler vi litt om etternavn til vårt barn da... jeg vil at barnet vårt SKAL ha mitt etternavn også, men ALLER helst ha hver av foreldrenes etternavn men med en bindestrek mellom. han mener binderstrek er idiotisk, og sier da at jeg kan få ha bare mitt etternavn på barnet :s og han mener da det er dårlig gjort av meg å insistere på at mellomnavnet til barnet skal ha appostroff, siden jeg fikk mitt etternavn :s ettermin mening, FIKK jeg det ikke, jeg måtte bare goda det... men, hva mener dere om mellomnavn med appostroff? til gutter har jeg mange fine jeg kunne tenkt meg, bl.a: Filíp Michaél Aimé Héine Elías
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Det er bare HELT merkelig å sette apostrof på navn som ikke har det. Helt tullete. Hvordan forandrer det uttalen av Filip, Michael eller Elias? Annet enn at det blir klin umulig å stave?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Dette må være et tøyseinnlegg... apostrof er UT!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 spiller vel ingen rolle om det ut eller inn! vi følger da vitterlig ikke trender for å lage navn til våre barn... HI
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 på Michael forandrer det faktisk uttalen. vanlige måten å uttale det på er med trykk på i'en. om vi setter en appostroff over e'en blir jo trykket der... og det er den uttalelsen jeg synes er så fin... med filip/Philip blir jo jo uttalelsen også endret. vanligvis legger man ekstra trykk på den første i'en og uttaler en "hard" p på slutten, litt som en dobbelkonsonant på slutten. mens med denne skrivemåten; "Filíp/Philíp" legger man trykket på den siste i'en og drar den litt ut, om du skjønner... og det blir ikke klin umulig å stave jeg har selv levd med et fornavn med appostroff i i 21 år
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 Hvordan forandrer apostrof uttalen på Elias?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Apostrof og aksent er ikke det samme. Apostrof brukes ved eieform eller der en bokstav er fjernet, f. eks på engelsk: it is blir it's. Eller eieform - hvis navnet slutter på s: Marcus' bok. Det du snakker om, som i André, heter aksent, og hvilken vei den går avgjør hvordan ordet eller navnet uttales.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Blir litt rart for meg med de aksentene, men det er jo hva man er vant med kanskje.... Hvorfor kan ikke det ene etternavnet være mellomnavn og så bruker dere begge til vanlig? Alle "vanlig navn" er fornavn ifl. folkeregisteret tror jeg. Er litt enig med samboeren din og synes bindestrek er litt teit. Har langt etternavn selv (dog uten bindestrek) er nesten klin umulig å få plass noen ganger når man skal skrive under på ting. Eldste vår har 3 fornavn (kalt opp etter noen) mens til vanlig bruker vi bare første, så har hun fars etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Minste har 2 fornavn( bruker bare første) og resten samme. Så kan de jo velge selv når de blir eldre...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Aimé er vel et jentenavn?? Eller Aimeeé. Heine, Elias, Filip og Michael er fint navn, uten apostrof.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå