Gå til innhold

"Det er jo så tungvint med to etternavn på barna". Men doble fornavn skal dere ha!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leonora Konstace Jensen har bare fars etternavn fordi det blir så tungvint.

Liv Moe Jensen har BÅDE mors og fars etternavn.

Hva er mest tungvint?

Er doble fornavn viktigere enn å videreføre mors etternavn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ble ikke enige, ingen ville ha sitt som mellomnavn, så hos oss blir det Fornavn farsetternavn-morsetternavn. Dermed er begges etternavn etternavn :D

Skrevet

Mine tre barn har kun ett fornavn og ett etternavn. Fars etternavn. Og mors, siden det er det samme. Jeg tok hans da vi giftet oss. Olsen var lett å gi opp til fordel for et mer sjeldent et.

Skrevet

Enig med HI.

Det verste er jo barn med begge deler.Dobbelt for og etternavn.Skikkelig tungt.

Mine barn har ett fornavn og fars etternavn. Jeg velger fars etternavn fordi jeg er gammeldags og liker den tradisjonen.

Skrevet

Evig tjat om disse navna. Mor og far døper ungen sin til det de vil h#n skal hete, så må resten av verden bare leve med det.Er det så vanskelig? Orke å henge seg opp i sånt...har ikke folk noe liv eller?

Skrevet

Og så gifter Liv Moe Jensen seg med Bjarne Konradi Ytrearne og blir hetendes Liv Moe Jensen Konradi Ytrearne.

Mens Leonora Konstace Jensen gifter seg med Jonas Li og tar selvfølgelig mannens etternavn for å bli hetendes Leonora Konstanse Li.

Hva er mest tungvindt?

Alle varianter kan gjøres tungvindte. Dobbeltnavn er både fint og praktisk, men det finnes selvfølgelig tunge varianter hvis en går inn for det. Akkurat som det gjør med to etternavn.

Skrevet

Tenk når "Tone Hammer Jonsen" og "Tore thoresen Lien" gifter seg og får barn

Pernille Hammer Jonsen Thoresen Lien, og hun gifter seg med

Jostein Moe Volden Haugen pettersen... Hoho...

Skrevet

Ser noen har tenkt tanken før meg gitt

10:10

Skrevet

Pss. Sønnen vår som heter fornavn farsetternavn-morsetternavn kan vel like gjerne finne seg ei jente som heter kari olsen, som ei som heter noe like spesielt som han selv, og derfor velger å ta hans etternavn.

Vi har begge sjeldne etternavn, derfor ville ingen gi slipp på sitt. Sønnen vår har et unikt etternavn :)

Skrevet

Dobbeltnavn er tungt og unødvendig i de aller fleste sammenhenger.

Det blir ikke brukt likevel, og de få gangene man bruker det er når man skal signere offentlige papirer, og da må man jo legge arket på tvers for å få plass.

Og siden jeg har slitt med det i så mange år, har barna mine fått et enkelt fornavn og bare et etternavn.

Hilsen en som bruker 32 bokstaver for å skrive hele navnet sitt.

Skrevet

Mener at det ikke er lov til å ha mer en to etternavn i Norge, kanskje man kan bruke bindestrekk?

Skrevet

jaja tungvint og tungvint.

jeg har selv et fornavn to mellomnavn og to etternavn.

mine barn ahr alle to fornavn ogto etternavn. jeg liker det og det gjør mannen min å. vi er enige.

jeg syntes ikke det er tungvint forstår virkelig ikke hva dere mener.

men det er ikke mer tungvint med to fornavn enn med to etternavn det har durett i HI

Skrevet

42 og her ikke enig med deg, syntes det er litt gøy jeg da.

Skrevet

så mye rart folk kaster bort energi å irritere seg over

spiller det noen rolle hva folk heter egentlig? i det store og det hele?

Skrevet

Veldig enig med 10:51.

Jeg har selv to mellomnavn og to etternavn, og kjempestolt av dem. Jeg er jo den eneste i verden som heter akkurat dette! :)

Skrevet

Gi nå beng i hva folk ønsker å kalle barna sine da, så lenge det ikke er et navn som fører til mobbing e.l.

Og det å påstå at man ikke trenger å gi barna to fornavn fordi de ikke blir brukt alikevel???????? Dette er jo opp til foreldrene det da.

Vi har to fornavn på jenta vår og bruker begge konsekvent! No problem. Hva hun velger når hun blir eldre blir helt opp til henne, men vil tro hun fortsetter å bruke begge. Hun har kun ett etternavn, men mitt etternavn som mellomnavn. Så da blir det XX til fornavn. X. mellomnavn og X etternavn. I et mellomnavn bruker man som oftes bare forbokstaven ved en underskrift eller man kan kutte det helt ut! Så navnet trenger slett ikke å bli laaaangt.

Jeg selv har to fornavn men mine foreldre og søsken brukte bare det ene, og det har jeg fortsatt med. For meg er det unaturlig å bruke begge. Bruker forbokstaven når jeg skriver under. Det er den eneste måte noen kan se/vite at jeg har et navn til.

Det at folk må bry seg med alt er i bunn og grunn smålatterlig. DU trenger jo ikke å bruke mer enn fornavnet til vedkommende, så hvor tungvindt er det egentlig for deg? Du roper da aldri hele navnet med for- og etternavn til ungen din når du skal ha kontakt gjør du?? Kanskje når du er sint, men ellers????

Skrevet

Her har alle ungene både dobbelt for og etternavn og det verste er at man må stoppe og trekke pusten mellom for og etternavnene.

Skrevet

Eneste med dobbeltnavn i vår familie er mannen min :)

I hans familie har alle dobbeltnavn, i min er det ingen.

Skrevet

Helt enig, skjønner virkelig ikke hva som er så himla tungvint med dobbeltnavn. Min i magen får dobbeltnavn, og hun får pappaen sitt mellom-og etternavn, det samme tar jeg når vi gifter oss snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...