Gå til innhold

Hvilken konsekvens skal dette få mener dere? (ulydige unger)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir sprø. Når 4 og 7-åringen skal inn til middag eller kvelds, så kommer de ikke. Vi roper først etter dem slik at de hører det er middag. Og når de da ikke kommer etter noen minutter, så går vi ut for å hente dem. Og hva gjør de da?? SPRINGER!!! Jeg blir sprø! Og skikkelig irritert. Mener de bør få en konsekvens av dette. De gjorde det i går og jeg sa om det skjer en gang til så får de ikke være ute hele dagen! Det er jo litt dumt det også...for solen skinner og det er så fint ute. hehe. Men hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjorde mine en gang, de var da 8 og 10 år.

Jeg gikk ut å sa ifra at nå er det middag og dere må komme inn. Ingen kom... gikk ut en gang til og sa at nå må dere komme å spise. Ingen kom... gikk ut en siste gang og sa tydelig at hvis dere ikke kommer nå å spiser vil det si at dere ikke er sultne, dermed får dere ikke middag i dag, og kveldsmaten blir et knekkebrød og vann. De kom ikke, og de fikk ikke middag.

Senere begynte begge å klage på at de var sultne, da minnet jeg dem på at de selv hadde valgt å ikke spise middag i dag. Etter denne dagen kommer de med en gang jeg sier det er middag :)

Tough love kalles det, og det funker.

Skrevet

åååå vet ikke om jeg klarer det.... men det var jo et bra tips egentlig, og til pass for dem. hmmm... skal tenke over det. Thanks :)

HI

Skrevet

Spørs litt hva de liker. Hvis min stikker av når jeg skal hente ham leser jeg ikke for ham den kvelden. Det pleier jeg å gjøre når jeg legger ham. Har heldigvis bare måttet gjøre det en gang og den kvelden hadde jeg et lite helvete med å få ham til å sovne, men han har ikke stukket av siden...

Får de se tv etter middag? Inndra tvtid.

Evt kan du si til de (før du er i situasjonen. Mens de går ut feks) at i kveld skal du lese for de/annet koselig, men at du ikke gjør det hvis de løper avgårde når de skal inn til middag.

Skrevet

Hadde satt meg ned og spist middag uten å hente dem (ropt en ekstra gang og sagt fra om akkurat det, altså kom nå eller så blir det ikke middag), kost meg med at det var fredelig, pratet med mannen. Så hadde jeg ryddet av og gått ut og kost meg i finværet. Nå ungene etterhvert begynte å klage over at de var sulten hadde jeg sagt at jaja, synd det, dere fikk tilbudet, men nå er middagen ferdig og dere må vente til i kveld. Og lagt til at neste gang kan det være en god ide å faktisk komme når jeg roper. Har gjort dette 1 gang, og det var svært effektivt.

Skrevet

Det er ikke alltid like lett å oppdra barn, for alle disse mammafølelsene dukker stadig opp ;)

Noen ganger tror jeg det er bra for barn å erfare konsekvensene av sine egne valg, kjenne dem på kroppen.

Jeg mener da at de virkelig lærer å bli selvstendige, ansvarsfulle, selvsikre mennesker. Det er jo vesentlige egenskaper man må ha for å klare seg godt her i livett uten mamman sin ;)

Så selv om vi får dårlig samvittighet der og da vil det hjelpe barnet i det lengere løp.

Det værste foreldre gjør med barna sine er bjørnetjenester... Det blir bare veldig vanskelig for dem å klare seg selv senere i livet...

Skrevet

OKEY, jeg tar rådet. :) Neste gang blir det ikke middag!

HI

Skrevet

Man forteller dem at hvis de ikke kan høre - nei da får de heller være inne etter skoletid.

Ærlig talt. man lar da ikke barna slippe unna når dem ikke hører.

Skrevet

Jentungen her har gått sulten til sengs. gått ut fra mc Donalds en gang også fordi ho kastet chipsen på gulvet og etter eks antall ganger gitt beskjed om at det gjør ho ikke så sa jeg en gang til og vi går i bilen (var på biltur) og det gjorde vi..

Får vondt hver gang.. Vet ikke hvor mange ganger jeg har ringt mamma og spurt om det jeg gjorde nå var rett. Men en ting er sikkert hormonbomber som ho ene vi har her hjemme er værre en den 3 åringen jeg har...

Skrevet

Ingen middag er den greieste konsekvensen og veldig enkel kveldsmat er lurt (husk at kveldsmaten må komme så sent at de må være sultne en stund.

Det er også smart å la det synes at dere har spist is eller noe annet godt til desert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...