Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det fullstendig melkespreng og såre bryster som gjør det nesten umulig å amme. Hva i alle dager gjør man mot dette igjen? Er det kun pumping og skjold som hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og purelan brystvortesalve

Gjest Kira06
Skrevet

Såre bryster er utrolig vondt, men smør med Purelan og la de tørke før du tar på deg BH igjen. Husker jeg satt og ammet mens tårene sprutet de første ukene, det var sååå vondt. Men vurderte aldri skjold, da jeg har hørt at det ikke stimulerer produksjonen på samme måte.

Pumping måtte jeg også ty til de første mnd. Spesielt den (altfor korte!) perioden hun sov hele natten. Da våknet jeg i fire-tiden, og måtte stå opp for å pumpe.

Nå vet jeg ikke hvor gammel babyen din er, men både såre bryst og melkespreng går seg til etter en liten stund. Det med melken er litt sånn at produksjonen med tiden venner seg til tilbud og etterspørsel.

Skrevet

Luft er det eneste som hjelper. Jeg syns ikke purelan hjalp mot sårheten, kun hvis jeg var litt tørr på brystvortene, så ble de mykere av det. Med mest mulig lufting, derimot, så blir alt fra mild sårhet til blødende sprekker bedre. Og jeg mener ikke bare lufttørking rett etter amming, men mest mulig lufting hele dagen og natta. Ikke sov med bh, legg hånkler/gulpekluter under deg om natta og regn med å skifte sengetøy ofte og vask dyna når du kan sove med bh igjen, så gjør det ikke noe om du lekker melk.

Med første hjalp dette alene, men med andremann sprakk brystvortene så mye at han drakk blod sammen med melka og kastet det opp igjen etterpå, så da måtte jeg bruke skjold et par dager i tillegg for at det skulle gro. Jeg vet mange advarer mot skjold fordi det kan forvirre sugeteknikken, men for oss var ikke det noe problem i det hele tatt. Mulig det var fordi jeg brukte det bare på den ene siden, men både jeg og sønnen min syns det var tungvint å amme med skjoldet, så jeg tror begge to var like fornøyde når jeg kunne legge det bort igjen;-)

Skrevet

Ja, så langt er ikke erfaringen med skjold spesielt bra, jeg tror jeg skal legge det på hylla først som sist.

Jeg er enig i at Purelan ikke er så bra, jeg bruker Simplex derimot, men samme greia.

Er det så fornuftig å gå med brystene bare da? Jeg gjør det mye, men jeg har tenkt litt at det kanskje inviterer til brystbetennelse??

Hun er forresten bare 4 dager gammel, og har suget veldig bra til nå, men nå som melken har kommet for fullt så håper jeg det bare er brystspreng som gjør at det er vanskelig for henne å få tak plutselig. For det var virkelig over natten at hun nå ikke klager å suge. Stakkars.

Jeg har veldig liten lyst til å kjøpe pumpe fordi jeg har ekstremt dårlig erfaring med det fra tidligere, så nå sitter jeg og håndmelker og det tar jaggu meg tid gitt. Vi får se hvor lenge vi holder ut.

Takk for gode råd og tips, kom gjerne med flere hvis det er noen der ute!

Amming er jammen meg ikke enkelt gitt!

Skrevet

Det er nok nå du er på det "såreste", man blir jo sår av ammingen som skjer dagene før melka kommer skikkelig i gang. Jeg er enig i de som snakker om lufting. Det er lurt å klemme ut en dråpe melk og smøre brystvorta inn med, og deretter lufte. Du trenger jo ikke lufte hele puppen, det blir nok kaldt ja, men kun brysknoppen. Det er kjempeviktig at denne får lufttørke skikkelig før du tar på deg klær igjen. Også må du se på sugeteknikken til barnet ditt, har han/hun godt nok tak? Lykke til, det går seg til! Det gjelder bare å bite tenna sammen til man er over den verste sårheten, og det er ikke langt unna!

Skrevet

Jeg har hatt veldig såre brystvorter i starten, men jeg har brukt albueskjell som jeg har kjøpt på apoteket. Uten disse ville jeg ikke klart å fortsette å amme. Disse gjør til at brystvortene ikke tørker, men blir holdt fuktige av morsmelk slik at de ikke får den harde sårskorpa som må mykes opp av barnet når det legges til brystet.

Nå er vesla snart 3 uker og jeg har sluttet med albueskjellene for nå er brystvortene herdet og leget allerede. Med de to første ungene mine brukte jeg skjellene mye lenger. Dette var et råd jeg fikk av ammehjelpen for 11 år siden da jeg slet veldig med å amme førstemann.

Anbefales på det sterkeste når man har blitt så sår at man har skikkelige sår som blør og det dannes sårskorper...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...