Gå til innhold

Sykmeldt tidlig i svangerskapet, kan det redusere fødselspermisjonen?

Anbefalte innlegg

Jeg ble sykmeldt 100 % allerede i uke 13. Nå er jeg i uke 22 og har begynt på aktiv sykemelding. Synes dette fungerer fint for tiden, siden jeg jobber på bensinstasjon og arbeidet mitt går veldig mye ut på å stå i kassa i 8 timer hver dag.

Er plaget en god del med kramper i bena og dårlig blodsirkulasjon så svimler veldig lett. Synes det derfor er greit å ha en avtale å jobbe 4 timer to ganger i uken. Noen som vet hvor lenge man kan ha aktiv sykemelding ? Når jeg spurte på NAV sa de at jeg bare måtte vente på vedlegg i posten å lese det som stod der. (Kunne jo bare svart meg på det lille spørsmålet når jeg spurte!) Har ikke mottat noe brev enda, og lurer fælt på dette siden jeg bare har aktiv sykemelding fram til 16. mai.

Snakket også med sjefen min. Hun sa noe om at siden jeg ble sykmeldt veldig tidlig i svangerskapet, så kunne permisjonstiden min bli redusert. Aldri hørt om dette og håper ikke det er tilfelle. Vil være hjemme ett år med babyen siden dette passer veldig bra med inntak av barnehage og tilvenningsperioden der.

Noen som har noe greie på slikt ?:)

Fortsetter under...

Når du går på aktiv sykemelding skal du:

- jobbe "på toppen" av noen andre, dvs at du er i tillegg til og det er satt inn en vikar for deg.

- du skal ikke utføre de vanlige oppgavene du vanligvis gjør, dvs st i kassa dersom det er det som vanligvis er jobben din.

Aktiv sykemelding er ikke for og kunne ha kortere dager eller styre dagen sin selv, da er det gradert sykemelding som er riktig. Vanligvis gis det aktiv sykemelding i 4 uker, av og til kan det gis i inntil 8 uker. Når du går på aktiv sykemelding skal målet være at du etter endt periode skal kunne gå ut i din normale jobb. Dersom det er lite trolig at du vil kunne jobbe normalt før termin er ikke akitv sykemelding det som er riktig Føler du at 4 timer 2 ganger i uka er passe for deg, så skal sykemeldingen din graderes i forhold til det.

Dersom ditt arbeidsforhold har en varighet på over 6 mnd har det ingenting å si på grunnlaget du får på foreldrepengene. Grunnlaget du nå har på sykepenger er grunnlaget du får på foreldrepenger.

Et unntak er jo om du har vært sykemeldt før du ble gravid, slik at du har brukt om deler av sykepengerettighetene dine.

ok.. tusen takk for svar på spørsmålet mitt.. er så mye regler og lover at det går litt i surr, og trenger iblant å få det inn med teskje for å forstå ting ordentlig. Da jeg fikk datteren min for snart 4 år siden, hadde ikke jeg vært i arbeid før, så alt dette er litt nytt for meg :)

Har gått på aktiv sykemelding denne uken, og kjenner at jeg synes det er godt å kunne sette seg ned litt om jeg skulle trenge det, og arbeidsoppgavene er så klart tilpasset nå. Så kommer til å fortsette en uke til så få en ny legetime da. Håper jeg har funnet ut hva som passer meg best da. Er kjempesliten etter en arbeidsdag på 3 timer, så om jeg skal ha gradert sykemelding, så må det nesten bli halve dager. Men da vil jo også arbeidsoppgavene bli litt annet og føler at den jeg er på jobb sammen med må ta hensyn til meg. Men er godt å komme litt tilbake å føle at jeg gjør noe ihvertfall, og ikke minst ha kontakt med arbeidskollegaer igjen.

var godt å høre at permisjonstiden ikke blir redusert ihvertfall. Jeg har vært fast ansatt siden 2008 så da er det ingen fare likevel :) Er jo ganske logisk på en måte å da, siden permisjonstiden er ment for å bruke sammen med barnet.

takk igjen for at du gadd å svare meg :) føler jeg har fått litt mer orden på tankene nå :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...