Gå til innhold

Flere som sliter med ammingen om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, nå er amming slitsomt (siste 2 uker).. Det eneste som fungerer nå er å amme gående og liggende i mørkt rom. Hun må i tillegg være i halvsøvne. Våkner hun skikkelig er det fullstendig nekt.

Andre som har eller har hatt det slik?

Ble det bedre?

Kjenner at jeg har lyst til å gi opp hele ammingen ..

Hun er 7 uker

Ammehjelpen er kontaktet, men ønsker å ha erfaringer fra dere også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei:O)

Uff, det høres kjent ut. Men har ikke slitt med det så lange perioder som du!!! Min lille har hatt enkelte ettermiddager/kvelder med sånn raptus. Det er jo så helt sinnssykt slitsomt!!!! Så fortvilt for en mor som bare har lyst til å gi gullet sitt maten han trenger:(((

Det har heldigvis gitt seg av seg selv hver gang til meg, men beundrer deg som har holdt ut med det der i 2 uker!!!!!!!!!!!!! Var helt på bærtur og hadde lyst til å gi opp etter 2 timer jeg;) Flink du er!!!!

Har funnet ut at han blir sånn om han blir overtrøtt, han er 9 uker nå. Grensen hans går på å være våken ca 1 1/2 time, så må han få seg en blund igjen. Noen ganger enda kortere tid.

Har du prøvd å pumpe ut litt og gi på flaske først?? Det har funket noen ganger for meg. Da roer han seg og "får smaken" på melka.

Masse masse lykke til!!!

Stooooooooooooor god klem fra meg:O)

Skrevet

Mitt lille nurk har hatt samme greia - dersom ikke hun sov før hun skulle spise, så slo hun seg helt fullstendig vrang og hyyyyylte og nektet alt!!! Er bedre nå (snart 4 mnd gammel), men hender hun nekter fortsatt... da er det bare å putte i smokken og bysse i søvn, så sover hun ei lita stund og når hun våkner er hun kjempeklar for mat :o)

Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Er det kanskje slik det er her også da? Snuppa får skikkelige gråteanfall. Og er sikker på at det er fordi hun er trøtt. Da nekter hun å ta brystet. Det er så sinnsykt frustrerende, men hun sovner når jeg får bysset henne litt, men har liksom prøvd å gi mat først. Kanskje bare prøve å legge henne før mat innimellom da?

Men det som er så dumt er at da blir jo de få rutinene jeg har klart å opparbeide helt borte. Men vil heller ha ei mett og fornøyd tulle uten rutiner da :) hun er jo bare 9 uker enda da...

Skrevet

jepp, er slik her og, han tar puppen kjempefint hvis den er full av melk, drikker som bare det uten tull, men brystet er bare full av melk om natta og morgenen. jeg pumper ut noen måltider om dagen, orker ikke den tullinga, har flere barn også jeg må ha tid til. Funker fint for oss å pumpe også.

Skrevet

De siste par ukene har jeg også slitt litt med ammingen. Har fungert fint frem til nå (minus startproblemene), men så begynte plutselig lillegutt å nekte puppen om morgenen. Han kan drikke litt men så slipper han plutselig og begynner å skrike. Av og til hjelper det å rape litt, av og til hjelper det å gå inn på soverommet og amme liggende. Men i dag var det rimelig baluba ut over formiddagen, ble forholdsvis lite mat og mye grining. Men det kom seg etter at han fikk sovet en lang økt på trilletur.

Føler at problemet bare har blitt gradvis verre fra det begynte. Først var det kun det første morgenmåltidet som kunne være litt knirkete, men nå gjelder det i grunnen flere måltider ut over dagen. Men mistenker at det er når puppene er rimelig fulle at problemet er størst, tror det kan være litt for mye "trøkk" for lillegutten. Men synes samtidig at det er litt rart at han plutselig reagerer sånn på det NÅ, for slik har jo puppene mine vært hele tiden, og det har jo ikke vært noe problem før for et par uker siden...

Har brukt en del tid på å klø meg i hodet og finne ut hva som er årsaken og hva jeg kan gjøre, uten å foreløpig finne noen løsning. Håper bare at det går over snart... :-p

Skrevet

Hei Gunnr78

Takk for hyggelig tilbakemelding :-) Ser at det med å overtrøtt har noe å si, så skal prøve å unngå det. Har nok desverre slurvet litt, men ikke alltid så lett med en på halvannet som svinser rundt og må passes på, hehe!

Skal absolutt prøve med litt morsmelk på flaske før måltidet. Lur ide ;-)

Prøver igjen, med blanke ark i morgen!

Ha en fin kveld!

Skrevet

Hei HeidiL!

Takk for hyggelig svar :-) Godt å høre at det har blitt bedre. Det gir håp om bedre tider :-) Er bare så slitsomt nå.. Tror liksom at det aldri blir normalt igjen, hehe..

Smukk og bysse i søvn hjelper faktisk (fant jeg ut i dag). Alle triks som hjelper blir tatt imot med glede ;-)

Håper på bedre tider!

Ha en fin kveld :-)

Skrevet

Hei Snuppa!

Takk for hyggelig svar :-) Har også lurt på om det er pga. melkemengden. Kanskje jeg skal prøve å øke mengden litt. Funker jo ikke med å legge til ofte, så da må jeg nok prøve å pumpe meg opp.

Har også ei på halvannet, så jeg kjenner at i helgene (når hun ikke er i barnehagen), så er det liten tid henne, så skjønner absolutt hva du mener!

Skrevet

Hei Aleana!

Takk for hyggelig svar :-) Ser at vi har veldig likt forløp. Skjønner liksom ikke hva som skjer og hvorfor. Har forstått at det er ganske vanlig, men skulle jo gjerne visst hva som gjorde dette!

Jeg har også veldig kraftig utdrivning, men mistenker samtidig at jeg også har lite melk, men det henger jo ikke helt sammen. Så er det er ikke lett nei..

Oppdater meg gjerne dersom du finner mirakelkuren ;-) Lykke til videre med ammingen!

Skrevet

Hei Gleder_oss!

Har skjønt det er ganske vanlig med slike problemer ja, og at det (som regel) er en forbigående greie. Men jammen ikke lett når det står på! I dag har vi foreløpig hatt den mest utfordrende dagen så langt, har hatt problemer med hvert eneste måltid utenom ett. Da han skulle få siste måltid før leggetid ble det bare baluba, han nektet plent å ta puppen. Det har aldri skjedd før, og jeg tenker at for kraftig utdrivning er hvertfall ikke et problem på kvelden, da er det jo ikke så mye "futt i muggene" ;-). Han har alltid spist veldig greitt om kvelden, men altså ikke nå. Endte med at jeg måtte håndmelke det jeg klarte og gi på flaske. Hadde også en skvett stående fra tidligere i dag som jeg varmet opp. Ble litt mer knirking i forhold til legging (han pleier normalt å legge seg veldig greitt), men han sovnet etter litt byssing og nynning.

Det eneste jeg ikke aktivt har forsøkt for å løse dette, er å amme han rett etter han våkner på dagtid (har jo gjort det før, men kanskje ikke nå de siste dagene), sånn at han er litt søvning fortsatt. Tenkte å prøve det i morgen og se om det hjelper. Ammingen om natten (når han er trøtt og god) har så langt gått veldig fint, så forhåpentligvis vil det hjelpe om dagen også! Skal gi en oppdatering når jeg har funnet det ut :-)

I mellomtiden, lykke til videre du også!

Skrevet

.. og her er litt oppdatert info! Konklusjonen min må nok bli at mirakelkuren ikke er funnet, ennå! Men dagen har i det minste forløpt bedre i dag enn i går. Tror det skyldes mye at jeg slappet mer av og ikke stresset med ammingen, lot småen styre seg selv. Når han ikke ville ha puppen så presset jeg ikke, tok heller en pause og forsøkte igjen litt senere, evt når han "gav beskjed". Jeg prøvde med å gi mat med én gang han våknet, det fungerte til en viss grad. Har hvertfall fått gitt pupp ved hvert eneste måltid, selv om jeg merket at han spiste mindre (spesielt i formiddag) enn han pleier. Måtte pumpe ut litt "overskudd". Har vært en del grining og knirking i dag også, men føler likevel at det har gått litt bedre i dag.

Så, jeg kommer nok til å fortsette å gi mat i det han våkner (såfremt det passer slik og han vil ha), samt ikke presse og stresse. De små merker jo fort når mor (eller far) er stresset og frustert :-)

Vet ikke om dette var til noe hjelp, men håper det bedrer seg for deg snart. Kanskje du har funnet din egen løsning i mellomtiden? :-)

Skrevet

Hei igjen, Aleana!

Takk for oppdatering :-) Mirakelkuren finnes nok ikke nei.. Godt å høre at du har hatt en bedre dag. Den har forsåvidt vært litt bedre her også.

Nå tar jeg henne med rett på soverommet (mørkt) og ammer henne liggende rett etter hun har våknet. Hun ligger stort sett ute i vogna hele dagen, så når hun skriker til tar jeg henne i vognbagen og rett inn på rommet.Gir henne da begge brystene før hun rapes. Ikke alltid hun tar hele andre bryst, så da blir det evt. litt pumping.

Så er det bleieskift, litt kos og så ut i vogna igjen. Da sover fra 2-3 timer. Etter vi startet med det ble dagene og ikke minst hun lettere å amme eller å tilrettelegge gjøremål mellom ammingene

Skal jeg ut blir det flaske. Amme hjemme, flaske ute (inntil det er blitt orden på sakene). Prøver å holde meg mest mulig hjemme om dagen

Skal også prøve å tilby et måltid om dagen i stua (orker ikke flere foreløpig), så når hun tar brystet av seg selv der, så prøver vi oss på 2 måltider osv. Synes det mørkerom ammingen er litt stusselig, men siden det er det eneste som fungerer om dagen, så er det jo ikke noe annet valg.

Fant forresten litt info her:

http://www.kellymom.com/bf/concerns/baby/back-to-breast.html

Ser ut som det er å amme i oppvåkningen som gjelder..

Lykke til videre du også.

Skrevet

min begynte m dette i fem-seks ukers alder. nå er han snart åtte måneder, og vil fremdeles bare spise når han er i halvkoma. og han fullammes fremdeles. den er en j....jobb, og jeg er helt støkk. får du i ungen din en flaske, så gjør det!!!! fy som jeg angrer på at jeg ikke øvde m flaska.

Skrevet

Enda en liten oppdatering herfra: lille gutten min har begynt å få tenner han! Og treige mor skjønte ikke det før jeg så en liten hvit prikk nede i munnen hans... :-p Så da var det gjerne ikke så rart at han var grinete og hadde lite appetitt, jeg mistolket det nok som brystvegring tror jeg. Må innrømme at jeg følte meg litt lite lur (og litt lettet) da jeg så den lille tannen.. Men så er han bare 4 mnd da, så jeg ventet ikke tenner helt ennå.

Men jeg kan fortsatt skrive under på at å amme rett etter oppvåkning er en lur idé :-)

Skrevet

Jeg hadde problemer med ammingen for en stund siden. Det viste seg at hun hadde vondt i nakken. Fire timer til kiropraktor og så var problemet vekke.

Helt fra hun var født har hun liksom kavet sånn når jeg har ammet, virket liksom som om melken kom så fort at hun hadde problemer med å svelge unna. Men dette forsvant også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...