Gå til innhold

Ang svangerskapskontroller..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 15 nå.har vært en tur hos jordmor der hun fylte ut papirer ang meg og barnefar som skulle til statistikk. Hun og jeg hadde ikke helt god kjemi,og hun mente det var unødvendig for meg å komme dit for senere kontroller, og at de burde tas hos fastlege. De prioriterte kompliserte sv.skap og førstegangsfødende.

Men fastlegen min mener det er unødvendig å komme til han hvis ikke det er komplikasjoner i sv.skapet.

Fikk UL time i juni,da vil jeg være over halvveis i sv.skapet.Og hun mente jeg ikke trengte noen kontroller før det.

Dette er min 4,og jeg syns dette er underlig.

Har alltid før blitt fulgt opp,og syns det er rart at min første ordentlige kontroll ikke skal tas før over halvveis.

Hun sjekket ikke urin,blodtrykk,symfyse el annet.

Hva mener dere andre?

ER det unødvendig med kontroller i begynnelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller ikke kontroll hos jm før over halvveis og jeg er førstegangs. Men - jeg er svært godt fulgt opp av fastlege, sykehus og spesialist pga habituell abort, så jeg er nok ikke sammenlignbar egentlig da. Har f.eks hatt 5 ul og to svangerskapskontroller hos fastlege innen uke 17.

Men - fastlegen min sa at vanligvis var det én kontroll hos henne tidlig (grundig) for å bekrefte svangerskap og fylle ut gravid-skjemaet, deretter ordinær ul og så ikke kontroll hos henne igjen før uke 24 som var vanlig.

Søsteren min sa også at det var stor forskjell mellom hennes første svangerskap (1997) og siste (2008). Det var blitt mange færre kontroller! Så, kanskje de ikke synes det er så nøye i starten...?

Synes uansett det hørtes underlig ut at hverken jm eller lege ville ta kontroller...kan du ikke finne deg en annen jm du har kjemi med iallefall? :) Ville nok jeg gjort...

Lykke til!!!

Skrevet

har vært hos lege en gang, er nå ca i uke 15... han skrev at videre kontroller burde være i uke 18 (UL), 24, 28, 32, 36, 38 og 40... men vet ikke om dette er forskjellig fra kommune til kommune eller mellom ulike leger.

Skrevet

Jeg er førstegangs, har vært på en kontroll hos fastlege, dette var i uke 12, og eneste som ble gjort vart innføring på papirer, og prøvetaking... Er nå i uke 24, og skal på min andre svangerskapskontroll i morgen... Har også vært på UL i uke 19... Dersom man har behov for det er det vel flere kontroller, men dersom man ikke har et risikosvangerskap og alt ser greit ut, er det ikke stort de får sjekket før den tid eller... Som jeg har fått inntrykk av sjekker de ikke symfyse før litt uti svangerskapet uansett.. Jeg har ikke blitt målt enda...

Jeg trives med dette, liker meg ikke noe særlig hos lege eller noe sånt :) Og alt står jo bra til så :)

Skrevet

Er også i uke 15, og har også fått UL i juni.

Selv går jeg kun til fastlege, men du skal jo selv kunne velge hvor du vil gå. Hvis du vil til JM trodde jeg ikke hun kunne nekte deg det.....

Er gravid med nr 2, og på første kontroll tok han masse blodprøver, gyn.undersøkelse, urinprøve, vekt og fant hjertelyden....men er jo sikkert en del forskjeller. Men er dette noe du vil, synes jeg bare du skal kreve det.

Skrevet

Takker for svar:) Da ser det ut til at det er vanlig,min forrige lege var nok bare mer grundig enn nødvendig.

Skrevet

Våger å ytre en liten mening om dette.... For min del er dette mitt 3. barn. Fikk omtrentlig samme svar som du fikk ang kontroller. Både av lege og jordmor. Fikk omsider kranglet meg til en time hos jordmor i uke 16, da jeg har dårlig kjemi med min nye lege, og ønsket heller oppfølging av jordmor enn av legen.

Føler man som flergangsfødende blir skjøvet til side, og i noen tilfeller er det helt ok sikkert. Noen har ikke behov for mer enn de "nødvendige" kontrollene. Og det finnes sikkert førstegangsfødende som ikke føler behov for mange kontroller også. Men jeg syns det må kunne gå an å "se an" forholdene rundt den gravide, og lodde stemningen for hva denne føler for. For min del er dette svangerskapet veldig forskjellig fra de to foregående, sikkert også mye pga en SA- som jeg tok ganske tungt. Dette førte til mye frykt i starten av dette svangerskapet. Men til tross for mine forklaringer- føler jeg meg "overlatt" til meg selv med mine bekymringer. Og jeg håper at ikke det sitter noen førstegangsfødende med mine tanker- da jeg tross alt har noe erfaring.... For det er mange "skumle" og ukjente følelser i meg som jeg gjerne skulle delt med en jordmor el. lege....

Beklager langt innlegg...... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...