Studine mevik Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Normatl regnes det et glass vin til forrett, 3glass vin til hovedrett og opptil 1glass vin til dessert(avhengig av alkoholprosent) Vi skal ha hvitvin til forretten(forretten består av scampi og en lett salat) rødvin til hovedrett(kalkun, stekte grønnsaker, ovnsbakte poteter og soppsaus) muskatvin til dessert(is med lune bær) Jeg spurte på polet og da fikk jeg denne fordelingen av personalet. Har du en sterk vin til dessert, f.eks. alkoholprosent mellom 15-20 så trenger man ikke mer enn 4-6cl per pers, men en svakere vin krever litt mer i glassene. Det går 6glass på en flaske på 0,75L
Håpet ble virkelighet! Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Vi skal ha 4- retters middag, tok med meg meg menyen til en bekjent som jobber på polet og fikk noen tips der. Kjører riesling til forrett (kamskjell på salat), fransk chardonnay til mellomrett (ørrett) rødvin til hovedrett (2-3 glass) der + dessertvin tilslutt. Har noen gjester som ikke drikker vin så må beregne endel øl også. Synes det er litt vanskelig å handle inn riktig mengde, men tenker at øl og vin går unna i løpet av sommeren om vi har for mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå