*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Gutten min er 5 uker og spiser hver 3.time ca. Noen ganger oftere, andre ganger kan det gå 4 timer. Han varierer alt fra kun 30 ml til 100ml pr måltid. Han går fint opp i vekt så det er vel ikke problem. Men er oppe 3-4 ganger om natta for å gi han mat. Når kan jeg begynne å avvenne spising på natta? og hvordan gjør jeg det?:/ er førstegangsmor og ikke helt oppdatert på det merker jeg...
Tyra01 Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Hehe, det tror jeg du kan se langt etter på en stund Jeg spurte helsesøster om det samme da gutten vår var ca 8 uker, og hun bare lo og sa at det trengte jeg ikke tenke på på leeenge enda... Nå er gutten vår 5 mnd, og han spiser fortsatt to ganger pr natt. Tror ikke det er vanlig å tenke på avvenning før de er tidligst 6 mnd og har begynt med litt fast føde? Men, hvis du er heldig, sover han jo plutselig gjennom natta av seg selv, noen gjør jo det ganske tidlig, men tror ikke det er noe å håpe på
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2010 hehe ja det er jo lov å håpe:P skjønte jeg ikke kunne begynne helt enda,men håpet på sånn 4 mnd kanskje jeg da:P Han får MME da, så er liksom ikke bare å slenge ut puppen heller...
Tyra01 Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Har håpet i 5 mnd jeg også, hihi... Og det er det samme her, opp og lage flaskemelk hver natt :/ Men tror det har noe å gjøre med at de vokser så mye den første tiden, at de trenger maten på natta også. Etter hvert når de får fast føde, får de vel nok mat på dagtid, så det er vel da de gjerne sover natta gjennom. Men, gutten vår får nå grøt 2 ganger pr dag, og vi venter fortsatt på natta når han plutselig på magisk vis skal sove gjennom hele...
*bolla pinnsvin* Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Begge ungene våre måtte tvangsavvennes etter 10 måneder, mens begge ungene til ei venninne av meg avvente seg selv etter 5 måneder, så det varierer veldig.
Mia29 Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Når de er over på to fulle grøtmåltider om dagen så kan du starte avvenning hvis det ikke har stoppet av seg selv. Bruker du MME vil det si en gang mellom 4-6 mnd. For MM anbefales fullamming til 6 mnd, så da gjerne mellom 6-7 mnd avhengig av hvor lett tilvenning til fast føde går. Min fikk MM og sluttet med nattpupp ved 7 mnd samtidig som hun ble lagt på eget rom. Tok en uke så sov hun natte gjennom. Vi kunne nok gjort det noen uker tidligere enn vi gjorde. Men slikt bør planlegges litt dersom du har tenkt å tvangsavvenne. Lykke til med fremtidige våkenetter ;o) Bruker du MME så kan du forøvrig gi ekstra kaloririk MME på natten. Ei venninne har hatt god effekt med det. Da holder de litt lengre. Hun fant en type som het "ekstra sulten" eller noe slik. Jeg var litt hard og godtok kun to måltider mellom 21 og 06. Det funker nok ikke for alle, men hvis det blir mye småspising så kan det være verdt et forsøk. Men jeg ville nok vært gangske myk før 3 mnd. Men det er jo ikke slik at de alltid er sultne når de våkner. Noen ganger er kos eller smokk nok. Hadde vært kjekt om det fantes en fasit på dette som man bare kunne levere til ungene når de kom ut. Slik skal du gjøre det, og forøvrig vær snill og grei mot mammaen din når hun er trøtt og sliten ;o)
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Hehe, poden her er 5,5 mnd, og de siste 2 nettene har jeg bare vært oppe 2 ganger! DET synes jeg er deilig... Vi står opp kl. 6... Men håper for din skyld at du har fått en sove-baby :-)
lillegutt09<3 Skrevet 12. mai 2010 #8 Skrevet 12. mai 2010 Er nok ei stund til det tror jeg Lillegull begynte og sove hele natta av seg selv når han begynte på fastføde, ca ved 5mnd. Så slapp og avvenne han heldigvis
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Førstemann sov hele natten fra hun var 6 uker (23-07). Flaskebarn Andremann som nå er 8 uker (sovner kl. 22) og spiser 1-2 ganger pr. natt. Stort sett bare 1 måltid som er rundt 05.00.
Gjest Kira06 Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Datteren min avvente seg selv mer eller mindre når hun var omkring 5 mnd. Så det varierer nok veldig fra barn til barn.
Gjest Skrevet 12. mai 2010 #11 Skrevet 12. mai 2010 Min gutt sluttet ved ca 5 mnd, søstra slutten nok endel seinere husker ikke nøyaktig, men det hadde nok å gjøre med at hun ikke var særlig glad i fast føde.
♡Mamman&Rockebolla♡ Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Kålmarken min sov natta gjennom med en gang vi begynte med grøt på kvelden. Han er 4 og en halv måned, og har sovi rundt i en mnds tid nå.
Gjest Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Glemte å si at han avvente seg selv. Nå gir jeg vann om han evnt våkner.
Mamma´n til lillemor Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Lillemor fikk nattpupp til hun var 9 mnd, hun. Hun har ikke vært ivrig på puppen på dagtid, så jeg lot henne få på natta lenge, så hadde jeg god samvittighet selvom jeg ikke amma på dagtid. Gadd ikke begynne med flaske. Men det gikk veldig greit å avvenne henne, og det hadde det nok gjort hadde jeg bestemt det tidligere også. Men jeg syntes ikke det gjorde noe å amme om natta, egentlig.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Når de er 6 måneder skal de ernæringmessig ikke ha behov for mat på natta sa helsesøstera vår. Da vi var der på 5 månederskontroll, sa hun at det var lurt å begynne å trappe ned på nattflaska, gir bare MME. De nettene han har vært oppe, har det bare vært 1 gang. Han sov over, men så ble han syk i en uke, og da var han oppe igjen. Nå de siste 5-6 nettene har han sovet over:-) Rakk ikke trappe ned:-)
Stellaborealis Skrevet 13. mai 2010 #16 Skrevet 13. mai 2010 Dette er utrolig individuelt, jeg ville personlig ikke tenkt på noe avvenning enda:) Mine gav seg på "eget initiativ" , førstemann var 7 uker(heldig med den) og andremann var nesten 8 mnd:)
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #17 Skrevet 13. mai 2010 Leon er 2 mnd og sover igjennom hele natta av seg selv.. Han er flaskebarn
ღMadame_mim ღ Skrevet 13. mai 2010 #18 Skrevet 13. mai 2010 Jenta mi er 8 uker og har i den siste uka sovet gjennom hele natten uten mating. Legges kl 10.00 og våkner ca kl 08.00. Tidligere ble hun lagt kl 24.00 og sov til ca 05.30 og sov deretter igjen til ca 08.00 etter mat. Hun er også flaskebarn :-)
pip pip Skrevet 13. mai 2010 #19 Skrevet 13. mai 2010 jeg ammer min jente på 7 uker. Noen ganger sover hun nesten hele natten. Har hendt at jeg har hitt henne mat rundt halv tolv og neste måltid er halv syv om morgningen. Er jo ikke alltid det her skjer, men vært litt ofte i det siste. Får håpe det fortsetter slik. Men er som regel bare et nattmåltid. Nå legger vi oss ikke før rundt 23-24 tiden, så måltid rundt da regner jeg ikke som nattmåltid
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 14. mai 2010 juhuuu! gutten min sov i hele natt! han fikk flaske kl 24 i går og våknet en gang i natt. Da fikk han smokken, også sovnet han igjen. Våknet ikke å skulle ha mat før 06.30!:-) Så nå er det bare å se til natta igjen om han sover, det hadde vært deilig siden det er konfirmasjon her i morgen.. kunne trengt litt søvn da:) hehe.. takk for svar jenter:-)
Frk Vims Skrevet 14. mai 2010 #21 Skrevet 14. mai 2010 Tja, min på 1 år til uka får fortsatt pupp en gang om natta, og er våken minst en gang tili tillegg. Sov rundt noen få netter når han var mindre.
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #22 Skrevet 14. mai 2010 Hei! Gutten min er 5.5 mnd og sover nå uavbrutt gjennom natten. Ved 3.5 mnd gikk vi ned til 1 nattmåltid, og de siste ukene har han sovet uavbrutt i 12 eller 13 timer hver natt. En baby på 5 uker vil nok ha behov for hyppige nattmåltider en liten stund til. Som regel så sover de gjennom når de begynner med fast føde fra 4 til 6 mnd. Jeg tror ikke jeg ville begynt med avvenning så tidlig, men etterhvert kan du forsøke å gi litt lunket, kokt vann istedenfor melk.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 14. mai 2010 #23 Skrevet 14. mai 2010 Det er helt normalt at de spiser så ofte om natta i starten. Vår er 7 mnd og spiser fortsatt 2 måltider om natta. Vi kan selvsagt avenne henne nå, men pappan har sagt han skal gjøre det når han skal ut i perm. Helt greit for meg Du skal ikke begynne avenning før du får minst 2 fullverdige porsjoner med fast føde, og det er noen måneder til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå