Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Ved en operasjon, hvor man gir narkose og pasienten reagerer ved å bli urolig. Hva er da vanlig prosedyre? Gi mer narkose? Overvåke?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Hvordan urolig? Da jeg var i praksis ved opersjonsavdelingen var det en pasient som reagerte med muskelsammentrenging, ved å dra beinet til seg da de begynte, så da gikk de over fra IV behandling til gass.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Hva mener du? Reagerer med å bli urolig blir en pasient ved innledning og ved avsluttning. Underveis er pasienten proppfull av gass/smertestillende/muskelavslappende. Om pasienten blir "lett", at operasjonen varer lenger enn den skal og pasienten rører på seg, så får han mer av det ene eller det andre. Anestesisykepleieren balansere det hele slik at pasienten våkner når han skal. Om pasienten rører på seg underveis husker han det garantert ikke etterpå uansett. (kun skjeldne tilfeller av "awearness")
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Takk for svar. Det er en i familien som skulle opereres, hn ble lagt i narkose, men hadde reagert på den. Da fikk hn mer narkose, og leger/sykepleiere (aner ikke hva som er normalt å ha tilstede) hadde forlatt vedkommende for "å vente til narkosen virket tilstrekkelig"
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Beklager, men det skjer ikke under en operasjon i Norge ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Det var hvertfall det vi fikk beskjed om nå idag. Som legen(e) hadde fortalt de pårørende som var med.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Dette skjønner jeg ikke. Det er så usansylig at jeg har vanskelig å tro på det. Da snakker vi om at mannen/damen døde?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Ikke vi heller. Vi er i sjokk... Det endte med at de fant hn bevistløs, antageligvis død, og forsøke gjennopplivning til ingen nytte. Og dette ifbm en relativ "simpel" operasjon. Dette er hva vi har blitt fortalt, som altså legene fortalte de pårørende. Jeg håper og tror at dette er feil, at noen har hørt feil, eller noe i den duren. Det var derfor jeg lurte på hva som var vanlig, iom at jeg ikke har noe kompetanse på det feltet.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Da var det vel kirurgen som gikk ut i mellomtiden,da? Evnt anestesilegen. Det var uansett anestesisykepleier/operasjonssykepleier/sykepleiere til stede. Ingen pasienter blir forlatt i "halvnarkose" uten tilsyn. Og som pårørende ser man jo for seg det værste. Er utrolig mye rart man kan høre pasienter og pårørende har opplevd av ren uvitenhet (feks at de tror at de fikk en diger sprøyte full av morfin rett inn i veneflonen når det egentlig er 10 ml natriunklorid, altså saltvann som settes.) Man må nå bare le, når man vet hvordan systemet egentlig fungerer. Jeg sier ikke at det er ufeilbart, men det du forteller er hindisdes all sannhet og fornuft..
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 JEg kan ikke skjønne hvordan dette skal ha gått til. Når et menneske får narkose slutter man å puste. Narkosemidler slår ut muskulturen man bruker når man puster inn og ut. Anestesilegen eller sykepleieren ventilerer pasienten under hele operasjonen til oppvåkningen skjer, da blir nivået med "narkose" senket slik at pasienten begynner å puste igjen selv. Ventileringen foregår med at man setter et rør ned i luftrøret, man klemmer på en luftbelg som er koblet til et oksygenaparat. Pasienten er også overvåket med aparat som måler oksygen mengden i blodet samt måler pulsen.Blodtrykksaparat som kontunierlig tar BT. Hvis alle forlot pasienten som hadde fått narkose, vil det være det samme som å ta livet av mennesket. Hvis dette er skjedd på et norsk sykehus. Blir det tilsynssak og de innvolverte vil miste sin autorisasjon.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Takk for en god forklaring. Og som sagt, jeg håper jo virkelig at dette ikke er tilfelle, så vondt vil jeg ikke tro om vårt eget helsevesen. Jeg får snakke mere med de nærmeste pårørende når alt dette har sunket inn, alle er fortsatt i sjokk. Jeg forstår jo at en narkose kan føre til død, i verste fall. Men leste også et sted på nett at det er 1 av 100.000 som dør som følge av narkosen. HI
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Kanksje de mente "reagere" som i allergisk reaksjon? Og at de gikk for å hente flere til å hjelpe?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Det vi fikk vite var at hn hadde blitt urolig, og fikk mer narkose... Noe utover dette har vi ikke spurt om, da vedkommende som informerte oss er nær-nær slektning.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #16 Skrevet 6. mai 2010 Jeg reagerte på narkosen med å forsvinne totalt.. har ikke reagert før.. Ble bare fortalt at jeg fikk en sprøyte med adrelanin (?) for komme tilbake.. Eneste jeg synes var teit med dette er at de fortalte det omtrent rett etter jeg våknet og fikk ikke alt med meg.. og tenket ikke mer over det før jeg kom hjem fra sykehuset.. Men uansett, så er det en risiko med narkose :s Det går jo som oftes bra, veldig trist at det ikke gjorde det i ditt tilfelle
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #17 Skrevet 6. mai 2010 Ingen trenger å forlate for å hente hjelp ihvertfall, de er utstyrt med stansknapp. Trykke inn, så kommer stansteamet. (hjertestans) alvorlig hvis dette er skjedd. Det er ikke uvanlig at noen reagere allergisk på typer narkoser eller andre slike stoffer. Det blir da satt motgift. + adrenalin, dette øker hjerterytmen. Får igang sirkulasjonen igjen. sender en klem, Håper dere får en orntlig forklaring på hva som er skjedd. Når noen i nær familie dør plutslig er det ikke uvanlig å glemme ting som blir sagt og gjort den første tiden. Håper dere får noe skriftlig.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #18 Skrevet 6. mai 2010 Nei, jeg reagerte litt på det jeg også. Har sittet og tenkt litt; hva var det egentlig som skjedde. Hvis hn hadde reagert kraftig på narkosen, hvorfor da gi mer? Men som sagt, jeg vet jo ikke hva standard prosedyre er, om det i det hele tatt er noe som er standard i sånne tilfeller. Det vedkommende hvertfall hadde fått beskjed om var at de fant hn livløs, og startet gjennopplivning. Tenker litt på ordlyden der, "fant han"... hvorfor bruke det om de var i rommet når det skjedde? Jaja, tragisk er det uansett, og man får ikke endret på det for vårt vedkommende. Takk for gode svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå