Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på om dere med barn på 5mnd gir et helt glass med bebymat.

og hvis dere bare gir et halv, kan man sette resten i kjøleskapet (selv om man har varmet det i vannbad) å ha dt neste dag?

hvor ofte får de små et sånt glass, hvor mye såiser de av glasset? og hvilket smaker gir dere? spiser de et helt dessert glass?

hvor lenge står glasset i vannbad før det er ferdig varmet?

hmm dette ble surrete og uoversiktlig. men fortell gjerne om hvordan deres forhold til bebyglass er haha

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har begynt å gi litt mat. men gir mer av bebyglass enn grøt. er det dumt? i tilfelle hvorfor?

Skrevet

Jeg har alltid varmet maten i mikro jeg da :)

Men nei, jeg syns ikke du skal varme hele glasset og deretter sette resten i kjøleskapet. Det anbefales vel kun å varme så mye mat som det spises.

Min tass spiste kun 1/2 glass fram til han var nesten 9 måneder. Det er først den siste måneden at han kan spise et helt glass, men ofte spiser han ikke alt likevel.

Når du varmer det, er det viktig å røre rundt slik at varmen fordeler seg. Så må du vel bare kjenne på hvor varmt det er og når det er blitt varmt nok til å spises.

Skrevet

men hvis jeg varmer i vann bad.. hvordan gjør jeg det da? hvis jeg bare skal varme det hun skal spise?

Skrevet

du kan jo ta halvparten over i et glass/kopp og varme det i vannbad..

Skrevet

er det ok å gi et helt glass? feks mango og pære glass, blir det ikke litt vel mye mango og pære?

og kAn de få sånne glass hverdag? eller burde jeg heller gi grøt? i tilfelle hvilken grøt? ungen her tåler ikke ku melk..

Skrevet

er det ok å gi et helt glass? feks mango og pære glass, blir det ikke litt vel mye mango og pære?

og kAn de få sånne glass hverdag? eller burde jeg heller gi grøt? i tilfelle hvilken grøt? ungen her tåler ikke ku melk..

Skrevet

Du kan lage grøt selv om du har tid og ikke synes det er for mye stress, jeg lager hirsegrøt med gulerot eller pastinak, + økologisk rapsolje og d-vitamin dråper jeg tilsetter til slutt, til frokost. Da koker jeg først gulerøttene og bruker kokevannet til og koke grøten på for og beholde mest av vitaminer o.l ( resten som blir igjen spiser jeg selv (-; ) Eller fordeler det i to gass, kjøler det glasset jeg ikke skal bruke hurtig ned i vannbad og legger det i kjøleskapet om jeg ikke har tid til og koke kveldsgrøt.. da varmer jeg det i micro på kvelden. Til lunsj er det en sånn hipp fruktmos (jeg liker best den med jordbær og blåbær den er ikke så sur) men denne er fra 6 mnd. eple/pære er fra 5 mnd. Denne varmer jeg litt i vannbad.. putter bare hele boksen oppi vannet før jeg åpner den.. Til kvedsmat varmer jeg opp grøten igjen eller lager ny grøt. Til kveldsgrøt pleier jeg og koke hirsegrøten på sviskesaft + litt vann, for at ikke bæsjen skal bli for hard (-: denne grøten blir kjempegod! Hvis jeg synes grøten er for varm når den er ferdig i gryta tar jeg den opp i en kopp og setter i et kaldt vannbad så den blir fortere kald forresten.

Skrevet

Jeg hadde vel villet gi litt grøt ja. Det er jo mer "normal" mat enn å gi bare fruktpure til måltidene.

Og ang kumelk... så små babyer skal jo ikke ha kumelk, så hvordan vet du at hun ikke tåler det?

Det finnes jo flere typer 4 mnd grøt å starte med. Mange starter jo med maisgrøt. Den syns jeg smakte helt grusomt, så vi startet med Nestle sin risgrøt med banan

Skrevet

Banan ja, denne hadde jeg helt glemt, den bander jeg også i hirsegrøten forresten, prøvde med avokado og men det synes jeg ikke blei så bra..

Skrevet

Det anbefales å starte med grøt ettersom babyen må få i seg jern (de fleste babygrøtene er beriket både med jern og div. vitaminer og mineraler) I tillegg kan det ofte være et triks å innføre #kjedelige" smaker som grøt og poteter før frukt ol. dette dfordi de blir vant til søte og gode smaker, og det kan bli vanskeligere å få dem til å godta kjedelig mat senere

Ja, du kan godt gi et helt glass, om den vil ha så mye. Er ingen fasitsvar. Husk at noen fullammes til de er 5mnd, og da er det for mye med ett helt glass (må venne seg til mat først). Men er de vandt til fast føde kan de godt få spise seg mette på et glass under et måltid.

Tåler ikke melk? Som det blir poengtert ovenfor skal ikke så små ha kumelk. Så om du har hatt kumelk i maten er det ikke rart babyen har reagert! Om den ikke tåler MME-grøt finnes det flere typer grøt som skal blandes i morsmelk (disse inneholder ikke mme pulver), ellers kan du lage grøten selv (finnes mange gode oppskrifter)...

Skrevet

Min jente på 5 måneder spiser hele glasset med mat, og vil gjerne ha mer hvis hun får=) vi varmer opp alt, og hvis hun ikke spiser alt, så setter jeg på lokket og så får hun det dagen etter=)

Skrevet

ungen min har atopisk eksem. jeg fullammer. så hudlegen sa at jeg skulle slutte med melkeprodukter, og når jeg sluttet med det så ble henne bra i huden. derfor vet jeg at hun ikke tåler kumelk.

men eksprimenterer litt med mat, smaksprøver nå. og da har jeg prøvd litt bebyglass. men er jo ny på alt dette da.

men så at det er kumelk i noen av grøtene og bebyglassene :/ hvorfor er det det? om ungene ikke skal ha kumelk? leste jeg feil?

Skrevet

så man kan varme opp alt, og om de ikke spiser opp alt kan man sette det i kjøleskapet og varme opp neste dag og gi?

Skrevet

fins jo middagsglass.. bør man gi grøt istedet?

Skrevet

fins jo middagsglass.. bør man gi grøt istedet?

Skrevet

man skal ikke varme opp den samme maten to ganger! ta det hun skal ha, varm det opp og ha resten i kjøleskapet!! da kan du varme resten neste dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...