Gå til innhold

Urinveisinfeksjon hos små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente som gråter, og sier det er vondt å tisse. Må dette behandles, eller går det fort over av seg selv? Hvis jeg skal ha medisin, må hun da undersøkes og levere urinprøve, eller kan jeg bare ringe legen og si hvordan det er, og satse på at vi får medisin? Vil jo ikke at hun skal gå slik hele helga. Vet ikke helt hvordan vi skal få tatt en urinprøve heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan nok ikke svare på alt du spør om, men hadde jeg vært deg ville jeg ihvertfall ha tatt henne til legen med en gang. Det er svært vondt med urinveisinfeksjon. Snakker av erfaring. Det kan også uten behandling utvikle seg til nyrebekkenbetennelse(over tid), og det er IKKE bra. En blir fort frisk med antibiotika. Gi henne masse drikke.Har du ikke en urinprøveglass liggende som hun kan tisse i? Du får de fo under en 10er på apotek. For mindre barn fins en pose du kan kjøpe på samme sted, som barnet kan tisse i. Spør på apoteket! Stakkars liten! Håper du får antibiotika til henne straks.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kan bare svare for praksis på legekontoret hvor jeg jobber;

du må ta med ungen, og en urinprøve. Legen vil gjerne undersøke andre ting enn bare akkurat den urinveisinfekjsonen. Men når det er slike ting får du hjelp på dagen, evnt kan du ringe legevakta og høre om de har mulighet nå, så du slipper å gå natta med det.

God bedring!

Skrevet

Hvor gammel er hun? For du må ta en urinprøve. Hvis det er vanskelig å samle i et glass når hun tisser så får du kjøpt poser til urinprøver på apoteket. Hell urinen fra posen og ned i et sterilt glass. Så tar du den med på legekontoret og får de til å stixen den. Jeg fikk levere den der og fikk time til lege med en gang når det viste seg den var positiv. Men kan være du må ha en ø-hjelps time først. Jenta mi var 10 mnd da hun hadde uvi.

Skrevet

jenta mi på 2,5 hadde UVI da ho var 2år .. vi var på legevakten og fikk en pose og feste rund rompa da hun fortsatt bruker bleie. Dvs at jeg holdt henne i fanget til hun tisset... hun fikk flytene medisin men husker ikke hva det heter .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...