Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en ting ang dette med planlagt keisersnitt... Prøver å forberede meg mentalt på at jeg skal det da bebisen ligger i tverrleie.

(mye kan skje enda da, er bare 35 uker, men tenker MYE på dette!)

Foretas et planlagt KS alltid før termin? Eller på termindato eller hva?

Er det noe "regel", skreven eller uskreven på dette, eller kommer alt an på formen til mor og/eller barn?

Håper noen kan svare meg. Legen er litt gnien på svarene sine... :)

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min baby ligger også på tvers, men både for meg og deg er det fortsatt tid for at de kan snu seg:-)

Jeg har aldri tatt ks sjøl, så svarene mine er basert på hva jeg har hørt av andre. Jeg er ganske sikker på at planlagte snitt legges nære termin bortsett fra der det virkelig er risikabelt at fødsel starter feks hvis morkaka ligger foran mormunn og dekker, for en vannavgang kan gi skade på morkaken og risikabelt for babyen. En venninne med seteleie ble satt opp en uke før termin sin, en annen som skulle ha planlagt ks pga komplisert fødsel forrige gang fikk dato en knapp uke før termin. En annen venninne med veldig stort barn fikk delvis planlagt ks tre uker før termin. Er nok litt forskjellig avhengig av hva som er årsaken til ks. Barnet har det best i magen stort sett fram til termin med mindre det er noe galt.

Håper babyene våre snur seg, for jeg ønsker veldig sterkt å føde vanlig denne gangen også:) snu dere snu dere snu dere;-)

Skrevet

På ks-debatten menes det er 10-7 dager før er vanlig mens noen får enda nærmere termin. Men starter fødselen før det så tar de ks der og da altså:)

Skrevet

De planlagte keisersnittene jeg veit om ble gjennomført ganske nøyaktig to uker før termin, slik at fødsel ikke skulle rekke å begynne. Men det er sikkert veldig varierende, utifra hvorfor man skal ha ks og andre omstendigheter rundt :)

Skrevet

mister jo perm. da?! ...

har ikke kjempe lyst til det kjenner jeg, da jeg virkelig ser frem til de tre ukene "alene"...

Skrevet

Neida, du mister ikke de tre ukene med permisjon før fødsel. Du søker permisjon fra tre uker før dato for keisersnitt. Be jordmor / lege skrive en bekreftelse på keisersnittdato som du legger ved permisjonssøknaden din / ettersender til nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...