Gå til innhold

Hvilken oppfølging får man som 2. gangs gravid i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke har rett på gratis oppfølging, hvordan blir det da med helsekort og slikt da. Ingen som ser om symfysemålet er som det skal, blodtrykket er som det skal, proteiner i urinen.

Det er vel ikke mange som drar like ofte på kontroll hvis de må betale for det.

Videoannonse
Annonse
Gjest ->>-
Skrevet

Akkurat samme som i første eller åttende svangerskap, vel. Utover at de fleste vil gå ut fra at du behøver litt mindre grundig info og kanskje ikke all verdens forklaringer om ting du åpenbart har gjort før.

Gratis.

Skrevet

gratis oppfølging?+

Skrevet

Hvis du er registrert i norsk folkeregister har du rett til gratis oppfølging uansett hvor mange unger du har fra før av. Det er ikke forskjell på førstegangs- og andregangs osv med tanke på kontrollenes hyppighet ol.

Hvis du av en eller annen grunn må betale selv er det opp til deg å avgjøre hvor ofte du vil gå, men det er det jo uansett om du betaler selv eller ikke. Jeg bodde i utlandet da vi fikk vårt andre barn og valgte å følge anbefalingene i landet vi bodde i (ganske likt her hjemme men tre ul i stedet for 1).

Skrevet

Eeh, å sjekke sin egen helse og sitt ufødte barns tilstand kan da ikke måles i penger på den måten.

Og det koster ikke så mange kronene, så burde ikke være noe problem for noen å koste på seg det, de få gangene det er snakk om.

Uff, blir nesten skremt av enkeltes tankegang.

Skrevet

Det er faktisk ganske dyrt med privat oppfølging. Hver kontroll + ul kostet meg bortimot 2000,- og blodprøver 700,- og det var i Frankrike som er hakket billigere enn Norge. Så å kalle det "småtterier" er ganske nedlatende.

HI, hvis du må betale selv burde du spørre lege/jordmor hva de anbefaler deg ut fra din egen helsetilstand :-)

Skrevet

Jeg vet ikke hva det koster. Jeg har aldri sagt at jeg ikke er villig til å betale for oppfølging, men ser for meg at det automatisk kan bli sånn at man går sjeldnere da. Betyr vel ikke at det er noe i veien med folks tankegang av den grunn. Hvis man føler seg frisk og fin iløpet av svangerskapet, så tenker man kanskje automatisk at alt er bra, uten at det trenger å være det. Men som 1. gang blir man satt opp på time fra måned til måned.

Jeg har bare hørt at man ikke får samme oppfølging 2. gang, og at det koster penger. Men da har jeg vel fått feilinformasjon.

Gjest ->>-
Skrevet

Svangerskapsoppfølging er gratis. Samme hvor mange graviditeter du har bak deg.

Skrevet

tusen takk for svar, da vet jeg det :o)

Skrevet

Hvor har du hørt det? Jeg er andregangsgravid, og får akkurat samme oppfølging som første gang. Betaler ikke en krone. Denne gangen går jeg til samtaleterapi pga fødselsangst i tillegg, gratis det også.

Skrevet

Det er nettopp fordi man ikke vil at gravide skal tenke på penger at oppfølging relatert til svangerskap er gratis :)

Skrevet

Alle gravide har rett til fri svangerskapsoppfølging. Unntaket er hvis du går til en privat lege som ikke har noen avtale med trygdekontoret. Feks. privatklinikker som tilbyr 3d ultralyd. Men det er jo et valg som står opp til deg og lommeboka :-) uansett får du jo den oppfølgingen du har rett på hos fastlegen. Er det spesielle komplikasjoner blir du henvist til spesialister som også har avtale med trygdekontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...