Oppnedx2 Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Legen min ba meg bestille en time hos JM før neste time hos han igjen, noe jeg ikke gjorde. var hos legen i går og fikk beskjed om å gå til jm snarest. men hvorfor egentlig?? Jeg er kjempe fornøyd med legen min og føler jeg får alt jeg trenger av info der.. Igjen så er jeg jo 1.gangs så aner ikke om det er noe spesielt jeg får kun av jm jeg trenger. har ikke behov for å veie meg nok engang osv.. hjelp?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 jeg gikk annen hver gang til jordmor og lege i første svangerskap, men dette har jeg bare gått til lege. syntes ikke det er store forskjellen fra jordmor til lege ang kontrollene. men man får vel gjerne mer info ang fødsel å slikt hos jordmor.
Oppnedx2 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2010 ja, vet ikke om jeg er unormal men føler ikke at jeg lurer på så masse:p man får jo all infoen man trenger så viste ikke om det er noe jeg får der som jeg ikke får hos legen
Miss Snow Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Det legen min sa var at man selvfølgelig valgte helt selv, men at hun ville at jeg skulle komme til henne relativt regelmessig, så hun var oppdatert på alt som skjedde med meg og magen. Men hun sa også at hun, som lege, er mest opptatt av det rent fysiske; har jeg og babyen det bra. Har vi det; ja, da er hun fornøyd. Men for å snakke om mer praktiske ting man lurer på, fødsel, amming, kanskje til og med barnevognsvalg, kan jordmor være behjelpelig. Men det viktige er at du velger hva som passer for deg. Jeg skal treffe jordmor for første gang imorra. Syns jeg ikke noe særlig om det, så kommer jeg kun til å dra til legen min for kontroller
lure Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Først gang var jeg annen hver gang hos lege og jordmor, men synes det ble "rotete". Denne gangen har jeg valgt bare jm og trives med det. Føler hun har bedre tid og gir bedre svar på det vi lurer på.
Oppnedx2 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2010 ja for jeg er bare interresert i å ha kontrollene hos legen. der får jeg ultralyd og full pakke , pluss jeg er svært fornøyd med han generelt! Men, burde jeg kanskje lure på noe før eg bestiller time hos jm? eller kanskje hun er vant til slike som meg som kommer der uten noen spesielle spørsmål hehe. takk for svar jenter!
M*A*S*H* Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Man må ikke til jordmor, det er helt frivillig om man velger jm, lege eller begge deler til svangerskapskontrollene sine. Viktigste er man blir fulgt opp. Jeg går annenhver gang til jm og lege og føler jeg får både i pose og sekk. Legen er mest opptatt av babyen vekst på ul, og den medisinske delen av det. Jordmor har bedre tid, så vi snakker en del om fødsel, søskensjalusi, alle hormonene som gjør oss litt skjøre, hovne beina og kosthold og hvile og råd for å få hverdagen til å gå opp med hvilepauser når man har barn fra før. Syns jeg får verdifull og litt forskjellig oppfølgning fra dem. Jm tar mer vare på meg som person mens legen har mest fokus på babyen. Til sammen er det supert!
Oppnedx2 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. mai 2010 Det er bra da:) Jeg følte det nesten som om jeg hadde gjort noe galt da han spurte om jeg hadde oppsøkt jordmor som han sa eg skulle før denne kontrollen, og jeg ikke hadde gjort det! Nå var det litt "pekefinger" på at det skulle eg gjøre innen neste kontroll i juni. Fortalte at jeg ikke så behovet for min del når det er så mangen som kommer med tips,råd, og i tillegg internett! Kanskje spørsmålene kommer når jeg sitter der!
M*A*S*H* Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Man MÅ jo ikke lure på noe:-) men det er jordmor som hjelper deg gjennom fødsel, så kanskje hvertfall en time hos jm innen du skal føde er en ide? Omvisning på fødeavdelingen kan de også henvise deg til. Jeg har en veldig hyggelig lege, men når det feks gjelder hovne veneknuter i skjeden og hemorroider, fødestillinger, vonde brystvorter både nå og ved ammestart og ulike smertelindringer under fødsel er dette temaer jeg syns det er svært rart å snakke med min mannlige lege om... Han kan sikkert mye om sånn han og, men jm min har født fire barn sjøl og er sånn trygg og god fagperson;-) Legen min har barn han og men det var jo ikke han som bar dem fram;-)
Oppnedx2 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 6. mai 2010 hehehe, se der, der gav du meg faktisk mine første spørsmål allerede ;-D
mammaen til 2+1 Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Jeg går annen hver og nesten litt mer til JM enn lege.. Jeg har en topp JM og jeg gleder til hver kontroll hos henne. Jeg har også en flink lege, som har født 3 barn og kan masse om svangerskap. Men jeg føler JM kan mest om både fødsel og baby! Det er ikke alltid jeg lurer på noe når jeg er hos JM men jeg føler meg mye tryggere på det hun sier om svangerskapet en legen. Det er tross alt det hun er ekspert i.. Sammen er det en god kombinasjon å gå både til lege og JM. Jeg ville prøvd JM før du avfeier det helt.
2nydeligejenter Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Du er ikke nødt det bestemmer du selv. Jeg gikk til jordmor i mitt første svangerskap og syntes det var greit. Men denne gang går jeg kun til lege føler ikke noe behov for å gå til jordmor.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 7. mai 2010 #13 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har vært hos JM en gang og tror det er nok for meg. Lurer ikke på så mye og har gått på fødselsforberedende kurs allerede. JM ble litt for sånn "touchy-feely" for meg også, jeg er nok en mer teknisk type som ikke responderer helt på det jeg oppfatter som "jordmoromsorg". Vi er alle forskjellige og noen foretrekker JM foran lege fordi hun kan snakke mer om forskjellige ting og har bedre tid. Jeg foretrekker lege for da blir det mer målrettet og ikke så mye prat, hehe. Det skal sies at jeg har en fastlege jeg er svært fornøyd med, lett å få timer til og som hittil har fulgt meg opp på en god og betryggende måte. Det kan jo være greit å ta en time for å finne ut hvilke kontroller som passer deg best!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå