Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Hun har jo da sendt inn papirene uten hans signatur. Hvor lang tid tar det da før hun blir skilt og kan hun bare søke om å skifte etternavn selv om de fortsatt er gift? For det er vel sånt man bestemmer helt selv?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Enhver person, gift eller ikke, kan bytte navn når man ønsker. For hun er vel ikke umyndiggjort ?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Nei nei, hun er ikke umyndiggjort:) Det var det jeg mente også, men mamma var plutselig usikker på om hun måtte vente til de var skilt. Og var lang tid tar det før de offisielt er skilt om hun har sent inn papirene uten hans signatur og samtykke? Rart noen på død og liv SKAL være gift med noen som ikke ønsker å være gift med denn personen!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Det er ikke alle som ønsker å signere på ting de er uenige i, heller...
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Navn kan hun bytte når hun måtte ønske. Skjema som skal fylles ut og sendes inn finner du på www.skatteetaten.no Der ligger også opplysninger om skilsmisse. Man blir vel automatisk skillt etter man kan vise til at man ikke har bodd sammen på x antall år..
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Hun kan fint bytte tilbake til pikenavnet uten noens samtykke, gift eller ei :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Men det er enkelte ektepar som alltid har bodd på hvert sitt sted.. Som Mari Maurstad og mannen for eksempel.
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Man må be om skilsmisse på grunnlag av samlivsopphør, det skjer ikke av seg selv nei Hilsen ei som var ukespendler en stund og likevel gift!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Takker for svar! Da skal jeg fikse et sånt navneendringsskjema til henne, så skal vi i hvertfall få byttet etternavn på dama:) Så får hun heller bare leve med å være gift på papiret noen år. Men hun blir vel separert når hun flytter ut og har sendt skjemaene?? Selv om han ikke har signert?? Tenker litt sånn i forhold til hva man skal krysse av på offentlige papirer og sånn jeg, må hun da krysse av på gift når hun har flyttet ut, fått seg egen leilighet, byttet navn og alt sånt?? Han er så kontrollerende, så jeg vil ha han ut av hennes liv på alle mulige måter.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Uansett om mannen er enig eller ikke er det slik at om man har bodd fra hverandre ett år, og det er ett år siden man sendte beskjed om at man separeres, så innvilges skilsmisse når fylkesmannen får beskjed om det. Dersom de kun har hatt adresse fra hverandre og ikke sendt inn separasjonspapirer er det to år som gjelder. Han kan ikke utsette skilsmissen ved å nekte å skrive under.
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Hun fyller inn skjema og sender inn når hun har ny adresse og så er hun separert selv om han ikke "samtykker". En del av den gamle garden har kanskje ikke fått med seg at man ikke kan nekte folk skilsmisse? Uansett, separert er jo så godt som skilt og skilt blir hun også etter et år eller to.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Takker og bukker:) Papirene er sendt og hun har akkurat flyttet, så da vil det si at hun er separert nå da og at hun blir skilt om et år om jeg har forstått det riktig.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Det vil stå en behandlingsdato på separasjonspapirene hun får tilbake fra fykesmannen. Det er fra og med den datoen hun er formellt separeret. Et år etter denne dato kan man tidligest søke om skillsmisse. Håper det oppklarte litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå