Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Mannen er "fan" av et halvkjent rockeband hvor de i en av sangene synger "jeg trenger hun, trenger hun her og nå"... Her er det jo "henne" som er riktig i stedet for "hun", og jeg syns teksten høres helt teit ut... Mannen sier at det er kunstnerisk frihet og at man da ikke trenger å bry seg om grammatikk.... Hva mener du ?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Jeg er enig med deg. Dårlig tekst fra - mest sannsynlig - en dårlig tekstforfatter. Litt sånn Gaute ormåsen-tekst, som jeg irriterer meg over pga dårlige tekster.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 På endel dialekter er dette "lov", f.eks på bergensk. Vi sier hun istedenfor henne. Når man skriver det bør man kanskje skrive henne, men muntlig blir det veldig rart på f.eks bergensk.
leirbål Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Jeg synes det høres veldig rart ut med "trenger hun". Jeg fikk assosiasjoner til barnesangen. "jeg vil ha en liten hund, voff voff, voff, voff...)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Med mindre dette er på f.eks. bergensk mener jeg at det er feil å si hun. Kunstnerisk frihet eller ikke. Jeg irriterer meg over sånne feil. Det er hvertfall ikke med på å bevare det norske språket når forbilder gjør sånn feil. Er det rart ungdommer sier feil? Voksne også, for den saks skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå