Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Samboeren min har et barn fra tidligere forhold. Hun er 5 år gammel. Vi har fått et barn sammen ganske nylig. I forhold til 17.-mail så har jeg hele tiden tatt det som en selvfølge at vi skal gå i toget her hvor vi bor og at 5-åringen skal være med siden hun skal feire 17. mai hos oss i år (var hos mora i fjor). Jeg har tatt det som en selvfølge at vi har ganske mye å si på hva hun skal ha på seg av klær også, men det er en annen sak... Hvordan er det hos dere andre? Der hvor mor og far ikke bor i samme by/bygd. Skal far reise langt for at barnet skal få feire 17. mai sammen med barnehagen og mor, selv om det er fars samværsdag i følge samværskontrakt? Eller er det ok å ta 17.-maifeiringen der hvor far bor og 5-åringen har mange venner? Vær så snill damer, del deres erfaringer med en uvitende.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 17.mai er først og fremt for ungene og her kommer far, og mor, sine ønsker i andre rekke. Så om barnet ønsker å feire på hjemstedet og sammen med barnehagen så burde far gjøre det. Kanskje dere alle kan feire sammen på hjemstedet til barnet?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har en datter på 5 år og hun skal feire 17 mai hos sin far i år. Neste år har hun begynt på skolen og må da tilbringe 17 mai her i "min" by. Far bor 45 min unna med bil. Så fra og med neste år kan han ikke lenger bestemme hvor hun skal være de første timene, i og med det er obligatorisk at hun møter opp sammen med skolen sin. Kjenner jeg far rett så kommer han til å droppe å ha henne de 17 maiene som kommer fremover. Jeg syns at din mann kan få ha sitt barn hjemme hos dere i år siden barnet ikke er pliktig til å møte opp på noe. Men når barnet begynner på skolen blir det selvfølgelig annerledes. Jeg legger meg ikke opp i hva far kler barnet her på 17 mai. Han har samboer og regner med at hun klarer å kle opp barnet i pent tøy, så jeg blander meg hvertfall aldri oppi hva hun har på seg hos far.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Det er da ikke møteplikt på 17. mai? Barn kan reise til tanter og onkler om de så ønsker. Skolen vil jo ikke klage på det.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Frem til siste året i barnehagen har jeg inntrykk av at det ikke er så farlig, men fra og med året før de begynner på skolen er gjerne feiringen med barnehage og senere skole og venner noe som blir så mye planlagt og er så viktig for barna at de bør få feire der de bor til vanlig. I motsettning til for eksempel jul og påske, er ikke 17. mai en fammiliedag men heller en vennedag. Hvis barnet er over 5 år synes jeg derfor far bør komme til barnet. Er barnet yngre synes jeg like godt barnet kan reise til far.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Åja trodde det jeg.... Mine foreldre måtte nemlig skrive en søknad til skolen for at jeg skulle slippe å møte opp siden de er imot feiringen. Mine venner måtte da møte opp kl 9 eller noe hvert år og høre på noe talegreier og dette var obligatorisk. Men dette er jo noen år siden da, visste ikke at det var forandret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå