Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i den situasjonen at jeg har veldig små marginer for å klare å jobbe de 6 månedene det kreves at man skal jobbe for å ha rett til foreldrepenger.

Jeg har ikke vært på ultralyd enda, og har bare menstermin å forholde seg til. Hvis terminen blir lik mensterminen eller senere rekker jeg akkurat å jobbe 6 måneder før jeg går ut i permisjon 3 uker før termin. Hvis terminen blir tidligere enn mensterminen rekker jeg ikke å jobbe 6 måneder, og går glipp av en årslønn siden jeg da må ta ulønnet permisjon.

Siden det er så mye penger det er snakk om, så vurderer jeg å la være å møte opp på den ordinære ultralydundersøkelsen. Slik jeg ser det er det 50/50 sjanse for at terminen blir flyttet fram og jeg mister en årslønn. Hva skjer hvis jeg lar være å møte til ultralyd på sykehuset? Blir mensterminen da den offisielle termindatoen som NAV forholder seg til?

Hva hvis jeg tar ultralyd privat? Kan dette gjøres uten at det blir satt noen termindato på helsekortet for gravide? Eller hvis jeg på privat UL får fastsatt en termindato som er til fordel for meg, kan jeg da bruke denne som offisiell termindato i forhold til NAV?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141820634-terminberegning-og-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm.. interressant problemstilling. Jeg aner egentlig ikke, men vil bare minne deg på at skjebnen kan være lunefull og selv om termindato og dermed permisjonsdato skulle tilsi at du kan få foreldrepenger, så kan jo den lille rakkaren velge å komme ut tidligere enn 3 uker og da sliter du jo uansett...

Ordinær ul er et tilbud og ikke tvang og du er fullt i din rett til å ikke gå på den om du ikke vil - men gi nå beskjed iallefall der du skal ha time slik at noen andre kan bruke den.. Hvordan det er med å ta privat ul og at det IKKE føres på helsekortet vet jeg ikke, du kan jo rett og slett unnlate å ta med helsekortet og si at du har "glemt" det, og så hvis datoen er fordelaktig for deg likevel rote i veska og finne det.... Om du ikke går på ul vil jeg tro at menstermin blir din termindato som legen da skriver på helsekortet og som nav forholder seg til...

Takk for svar.

Jeg vet at skjebnen kan være lunefull, men sannsynligheten for at jeg føder tidligere enn 3 uker før termin er jo ikke så veldig stor, så det vil forhåpentligvis gå bra.

Mensterminen jeg har er bra, men den bør ikke flyttes fram. Det med å "glemme" helsekortet høres ut som en god plan :)

Jeg gir selvsagt beskjed til sykehuset i god tid hvis jeg planlegger å ikke møte til ultralyd der. Siden det er flere hundre tusen kroner det er snakk om her, så må jeg faktisk vurdere om jeg "tar sjansen" på å møte opp. Så vidt jeg forstår er de som setter termindato på ordinær UL ganske bastante, og det er lite rom for å forhandle om den datoen.

Ja du står alle fall fritt til å takke nei til off. ul.

Jeg mener jeg har hørt at de som går til privat ikke får ført opp denne ul terminen noe sted, men at de har kunnet slå den i bordet som den gjeldende terminen om det har vært det de har villet(feks om den virker riktigere enn ord. ul)

Lykke til Det er heldigvis få som føder før 3 uker før termin!

Dropp fødselsforberedende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...