trudekua Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 jeg er 26 uker på vei, og mulig det er hormonene som leker litt med hjernecellene mine, men... samboeren min solgte nettopp en blurayspiller, en pc og en bilstereo. det han gjør med pengene er å kjøpe seg en ny pc og et nytt kamera!! (kostnad på 12500,-) så sitter jeg der da, som ønsker meg en graviditetskjole til den nette sum av 500 pluss en solseng/stol til samme prisen og lurer på hvorfor i alle dager han prioriterer kun seg selv... svaret jeg får er da: "du får selge egne ting, så kanskje du også får penger!!" hva i svarte granskauen??? kan jeg da nekte han å bruke MIN bil bare fordi jeg tok lånet, jeg står som eier og er den som betaler?? (ikke min feil at hans bil ikke lever lenger vel???) jeg mener; er man to så er det ikke mine eller dine penger, de er jo VÅRE. er en anelse snurt og småsåra, for han gadd ikke engang å tenke tanken på vogn til lillegutt engang...
Sesilia Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Kanskje du skulle ta dette opp med ham saklig og rolig? Om mine, dine, våre penger? For hvis de pengene er bare hans, så er jo bilden bare din... Kanskje fint å få en diskusjon på det og få det frem? Og, nei, jeg synes ikke du er ego som spør deg det spørsmålet...
leirbål Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Jeg er ganske sjokkert over samboeren din, jeg. Snakk med ham, og fortell at du er såret og skuffet. Hvis han ikke forstår din side av saken får han bruke pengene sine til ny bil til seg selv. Er man to, og lever sammen har man våre penger, ikke dine og mine, i min verden. Og hvis dere har praktisert delt økonomi hiltill er det bare tåpelig å slutte med det nå. Spesielt siden dere venter barn sammen.
trudekua Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2010 jeg har tatt det opp på en rolig og dannet måte, men mannebeinet er av den sta arten... han ønska seg både den pcen og det kameraet, så da er det liksom greit mener han.. jeg ser bare ikke greia med at vi skal være to om alt helt til det kommer til ting HAN ønsker til seg selv...! føler meg rimelig dum når jeg da tenker at vi kan være to om den leken...
Arie Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Hvis han har kjøpt det for sine penger, har jo ikke du krav på å få noe av det. Men det med bilen er jo ikke bra. Hvis han bruker den må jo han også betale på den! Jeg synes det er viktig å ha en pott med felles penger til regninger og slikt og resten av lønna til hver av oss for oss selv. Jeg jobber jo for at jeg skal få kjøpe litt ting til meg selv uten å måtte spørre han først. Jeg synes det er viktig for min selvfølelse.
Schnella Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Nei, jeg synes ikke du er ego! Veldig forundret over samboeren din, men når han er så vrang tenker jeg at da får du levere regning til han for bruk av bilen... Så får du penger til det du trenger;o) Litt spøk det der, men synes det er veldig merkelig at samboeren din ikke betaler for bruken av bilen din, når han er så sær på mine og dine penger. Nei, du får ta det opp igjen. Kan være du må gå noen runder, men går seg nok til etterhvert. Her er vi blitt enig om at graviditetsklær kjøpes på felleskortet. Jeg har nemlig behov for de klærne fordi VI skal ha barn.
vbu Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Spørs helt hvordan dere deler ting fra før. I teorien er det hans penger hvis han har kjøpt de tingene sjøl. På samme måte som du hadde fått pengene hvis du hadde solgt bilen. Men hvis dere deler bilen så synes jeg at han burde også betale for den. Jeg ser et unntak her. Hvis det var bare du som ville kjøpe bil og han hadde ikke hatt bil ellers så burde den være ditt ansvar og han burde bare kjøpe litt bensin og småting for de gangene han låner den. Solseng høres ut som noe du har lyst på så hvis dere blir ikke enige så burde du betale den. Graviditets klær er litt mer gråsone som dere kanskje burde dele litt på. Jeg er veldig mine penger og dine penger og så deler vi på det som er for begge to eller vi begge to er enige i at vi har lyst på. Jeg synes det er teit når noen forventer at den andre kjøper ting til dem. Vi er ansvarlige for oss sjøl og jeg liker å føle at jeg har kontroll. Jeg har vært i et forhold hvor jeg måtte betale en god del ekstra og det irriterte livet av meg. Veldig vanskelig å si om du har rett i å være sår fra det innlegget så her er et råd for å finne ut om du har rett. Prøv å se det fra den andre siden. Hvis du hadde solgt noe du hadde kjøpt hadde du kjøpt ting til ham som du ser på som litt unødvendige ting. Kanskje en duppedings? Så kan du også prøve å se på det på en positiv måte. Han kjøper en kamera som dere kan begge to bruke til å ta masse bilder av ungen når den blir født . Hvis dere har ikke diskutert hvordan dere skal dele utgifter når ungen er født så anbefaler jeg at dere tar en ordentlig diskusjon om det nå.
høstbarn:) Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Ser du får litt forskjellige svar her,- her er min personlige mening. Når man er samboere som skal ha barn sammen er dere på vei til å bli en familie. Jeg vet ikke hvor lenge dere har vært sammen etc, men barnet er nå uansett felles. JEG synes det er noe stort tull med mine og dine penger. Her betaler mannen min de faste trekkene og mye mat, drivstoff. Jeg betaler alle regninger, det meste ellers til familien. Jeg sitter igjen med mer på konto enn hva mannen min gjør. Så av og til setter jeg over litt til han, men ofte så sparer vi til store utgifter som går fra min konto. Vi har med andre ord ingen felles konto, bare en hver. Hvis mannen min har lyst på en dyr duppedings snakker han med meg om det først. Og motsatt. Jeg aner ikke om det går opp i opp til slutt, og det spiller vel heller ingen rolle! Jeg mener det er viktig for familien at økonomien er avklart, og at man er enig. Vår løsning er perfekt for oss. Vi er jo en familie! Men vi har vel hatt det sånn mer eller mindre siden vi flyttet sammen for 9 år siden. Anbefales:)
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 er j slik at det er vel hans penger.? men tror du ikke han hadde blitt litt sur viss du hadde brukt så mye penger på klær? fordi det var dine penger. her har vi felles økonomi, har "alltid" hatt det egentli, siden vi traff hverandre egentli. vi har en felles konto som går til rekninger og faste utgifter. der det går en fast sum inn fra begge våre kontoer, så betaler eg rekningene, og så deler vi på å kjøpe mat ol. er ikke mine eller hans penger, det er våre.
mammaløve Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Penger er vanskelig å diskutere i forhold har jeg erfart. Men min mening i dette tilfellet er at han burde ha konferert med deg først. Eventuelt informert deg om hva han hadde tenkt å gjøre. Det er jo i utgangspunktet hans penger, siden han har solgt egne ting, men en viktig del av å leve sammen er jo at man tenker på fellesskapet. Jeg ville om jeg var i typen din sitt tilfelle drøftet kjøp av kamera og pc med kjæresten før jeg kjøpte det. Og eventuelt begrunnet hvorfor jeg så på det som en viktig investering nå. Dersom man ikke har så god råd synes jeg jo barnevogn burde kommer klart høyere opp på prioriteringslista, også når det gjelder "hans" penger. Vanskelig å dra sånne eksempler inn i eget liv, for jeg er sikker på at alle par har egne ordninger på for eksempel økonomi. Her i huset er det en meget flytende økonimi, der den med mest råd denne måneden betaler f.eks strømregninga. Så går det opp i opp til sist. Vi snakker med hverandre før vi investerer i dyre saker, men har selvfølgelig frihet til å bruke våre egne penger på det vi vil etter at de faste utgiftene er betalt. Men det gjelder som oftest mindre ting som klær, plater eller liknende. Gravidklær har jeg ikke egentlig tenkt på som et felles ansvar, men kjøpt selv. Men nå skal det sies at kjæresten også har måttet investere i nye klær fordi han legger på seg i sympati med meg
første i magen- Høygravid! Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Du er ego, han er ego.. Jeg foreslaar at du slutter aa royke, da har du snart spart opp penger til den fineste gravidkjole for royk er jo svindyrt. I tillegg nekter du han adgang til bilen som du betaler paa, som en laerepenge til han. Gjor du dette er det kun han som er ego, ikke du, du tenker paa baade deg selv og babyen Vedder for at for den babisen er ute saa har roykebudsjettet betalt for barnevogna og.
Linnymor_87 Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 hmm... sånn vi har det her hjemme, er det sånn at han tar seg av de største regningene (siden han tjener mest) og jeg tar meg av småbeløpene, etter det deler vi på det som er igjen.... jeg syns det er en veldig grei ordning ihvertfall men jeg lurer fælt på hva i huleste samboeren din tenker på når han nekter deg graviditets-klær... som det har blitt nevnt tidligere her er jo barnet felles, så hvorfor skal ikke han chippe inn litt i klær som passer til deg mens bolla i ovnen skal bli ferdig? den skjønte jeg ikke helt... og jeg er enig i de som sier at da bør du forlange litt for at han får bruke bilen din....
mammaløve Skrevet 9. mai 2010 #13 Skrevet 9. mai 2010 Men hvor kom den røykegreia inn i bildet? Kunne ikke lese noe sted i hovedinnlegget at hun røyker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå