Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Hei, Får man lån hvis man er samboer og begge tjener rundt 350 000 i året hvis man ikke har egenkapital?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Vi fikk 2,3 mill uten egenkapital. Samt at vi fra før har studielån på 100.000kr og billån på 100.000kr. Men vi kunne da ikke være med i en budrunde som gikk langt over takst. Lånet måtte samsvare med boligens verdi.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 De fleste banker krever nå minimum 10% egenkapital.. Det er sikkert banker som gir ut lån med 100% finansiering, men de er nok mye strengere enn før finanskrisen.. Har dere ikke bsu? Bare det hjelper myyye i forhold til å få lån, selv om dere ikke har spart opp så mye som 10% av kjøpesummen..
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Det kommer jo an på hvilken historie dere har. Banken ser jo ikke bare på inntekt, men også på hva slags historie dere har mtp likviditet ol. Men i utgangspunktet vil dere nok få lån, men renten blir jo høyere når dere må ha lån på 100% av huset.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 14.46 her... Vi kjøpte boligen vår i januar og fikk det til via DNB på den måten.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 HI her, Takk for alle svar. Jeg flytter hjem etter noen år i utlandet med min engelske ektemann. Vi har ikke hatt hus her å selge pga alt for lave lønninger så vi har leid nå i 3 år. Jeg har hatt den samme banken siden jeg var 14 år frem til nå og jeg er 35. Ikke noe dårlig forhold til banken i det hele tatt. Valgte å beholde konto i Norge da jeg flyttet så jeg er kunde hos de fortsatt. setter pris på svarene:) er så mye man må tenke på å ordne når man kommer hjem igjen, blir nesten som å starte på nytt igjen...men skal bli godt. Håpløst å oppdra barn i England.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Innstrammingene kom etter den tid. Bankene fikk pålegg fra myndighetene om å kreve minst 10% egenkapital.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Håper du har BSU. Med BSU fikk vi bankens beste rente på lånet selv om vi lånte mer enn 60% av takst. Ser du er 35 år så vet ikke om man kan opprette BSU i den alderen om du ikke har ettersom man ikke lenger for skattelette av det og det strengt tatt er boligsparing for ungdom (selv om det begrepet er trukket langt )
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du ikke har eid hus i Norge tidligere er det mulig å få førstehjemslån. Vi fikk dette gjennom DNB. Det vil si 100% lån med rente tilsvarende 60 % lån. Vet ikke om dette fortsatt fungerer eller om det har blitt forandringer her også etter finanskrisen.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Den ordningen er jo dønn urettferdig. Om du har skrapt sammen penger på egen hånd og får kjøpt deg et hus, men må flytte av en eller annen grunn og er uheldig og selger huset med tap og står på bar bakke har du ikke rett på førstehjemslån, men om du har bodd i utlandet og har ei en svært kåk der som du har solgt med stor gevinst så har du rett på slikt gunstig lån?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Har ikke bsu nå, hadde det da jeg var yngre og kjøpte meg leilighet når jeg var 20. Så vi kommer vel ikke under førstehjemslån.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå