Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Hvor mye får eldste lov til å bære på og "herje" med minste? Og hvor mye ansvar synes dere det er ok å gi eldste? Vi har litt under 7 år mellom vår eldste og yngste, men rent fysisk er eldstemann på størrelse med en 10-åring. Han forguder vesla som nå er blitt 8 mnd og elsker å styre på med henne, men jeg synes noen ganger det er litt vanskelig å vite både hvor mye ansvar det er greit å gi ham, og om det skader ham å bære på henne. Han er den eneste av guttene våres som får lov å bære på henne siden han fysisk sett er sterk nok til det og klarer å holde henne skikkelig, og han vil gjerne bære henne mye (vesla er helt gjennomsnittlig stor). Vis hun f.eks gråter er han der umiddelbart og løfter henne opp for å trøste, av og til overtar jeg henne, av og til roer hun seg med en gang hos ham og han kan sette henne ned igjen etter en kort stund. Er det ok for ryggen hans å bære litt på henne tror dere? Og hvor mye ansvar er det ok å gi en 7-8 åring? Han er typisk flink storebror-type som er veldig omsorgsfull, men han er også typisk vimsete og distre for alderen, forsvinner fort inn i sin egen fantasiverden. Foreløpig ber jeg ham av og til om se etter henne om jeg bare må ut med bosset, ta en kjapp dusj osv, men da er der bare snakk om minutter og inne i vårt ganske så barnesikre hus. Han har ymtet frempå at han gleder seg til å passe på henne ute i sommer, men jeg vet ikke jeg... Er ikke det litt mye ansvar for et barn på den alderen? Noen synspunkter og/eller erfaringer?
Ugl@ Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Har 7år mellom nr 1 og nr 2, han har vært veldig forsiktig med de små når de har vært baby. Ikke herjet, men kost med dem og passa på dem mens jeg feks har vært i dusjen eller holdt på med noe på kjøkkenet, vaska hus ol. Han herjer mer med dem nå, men er alltid forsiktig og viser hensyn i forhold til at de er mindre enn ham. Så det handler om personlighet og forståelse for at det er en som er mindre og hva han kan gjøre eller ei. Han har vært forsiktig når han har løfta dem, vist fra dag en av at hodet på en baby trengte støtte, og hvordan han skulle holde. Han har passet dem litt ute mens jeg feks har vært nede i vaskekjeller, også trillet tur med nr 3 da han var 10år, men det er stor forskjell på en 10 og en 7åring når det gjelder vett og forståelse...så hadde ikke latt ham trille alene som 7åring. Du kjenner ditt eget barn best, og må heller føle litt på magefølelsen din siden barn er veldig forskjellige i den alderen. Men 7åringer er for små til å ha ansvar for de små, så man må ha voksne i umiddelbar nærhet som holder overoppsyn.
Elletuppa Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har to "kull" to små som går i bhg og to store på barneskolen. Jeg vil si at det kommer ny ann på personlighet og væremåte til storesøsken. Av mine to store kan den ene ta alt med de små...Jeg kan dra på møte osv når jeg kommer hjem er de badet, matet og lagt. Mens han andre er mer distre og lever mer i sin egen verden, han e god og snill men ikke den fødte barnepasser. Han kan godt leke med de, og han passer de mens de sover om jeg henter han andre på trening men ikke noe mer.....
Elletuppa Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Skrev feil mente to stor på ungdomskolen- 14 og 16 år....
Bidleba*4unger Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Her er de eldste snart 14 og snart 16, og de små er 6 mnd og 8 mnd. De store er veldig flinke, og hjelper masse til. De har også flere ganger passet ett av de minste barna, for eksempel hvis jeg har med meg ett barn til butikken, eller lignende. Jeg anser de får å være store nok til å klare dette. Men det er selvfølgelig stor forskjell på en 7-årig og en 14-åring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå